Issue 4
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Issue 4 by Author "الكريمين ، رائد"
Results Per Page
Sort Options
-
Itemدرجة توظيف معلمات الرياضيات في الصف الثالث األساسي في المدارس الحكومية والخاصة بمديرية التربية والتعليم للواء الجامعة للتعلّم االلكتروني( 2017-12-01) أبو لوم ، خالد ; الرمامنة ، عصري ; الكريمين ، رائد ; حياصات ، محمدهدفت الدراسة تحديد درجة توظيف معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي في المدارس الحكومية والخاصة بمديرية التربية والتعليم للواء الجامعة للتعلّم الالكتروني، تألفت عينة الدراسة من (185) معلمة. منهن (115) معلمة في المدارس الحكومية و (65) معلمة في المدارس الخاصة. وقد تم استخدام المنهج الوصفي المدخل التحليلي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانه مكونة من (26) فقرة لقياس درجة التوظيف لدى كل من معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي، وتم تطبيق أداة الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2015/2016). وقد أظهرت النتائج: أن درجة توظيف معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي في المدارس الحكومية للتعلّم الإلكتروني جاءت منخفضة وبمتوسط حسابي (1.76)، بينما كانت درجة التوظيف لدى معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي في المدارس الخاصة مرتفعة وبمتوسط حسابي (3.44). كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لتقديرات أفراد العينة لدرجة توظيف التعلّم الالكتروني في التدريس تعزى لمتغيري الدورات التدريبية، وسنوات الخدمة. وقد أوصى الباحثون بضرورة عقد الدورات التدريبية المتخصصة للمعلمين على استخدام التعلّم الالكتروني وتطبيقاته المختلفة، ونشر الوعي لمفهوم التعلّم الإلكتروني، وثقافته، وأهميته، وكيفية الاستفادة منه، بالنسبة لمعلمين الرياضيات في المدارس الحكومية. The study aimed at determining the degree of hiring the mathematics teachers in the third grade in the governmental and private schools in the university district for the e-learning. The sample consisted (185) teachers, (115) of the teachers are from the governmental schools and (65) from the private schools, I have been using descriptive analytical approach the entrance, To achieve the goals we developed a questioner which consist (26) paragraphs to measure the employment degree for the mathematics teachers in the third grade. This study was applied in the second semester (2015- 2016). The results indicated that employment degree for the mathematics teachers in the governmental school for e-learning is low and came with a mean (1.76), while the result in the private school is high and an arithmetic mean (3.44). In addition, results indicated that there weren't any significant differences between the average according to the training courses and the educational experience. The recommendation hold specialized training courses for teachers on the use of e-learning and its various applications, and disseminate awareness of the concept of e-learning, culture, its importance, and how to take advantage of it, for math teachers in government schools.