Issue 3
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Issue 3 by Issue Date
Results Per Page
Sort Options
-
Itemأزمة الحركة الوطنية الفلسطينية داخل إطار منظمة التحرير (1974- 1987م)( 2020-06-01) أحمد ، ساميتسلط الدراسة الضوء على حقبة من العمل الوطني الفلسطيني داخل إطار منظمة التحرير الفلسطينية منذ انتهاء حرب تشرين أول/أكتوبر1973م، حتى اندلاع الانتفاضة الفلسطينية عام 1987؛ فرغم النشاط الفدائي الذي تميزت به منظمة التحرير الفلسطينية والفصائل المنضوية تحت إطارها، ورغم الانتصارات السياسية والعسكرية للمنظمة، والانجازات التي حققتها في مختلف الساحات (الفلسطينية والعربية والدولية) وتنامي التأييد العالمي لها؛ فإن تلك الفترة تكشف عن إشكالية في العلاقة بين فصائل منظمة التحرير وعن خلافات داخلية حادة أعاقت من قدرة المنظمة على تنفيذ استراتيجياتها وبرامجها السياسية؛ لينعكس ذلك لاحقاً على مستقبل المشروع الوطني الفلسطيني وعلى الحركة الوطنية ومسيرتها بشكل عام. تناولت الدراسة ملامح الأزمة التي عصفت بالحركة الوطنية وقرارها المستقل عقب حرب تشرين أول/ أكتوبر1973، وما تلاها من تحولات سياسية طرأت على الساحتين العربية والفلسطينية، وتداعياتها على المشروع الوطني الفلسطيني ووحدة منظمة التحرير الفلسطينية. كما تناولت الدراسة الحرب الأهلية في لبنان عام 1976م، وأثرها على البرنامج السياسي للمنظمة ووحدة القرار الفلسطيني داخل إطار منظمة التحرير. وأظهرت الدراسة التطورات السياسية التي أعقبت التوقيع على معاهدة كامب ديفيد بين مصر وإسرائيل عام 1979م، ثم الغزو الإسرائيلي على لبنان، وخروج المقاومة الفلسطينية من الساحة اللبنانية، ونتائج تلك الأحداث على النظام السياسي الفلسطيني، وما تلاها من تشكيل تحالفات فلسطينية جديدة. كما بينت الدراسة المواقف الفلسطينية من الخيارات السياسية المطروحة- أنداك- وكيفية التعامل معها، وما نتج عنها من انقسام وخلافات داخل أطر المنظمة؛ والتي لم تنته إلا بعد عقد الدورة الثامنة عشرة للمجلس الوطني الفلسطيني عام 1987، ثم اندلاع الانتفاضة الفلسطينية في العام نفسه؛ والتي فتحت الباب واسعاً أمام اتخاذ قرارات مصيرية كان أهمها قرار إعلان الاستقلال في 15 تشرين ثان/ نوفمبر 1988م، لتبدأ مرحلة جديدة على صعيد المشروع الوطني الفلسطيني. The study sheds light on the crisis of Palestinian national movement within the framework of the Palestine Liberation Organization since the end of the October 1973 war until the outbreak of the Palestinian Intifada in 1987, despite of the guerrilla activity that the Palestinian Liberation Organization was characterized by and the factions under its framework, and the political and the military victories of the organization, and the achievements that achieved in various arenas (Palestinian, Arab and international) and the growing of the global support for it; this period reveals a problem in the relationship among the PLO factions and sharp internal disputes that hindered the organization's ability to implement their strategies and political programs; to be reflected later on the future of the Palestinian national project and the National Movement and its career in general. The study examined the features of the crisis that beset the national movement and its independent decision after the October 1973 war, and the subsequent political shifts in the Arab and Palestinian arenas, and their repercussions on the Palestinian national project and the unity of the PLO. The study showed the impact of the political developments that followed the signing of the Camp David treaty between Egypt and Israel in 1979, the Israeli invasion of Lebanon and the exit of the Palestinian resistance from the Lebanese arena on the Palestinian political system, and the subsequent formation of new Palestinian alliances. The study also showed the Palestinian positions on the political presented options at that time and how to deal with them, and the resulting division and disagreements within the frameworks of the organization, , which did not end until the eighteenth session of the Palestinian National Council 1987 ,then the Palestinian Uprising (The First Intifada) in the same year. That opened the door to crucial decisions, the most important of which was the Declaration of Independence on 15 November 1988. That marked a new phase in the Palestinian national project.
-
Itemدرجة تقدير أعضاء الهيئة التدريسية المستوى لأداء المؤسسي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالكليات المتوسطة في محافظات غزة في ضوء متطلبات الهندرة( 2020-06-01) العرعير ، دعاء ; الأسود ، فايزهدفت الدراسة التعرف إلى مستوى الأداء المؤسسي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالكليات المتوسطة في محافظات غزة في ضوء متطلبات الهندرة من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية، وتكونت عينة الدراسة من (149) عضو هيئة تدريس بالكليات المتوسطة، يمثلون نسبة (61%) من مجتمع الدراسة، وكان من أهم نتائج الدراسة: 1. أن الدرجة الكلية لتقديرات عينة الدراسة لمستوى الأداء المؤسسي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالكليات المتوسطة بمحافظات غزة في ضوء متطلبات الهندرة؛ حصلت على وزن نسبي (83.71%) أي بدرجة كبيرة. بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05α≤) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لمستوى الأداء المؤسسي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالكليات المتوسطة في ضوء متطلبات الهندرة تعزى لمتغير الجنس والمؤهل العلمي ، بينما وجدت فروق في مجال "التقويم"، تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وكانت الفروق لصالح حملة الدكتوراه. 2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05α≤) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى (الاتصال، الهيكل التنظيمي، التقويم) لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بالكليات المتوسطة في ضوء متطلبات الهندرة تعزى لمتغير سنوات الخدمة، فيما وجود فروق بين ممن سنوات خدمتهم (أقل من 5 سنوات)، وممن سنوات خدمتهم (10 سنوات فأكثر) في مجال "الرقابة"، وكانت الفروق لصالح من سنوات خدمتهم أقل من 5 سنوات. وتوصي الباحثة: 1. اعتماد التخطيط الاستراتيجي في الكليات المتوسطة الذي يتم عبر تحليل الفجوات الناتجة عن العمليات الداخلية. 2. تحليل الثقافة السائدة في البيئتين الداخلية والخارجية للكليات المتوسطة لمعرفة تأثيراتها الإيجابية والسلبية قبل تصميم الخطط. 3. دعم الاتصال غير الرسمي بين الادارة في الكليات المتوسطة والعاملين على أساس من الشفافية والوضوح والاحترام المتبادل أعضاء هيئة التدريس. The degree of faculty members ’appreciation of the level of institutional performance of heads of academic departments in intermediate colleges in the governorates of Gaza in light of the requirements for engineering Prepared by the researcher: Doaa Al-Arir Supervision: d. Fayez Alaswad The study aimed at The level of institutional performance among heads of a departments in community colleges in Gaza governorates in the light of Reengineering requirements from the point of view of faculty members, the study followed the descriptive approach in its analytical field, and the sample of the study was a random sample consisted of (149) faculty member from the middle faculties, represented 61% of the study population. The main findings of the study were: 1-The total score of the members of the study sample of the faculty members at The level of institutional performance among heads of a departments in community colleges in the light of Reengineering requirements obtained a relative weight (83.71%) that is a big score. 2- While there were no statistically significant differences at the level (α≤0.05) between the average estimation of the study sample of the faculty members at The level of institutional performance in the light of Reengineering requirements, due to sex and the scientific qualification . 3-Whereas there were differences in evaluation due to qualification and the differences are for PHD holders. 4-There were no statistically significant differences between the mean of estimation of the study sample members of the faculty members at the level (communication, organizational structure, evaluation) in light of the requirements of engineering attributable to the variable of years of service, while there were differences between the mean of the study sample estimation to those with less than 5 years of service and 10 years or more of service in the field of "control' and the differences were in favor to those with less than 5 years of service The researcher recommends 1. Adopting strategic planning in middle colleges through analysis of gaps resulting from internal processes. 2. Analyzing the prevailing culture in the internal and external environments of the middle schools to know their positive and negative effects before designing the plans. 3 . Supporting informal communication between the administration in the middle faculties and the employees on the basis of transparency, clarity and mutual respect.
-
Itemمستوى الإلمام بمؤشرات صعوبات التعلم لدى معلمات رياض الأطفال و واقع ممارساتهن التقييم المبكر في المنطقة الشرقية( 2020-06-01) السبيعي ، لولوه ; الصياد ، وليدهدفت الدراسة إلى الكشفعنمدىالماممعلماترياضالأطفالبمؤشراتصعوباتالتعلمفيمرحلةرياض الأطفالوالتحققمنالممارساتالفعلية للتقييم المبكر التيتتبعهامعلماترياضالأطفالللتعرف علىصعوباتالتعلم. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تكونتالعينة من ( 236 ) معلمة في مرحلة رياض الأطفال في المنطقة الشرقية.وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى إلمام معلمات رياض الأطفال بمؤشرات صعوبات التعلم جاءت ضعيفةبمتوسط حسابي (1.63)،وجاء مستوى إلمامهم بمؤشرات صعوبات التعلم كالتالي على الترتيب ( الانتباهبمتوسط حسابي (1.68) بدرجة إلمام متوسطة ، والنموالمعرفي بمتوسط حسابي (1.63) بدرجة إلمام ضعيفة، والسلوكالاجتماعيالانفعالي بمتوسط حسابي (1.61) بدرجة إلمام ضعيفة ، والمهاراتالحركية بمتوسط حسابي (1.54) بدرجة إلمام ضعيفة، والنمواللغوي في المرتبة الأخيرة بمتوسط حسابي (1.54) بدرجة إلمام ضعيفة).كما أظهرت النتائج حولواقع ممارسات التقييم عند ملاحظة مؤشرات صعوبات التعلم بمتوسط حسابي (2.20) وبدرجة ممارسة ضعيفة ،حيث تراوحت متوسطات موافقتهم على واقع ممارسات التقييم معلمات رياض الأطفال عند ملاحظة مؤشرات صعوبات التعلم ما بين (2.46 إلى 1.70) . بينما لايوجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطاتاستجاباتافرادمجتمعالدراسة حول واقعممارساتمعلماترياضالأطفاللتقييممؤشراتصعوباتالتعلم تبعاً لمتغيرات ( المؤهلالدراسي، سنواتالخبرة )، لكنه تبين عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطاتواقع ممارسات التقييم تبعاً لاختلاف عدد الدورات التدريبية في التعرفعلىمؤشراتصعوباتالتعلمفيمرحلة رياضالأطفال. The study aimed to reveal the level of familiarity with kindergarten teachers with indicators of learning disabilities in the kindergarten stage and to verify the actual practices of early evaluation followed by kindergarten teachers to identify learning disabilities.The study used the descriptive analytical method, where the study questionnaire was applied to a sample of (236) female teachers in the kindergarten stage in the eastern region, The results of the study found that the level of knowledge of kindergarten teachers with learning disabilities indicators came weak with an arithmetic average (1.63), and the level of their knowledge of learning disabilities indicators came as follows, respectively ( Attention with arithmetic average (1.68) with average familiarity, cognitive development with arithmetic average (1.63) with weak familiarity, and emotional social behavior with arithmetic mean (1.61) with weak familiarity, and motor skills with arithmetic mean (1.54) with weak familiarity, and linguistic growth in the last rank with an average Mathematical (1.54) with poor knowledge). The results also showed about the reality of evaluation practices when observing learning disabilities indicators with an arithmetic average (2.20) and a weak degree of practice, where the averages of their approval of the reality of evaluation practices ranged in kindergarten teachers when noting learning disabilities indicators between (2.46 to 1.70). The results also showed that there were no statistically significant differences between the responses of the study community members about the reality of kindergarten teacher practices to assess learning disabilities indicators according to variables (academic qualification, years of experience), However, it was found that there are statistically significant differences between the averages of the reality of evaluation practices according to the difference in the number of training courses in identifying indicators of learning disabilities in the kindergarten stage..
-
Itemالحركة الوطنية الفلسطينية ما بعد الربيع (الحراكات) العربي عقبات وتحديات( 2020-06-01) قديمات ، ولاءمثلت الحراكات العربية بدايةً لعصر جديد للشعوب العربية، وأفرزت تحديات أمامها أثرت على القضية الفلسطينية، فالساحة الفلسطينية اليوم في مأزق في ظل وجود سلطة بإمكانيات محدودة. وسمات هذا المأزق مرتبطة بطبيعة التحولات في المجتمع الإسرائيلي، والتحالف الإسرائيلي الأمريكي، وضعف الأنظمة العربية في ظل التحديات الاقتصادية والاجتماعية التي تواجهها، كما أن المتغيرات الإقليمية والدولية انعكست على الحركة الوطنية الفلسطينية بشكل حد من قدرتها على مواجهة تصفية القضية الفلسطينية، مما يساهم في تسهيل تمرير الخطة الأمريكية الإسرائيلية للسلام في المنطقة. وهذا يتطلب من الحركة الوطنية إعادة النظر في استراتجياتها، وتطوير أدواتها النضالية بما يضمن الحق الفلسطيني، ويحمي المشروع الوطني. تأتي أهمية الدراسة من كونها تسلط الضوء على تبيان وتحليل أثر الحراكات العربية على الحركة الوطنية الفلسطينية، في ظل المتغيرات الإقليمية والدولية التي من شأنها أن تخلق تحديات أمام الحركة الوطنية الفلسطينية. كما هدفت إلى دراسة هذه الحراكات في سياقها المفاهيمي، ومناقشة الجدل حول حقيقتها، وتفسير أثر المتغيرات الإقليمية على الحركة الوطنية الفلسطينية. فضلاً عن إبراز التحديات التي تواجه هذه الحركة ما بعد الحراكات العربية The Arab Spring revolutions represented the beginning of a new era for the Arab peoples and created challenges for them, which affected the Palestinian issue.The Palestinian arena today is in trouble in light of the existence of an authority with limited capabilities. The features of this predicament are related to the nature of the transformations in Israeli society and the Israeli-American alliance and the weakness of the Arab regimes in light of the economic and social challenges facing them.The international and regional changes reflected on the Palestinian national movement in a way that limits its ability to face the liquidation of the Palestinian issue, in a way that contributes to facilitating the passage of the American-Israeli peace plan in the area. This requires the national movement to reconsider its strategies and develop its struggle tools in a manner that guarantees the Palestinian rights and protects the national project. The importance of the study comes from highlighting the clarification and analysis of the impact of the Arab Spring revolutions on the Palestinian national movement and its challenges in light of regional and international changes. It also aims to study the Arab Spring revolutions in its conceptual context, to discuss the debate about the reality of the Arab Spring revolutions and to explain the impact of regional changes on the Palestinian national movement.
-
Itemفاعيلة برنامج مقترح قائم على التدريب الالكتروني التشاركي في تنمية التمثيلات الرياضية لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية( 2020-06-01) حسن ، حسن ; السعدون ، سرحانThe current research aimed to reveal the effectiveness of a proposed program based on participatory training across the web in developing mathematical representations among mathematics teachers at the primary level. To achieve the goals of the research, the researchers prepared the research tools, which were: a survey questionnaire to determine the patterns of mathematical representations and an achievement test to measure the cognitive aspects related to the performance of mathematics teachers for mathematical representations, and a note card that measures the performance of mathematics teachers when teaching with mathematical representations. The results of the research revealed the presence of statistically significant differences between the mean scores of the teachers of the experimental group in the pre and post measurements on the achievement test of the cognitive aspects related to the performance of mathematics teachers for mathematical representations, as well as the presence of statistically significant differences between the mean scores of the teachers of the experimental group in the pre and post measurements On a note card for the performance of mathematics teachers at the primary level when teaching with mathematical representations. The results revealed the effectiveness of the program based on participatory training across the web in developing mathematical representations for elementary mathematics teachers هدف البحث الحالي الى الكشف عن فاعيلة برنامج مقترح قائم على التدريب الالكتروني التشاركي في تنمية التمثيلات الرياضية لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية وقد استخدم الباحثان المنهج التجريبي وتكونت العينة من 30 معلم من معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية بمحافظة الاحساء بالسعودية ولتحقيق أهداف البحث تم اعداد ادوات البحث والمتمثلة ب استبانة استطلاعية لتحديد أنماط التمثيلات الرياضية وبطاقة ملاحظة تقيس أداء معلمي الرياضيات عند التدريس بالتمثيلات الرياضية وقد كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات الدرجات لمعلمي المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على اختبار التحصيلي لجوانب المعرفة المرتبطة بأداة معلمي الرياضيات كما كشفت وجود فروق ذو دلالة حصائية بين متوسط درجات معلمي المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على بطاقة ملاحظة أداة المعلم وكشفت النتائج عن فاعيلة برنامج مقترح قائم على التدريب الالكتروني التشاركي في تنمية التمثيلات الرياضية لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية
-
Itemأثر إدارة الوقت على أداء العاملين في مديريات التربية والتعليم الفلسطينية دراسة تطبيقية على مديرية تربية بيت لحم( 2020-06-01) الهلسة ، محمدهدفت الدراسة التعرّف إلى أثر إدارة الوقت على اداء العاملين في مديريات التربية والتعليم الفلسطينية – دراسة تطبيقية على مديرية تربية بيت لحم،ومعرفة المعوقات التي تحد من قدرة العاملين على إدارة وقتهم،والوقت الضائع لديهم، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي وقد تكونت عينة الدراسة من(81) موظفاً، وقد توصلت الدراسة الى عدد من النتائج أهمها ما يلي: الوقت مورد مهم لتحقيق أهداف الموظفين، وإدارة الوقت تسهم في تحسين أداء الموظفين وجودة العمل، إعداد الخطط وتوزيعها زمنياً من قبل الموظفين يسهم في تحسين أداء مهامهم، الموظفين الذين ينجزون مهامهم يكونون على علم ودراية بأهمية استثمار الوقت لديهم، التدريب على إدارة الوقت له دور هام في تحسين أداء الموظفين وزيادة انتاجيتهم.اوصت الدراسة بالعديد من التوصيات أهمها: ان يضع كل موظف مخطط يومي أو أسبوعي يوزع علية مهامه وواجباته حسب الوقت لديه، تدريب الموظفين من خلال عقد ورشات عمل ودورات تدريبيةفي كيفية إدارة وقت العمل، توثيق الأعمال المنجزة من قبل الموظف في سجلات خاصة تساعده على استثمار وقته وخاصة عند كتابةتقاريره الشهرية والسنوية. The study aimed to identify the impact of time management among workers in Palestinian education Directorates - An applying study on Bethlehem Education Directorate as a case study, and to know the obstacles that limit the ability of workers to manage their work time and the wasted time. The researcher used the descriptive analytical method, and the study sample consisted of (81) employees.The study showed many results, the most important are: Time is an important resource for achieving the goals of the staff. Time management contributes to improving employee performance and quality of work.Preparing and distributing plans in a timely manner by employees, which contributes to improving the performance of their tasks. Employees who accomplish their tasks are aware of the importance of investing their time. Time management training has an important role in improving employee performance and increasing their productivity .The study recommended several recommendations the most important are: Every employee should set a daily or weekly plan that will distribute his duties and duties according to his time .Training employees by holding workshops and training courses on how to manage work time. Documenting the work performed by the employee in special records that help him invest his time, especially when writing his monthly and annual reports.
-
Itemمعوقات الإصلاح الضريبي في فلسطين دراسة تحليلية( 2020-06-01) حمدونة ، محمدهدف هذا البحث إلى الوقوف على الأركان الأساسية للنظام الضريبي الفلسطيني, للتعرف إلى أوجه القصور والضعف في كل من هذه الأركان, من أجل الوصول معوقات الإصلاح الضريبي في فلسطين, وذلك بهدف اقتراح استراتيجية لإصلاح النظام الضريبي الفلسطيني. وتوصل الباحث إلى عدة نتائج كان من أهمها أن المعوقات التي قد تحول والإصلاح الضريبي بفلسطين, يمكن التغلب عليها بالدراسة العلمية المحايدة لهذه المعوقات والعمل على تحليها, وتهيئة الجو الملائم لإجراء الإصلاح المطلوب, ويجب أن لا نتأخر في عملية الإصلاح, لأن التأخير قد يعقد من هذه المعوقات, ويجعل عليها أكثر صعوبة, لأن الوقت يمر والزمن لا يتوقف, ويؤدى عنصر الوقت في القرارات الاقتصادية دورًا هامًا. وتوصل الباحث إلى عدة توصيات كان من أهمها دراسة تجارب الدول التي سبقت دولة فلسطين في عملية الإصلاح الضريبي, وكذلك ضرورة توحيد التشريعات الضريبية ما بين شقى الوطن, والعمل على إصدار تشريعات ضريبية تعبر عن الهوية الفلسطينية. The aim of this research is to identify the basic pillars of the Palestinian tax system, to identify the shortcomings and weaknesses in each of these pillars, in order to reach the obstacles to tax reform in Palestine, with the aim of proposing a strategy for reform of the Palestinian tax system. The researcher reached several results, the most important of which was that the obstacles that may transform and tax reform in Palestine can be overcome by a neutral scientific study of these obstacles and work to resolve them, and create the appropriate atmosphere for the required reform, and we must not delay the reform process, because the delay may complicate from these Constraints, and makes them more difficult, because time passes and time does not stop, and the element of time in economic decisions plays an important role. The researcher reached several recommendations, the most important of which was to study the experiences of the countries that preceded the State of Palestine in the tax reform process, as well as the need to unify tax legislation between the two parts of the country, and work to issue tax legislation that reflects the Palestinian identity.
-
Itemالتنشئة التنظيمية مدخلا لتحسين الكفاءة الذاتية للمعلمين الجدد بالمدارس الأساسية الحكومية( 2020-06-01) نصار ، أنورهدفت الدراسة الى توضيح واقع التنشئة التنظيمية لدى المعلمين الجدد بالمدارس الساسية الحكومية بمحافظات غزة وقياس مستوى الكفاءة الذاتية لديهم والتحقق من دور التنشئة التنظيمية في تحسين الكفاءة الذاتية والكشف عن الفروق في التنشئة التنظيمية والكفاءة الذاتية باختلاف بعض المتغيرات الشخصية ولتحقيق هذه الاهداف استخدم المنهج الوصفي التحليلي وتكون مجتمع الدراسة من 979 معلما ومعلمة لم تتجاوز سنوات الخدمة لديهم 3 سنوات واختيرت عينة نسبية طبقية بلغت 290 معلما ومعلمة طبقت عليهم أدوات الدراسة التي تمثلت باستبانة التنشئة التنظيميةواستبانة الكفاءة الذاتية فاستجاب منهم 243 معلما ومعلمة. فتوصلت الدراسة الى عدة نتائج جاء أهمها أن واقع التنشئة التنظيمية للمعلمين الجدد مرتفعا وأن مستوى الكفاءة الذاتية وأبعادها وبالتالي فإن التنشئة التنظيمية تعد مدخلا لتحسين الكفاءة الذاتية للمعلمين الجدد كما بينت النتائج عدم وجدد فروق في واقع التنشئة التنظيمية تبعا لمتغيرات الجنس والمرحلة التعليمية والمؤهل العلمي ولم تظهر الفروق أيضا في مستوى الكفاءة الذاتية تعزى لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي فقط أظهرت فروق في مستوى الكفاءة الذاتية تعزى لمتغير المرحلة التعليمية لصالح الاساسية الدنيا وعلى ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بعقد ندوات وأيام الدراسة للبحث عن أفضل طرق للتنشئة التنظيمية وسبل تعزيز الكفاءة الذاتية للمعلمين الجدد.
-
Itemالاغتراب الوظيفي وعالقته بالاداء الوظيفي لمعلمات رياض الأطفال في منطقة العسير( 2020-06-01) الشهراني ، أسماءThe aim of the research is to identify the relationship between job alienation on the one hand and the job performance of a sample of kindergarten teachers in the Asir region, and the research sample consisted of (302) teachers, and the results showed that the level of job alienation between kindergarten teachers is high and negative with direct management and that working conditions The female teachers are not satisfied and there is a negative relationship between job alienation in terms of job performance, while there is a positive relationship between female teachers and female students ’appreciation for them, one of the most important recommendations is to link incentives with the results of performance evaluation and the participation of female teachers in developing development plans, decision-making, fairness in treatment, non-discrimination and the provision of a safe and stimulating environment for them.
-
Itemواقع مشاركة أولياء امور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في العملية التعليمية من وجهة نظر معلماتهن وفقا لنموذج إبستاين( 2020-06-01) الفهيد ، هديلThe study aimed to uncover the differences among the sample members ligh t of the variables of the scientific and educational level and years of experience from the point of view of female the teachers according to the model (Epstein),the study sample consisted of (75) female teachers of learning difficulties in the Kingdom of Saudi Arabia. The results of the study resulted in no differences for the reality of the participation of the parents of female students with learning difficulties, in light of the variables of the educational qualification and the number of years of experience, the study recommended spreading awareness among parents to raise the educational level for female students with learning difficulties. هدفت الدراسة كشف الفروق بين أفراد العينة في ضوء متغيرات المستوى التعليمي وسنوات الخبرة من وجهة نظر المعلمات وفق نموذج إبستاين وتكونت العينة من 75 من معلمات صعوبات التعلم ف يالسعودية وأسفرت النتائج لايوجد فروق لواقع مشاركة أولياء أمور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في ضوء متغيرات المؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة وأوصت الدراسة نشر الوعي لدى أولياء الامور لرفع المستوى التعليمي للطالبات ذوات صعوبات التعلم
-
Itemفاعلية برنامج تدريبي قائم على التعلم باللعب في تنمية التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة الابتدائية ذوات صعوبات تعلم الرياضيات( 2020-06-01) السعيد ، زينبThe current study aims to test the effectiveness of a play-based learning training program in the development of the academic achievement of Primary School students with disabilities in learning mathematics. The study was based on the semi-experimental method, and was applied to a sample of (20) female students with disabilities of learning math in the third grade of primary schools with source room, and divided into two groups (10) students, who were taught using the play-based training program, and the (10) female students, who were taught in the usual ways. A two way achievement test (a) and (b) has also been prepared, both tests were verified before and after they were applied to the sample before and after the program was implemented. the results showed statistically significant differences between the averages of the experimental group degree in both before and after measurement and the average of measurements of dimensions, and the number of statistically significant differences between the rank averages of the trial and control group members. In light of this, it was recommended that we take care of educational games and incorporate them in Saudi school curricula, give them a greater role in the educational process, and expand the use of these games in different teaching systems for different levels and educational materials. هدفت الدراسة الى اختيار فعالية فاعلية برنامج تدريبي قائم على التعلم باللعب في تنمية التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة الابتدائية ذوات صعوبات تعلم الرياضياتواعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي وتكونت عينة الدراسة من 20 طالبة من فاعلية برنامج تدريبي ذوات صعوبات تعلم الرياضيات في الصف الثالث الابتدائي فيالمدارس الحكومية التي تحتوي غرف مصادر وتم تقسيمهن الى مجموعتين المجموعة التجريبية 10 طالبات وتم تدريسها بالبرنامج القائم على اللعب والمجموعة الضابطة 10 طالبات وتم تدريسها بالطريقة الاعتيادية توصلت الدراسة لوجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط الرتب لدرجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القلبي والبعدي لصالح متوسطات درجات القياس البعد ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات الرتب لدرجات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة أوصت الدراسة على الاهتمام بالألعاب التعليمية ودمجها في لمناهج الدراسية السعودية واعطائها قدراأكبر في العملية التعليمية والتوسع في تبني استخدام هذه الالعاب في الانظمة التدريسية المختلفة ولمختلف المراحل والمواد التعليمية
-
Itemالتنمر الالكتروني وعلاقته بأبعاد الصلابة النفسية لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية في محافظةالزرقاء( 2020-06-01) أبو عباس ، شادي ; الزيود ، الهامThis study aimed to investigate the correlation electronic bullying and psychological rigidity among high school students, and to detect differences according to the gender and specialization variable . the study sample consisted of 120 male and female high school students in the literary and scientific branches in the Directorate of Education for the second Zarqa Education, the results of the study showed That the level of psychological rigidity among secondary school students in the Directorate of Education for the second Zarqa’s education, with all its dimensions came at a high degree, while the level of Cyberbullying among high school students was low in all its dimensions, it was found that there is a statistically significant negative relationship between psychological rigidity and Cyberbullying. There are also differences in the level of psychological rigidity according to the gender variable in favor of males, and there are differences in the level of Cyberbullying according to the gender variable in favor of females. ٌهدفت الدراسة الحالية التعرف إلى العلاقة بين التىهر الاكتروني والصلابة النفسية لدى طلبة المرحلة الثانوية ، وكشؼ الفرق تبعا الجىس والتخصص، وتكونت عينة الدراسة من120 طالبا وطالبة من طلبة الثانوية العامة في الفرعين الادبي والعلمي، في مديرية التربية والتعليم لتربية الزرقاء الثانية ، وأضهرت نتائج الدراسة أن مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة المرحلة الثانوية في مديرية التربية كالتعليم لتربية الزرقاء الثانية ، بجميع أبعادٌه جاءت بدرجة مرتفعة،
-
Itemتطويع الزخرفة الاسلامية (الأطباق النجمية ) في ابتكار وحدات أثاث من مفهوم المدرسة العضوية للتصميم( 2020-06-01) مختار ، علياءThe research aims to: sublimate the Islamic decoration "stellar dishes" in creating furniture units from the organic school concept of design. The research sample: It consisted of five designs that adapt the Islamic decoration (stellar dishes) to create new furniture units from the organic school concept of design. The research found: There are statistically significant differences between the five designs in "general shape, proficiency in design, color consistency, innovation and creativity" according to the opinions of arbitrators The research recommended: the necessity of renewing and developing all the requirements of the arts to create furniture units from the organic school concept هدف البحث الى تطويع الزخرفة الاسلامية (الأطباق النجمية ) في ابتكار وحدات أثاث من مفهوم المدرسة العضوية للتصميم وتكونت العينة من خمس تصميمات من تطويع الزخرفة الاسلامية (الأطباق النجمية ) لابتكار وحدات اثاث جديدة من مفهوم المدرسة العضوية للتصميم وأسفرت نتائج البحث لوجوجد فروق ذات دلالة احصائية بين التصميمات الخمس في الشكل العام الاتقان في التصميم تناسق الالوان الابتكار والابداع وفقا لاراء المحكمين وتوصي بضرورة التجديد والتطوير لجميع متطلبات الفنون لابتكار وحدات الاثاث من مفهوم المدرسة العصرية
-
Itemتجليات القيم الدينية في شعر (محمود مفلح)( 2020-06-01) الداية ، رائدالشعر تعبير عن الحياة بتفاصيلها، حركاتها، ألوانها، أنساقها، تناقضاتها، وكل ما فيها، يسجل الشاعر ذلك كله بحسه ووجدانه وأفكاره وخيالاته في قصائده، ولا نعدم أن نجد فيها وقوفه على أنغام الحياة التي تُبثُّ من عمق الروح بكلمات شاعرية عميقة المعنى، ولا نعدم طلة الآثار الدينية من نافذة البيت الملتزم على جملة من القيم الدينية النبيلة التي تُستقى من القرآن الكريم، والسنة النبوية المطهرة، وأعراف المجتمع النبيل، والتي تُلقي بظلالها على أفعال الإنسان وأقواله في العبادة التي تقرب الإنسان من ربه، والعقيدة التي تجسد اعتراف القلب واللسان بالله اعتراف صدق ويقين، هذا ما سطَّره الشاعر الفلسطيني المتألق (محمود مفلح)، من خلال رؤية المشهد القيمي عن قرب، وعبر انغماسه في أيقونة التدين غير المتطرف، واستطاع أن يجوب بقصائده القيم التي احتلت في النفوس مرقدًا، وسعى ينادي لها بين الناس بحبٍّ وتفاؤل. Poetry is an expression of life with its details, movements, colors, alignments, contradictions, and everything in it, The poet records all of his feelings, thoughts and fantasies in his poems, and we do not miss to find that he stands on the tunes of life that are transmitted from the depth of the soul in deep poetic words meaning, We do not execute religious views from the window of the house, which is committed to a series of noble religious values derived from the Holy Quran, the Sunnah of the Prophet, and the noble traditions of society Which cast a shadow over human actions and statements in worship that brings man closer to his Lord, and the doctrine that embodies the recognition of the heart and tongue of God, a confession of sincerity and certainty. This is what the brilliant Palestinian poet Mahmud Mufleh wrote, by seeing the value scene in close proximity, and through his immersion in the icon of non-extremist religiosity. He was able to tour his poems with values that occupied the soul as a shrine, and a quest that he calls among people with love and optimism.
-
Itemدور الحجر الصحي في الحد من انتشار فايروس كورونا المتستجد في المنظور الطبي والشرعي( 2020-06-01) جرادات ، أحمد ; الأحمد ، سهيلThe current study aimed to identify quarantine and the nature of coronavirus disease, its symptoms and how it spreads. In addition to quarantine procedures and reducing movement related to reducing the spread infectious diseases and epidemics, showing its importance from a medical and Islamic jurisprudence perspective. It has been shown that there is a consensus between medicine and Islamic jurisprudence in the demarcation of principles and procedures related to quarantine and human health care, the preservation of the human soul from infectious diseases, considering the observance of the Islamic rule of (There should be neither harming (Darar) nor reciprocating harm (irar) ). As well as the statement of the procedures of the medical and health authorities in the state to limit the spread of Corona Virus.
-
Itemواقع ادارة برامج الرعاية والتسريع للطلبة المتفوقين في مدارس التعليم العام بمديرية غرب غزة وسبل تطويره (تصور مقترح( 2020-06-01) أبو الخير ، أحمدThe study aimed to identify the reality of managing the care and acceleration programs for outstanding students in Palestinian general education schools in the West Gaza Directorate from the viewpoint of administrators and teachers, and to develop a proposed concept for its development, and the researcher used the descriptive analytical approach, and relied on the questionnaire distributed on a sample of (14) principals and (165) teachers in basic and secondary schools in Gaza Governorate. The study found that the reality of managing the care and acceleration programs for outstanding students in Palestinian general education schools in the West Gaza Directorate was average with a relative weight (66.29%). There was also no statistically significant difference regarding the reality of managing academic care and acceleration programs in general education schools in the West Gaza District from the point of view of the principals and teachers due to the variables (gender, job title, educational stage). The study presented a suggested scenario that includes executive mechanisms to develop the reality of managing the care and acceleration programs for outstanding students. هدفت الدراسة إلى التعرف واقع إدارة برامج الرعاية والتسريع للطلبة المتفوقين في مدارس التعليم العام الفلسطيني بمديرية غرب غزة من وجهة نظر المديرين والمعلمين (ترجمة)، ووضع تصور مقترح لتطويره ، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي ، واعتمد على الاستبانة التي وزعت على عينة مكونة من ( 14 ) مديراً و(165) معلماً في مدارس المرحلة الأساسية والثانوية بمحافظة غزة. وتوصلت الدراسة إلي أن واقع إدارة برامج الرعاية والتسريع للطلبة المتفوقين في مدارس التعليم العام الفلسطيني بمديرية غرب غزة كان متوسطاً بوزن نسبي(66.29%). كما تبين عدم وجود فروق دلالة إحصائياً حول واقع إدارة برامج الرعاية والتسريع الأكاديمي في مدارس التعليم العام بمديرية غرب غزة من وجهة نظر المديرين والمعلمين تعزى لمتغيرات( الجنس، المسمى الوظيفي، المرحلة التعليمية). وقدمت الدراسة تصوراً مقترحاً يتضمن آليات تنفيذية لتطوير واقع إدارة برامج الرعاية والتسريع للطلبة المتفوقين.
-
Itemمدى اقتناع المدقق القانوني بالمنهجية النظرية لتدقيق الحسابات مع الممارسة العملية (دراسة حالة عن طريق المقابلة)( 2020-06-01) فايز ، سايج ; كريم ، حرز اللهThe Algerian legislator has imposed independent legal control over most economic enterprises, mainly directed towards the certification of the regularity and the sincerity of the annual accounts, we seek through this article to present a complete case of the procedures followed by the statutory auditor according to the Law 10-01 on the professions of chartered accountant, auditor and certified accountant, we will also evaluate these procedures, taking into account the theoretical procedures according to generally accepted standards. The problem that we seek to answer ; is the extent to which the legal auditor is convinced of the measures that he has taken in accordance with the laws ; we concluded that the legal auditor had applied most of the provisions of law 10-01 ; from the signing of the contract to the preparation of the final report, but he ignored certain legal procedures, since he did not contact the commission on quality control by a letter of affirmation. As a general result, there is no problem in law enforcement or accepted standards ; but the problem remains in the context of the professional environment. This article recommends the activation of the quality control committee, it also recommends to insure the fees of the legal auditors, it also proposes to study the same subject in other respects, such as assessing the methodology of the legal auditor in terms of the quality service provided, or taking into account the views of economic operators.
-
Itemبناء برنامج تعليمي قائم على تطبيقات نظم المعلومات الجغرافية التاريخية وقياس فاعليته في تنمية مهارات البحث والتخيل الجغرافي التاريخي في مقرر التاريخ لدى طالبات العلوم الانسانية بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية( 2020-06-01) سعود ، سارةThe study aimed to building a proposed educational program based on applications of historical geographic information systems (HGIS) and measuring its effectiveness in developing research skills and historical geography imagine in the history course for female students of the humanities track at the secondary school in Saudi Arabia. The study followed the quasi experimental method with one group design, according to the nature of the proposed educational program. A randomly available sample of (20) female students from the humanities track was chosen in one of the government girls' secondary schools in Riyadh. Two tools were used to collect data, namely: testing of situations for historical geographic research skills and observation card for historical geographic imagination skills after achieved the validity and rebelity. The results of the study showed that there are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.01) between the mean scores of the study group in the pre and post applications in the situations test, and the observation card in favor of the post application. The results also showed the high impact of the proposed educational program on the development of historical geographic research and imagination skills in the sample, where the influence coefficient on the two variables reached (0.88, 0. 98), respectively. The (Black) of the adjusted gain of the dependent variables reached (1.59%, 1. 23%) respectively, which confirms the high effectiveness of the independent variable on developing dependent variables. The results revealed a strong positive and direct correlation relationship (0.882) between the dependent variables , and the results also revealed the existence of Linear predictive reliability correlation (α ≤ 0,01) at the significance level, respectively, between the two dependent variables for the Beta value (0.30, 0.39) at the significance level (α ≤ 0.01) each is up to the other level. The study concluded with some appropriate deductions, recommendations and suggestions.
-
ItemAssessment of Female University Students knowledge and practicing Breast Self Examination at Al Azhar University, Gaza Strip0( 2020-06-01) Abo Al-Shiekh , Samira ; Ibrahim , Mohamed ; Etewa , Bothyna ; Alajerami , YasserBreast cancer is the most commonly diagnosed cancer among females in developed and non- developed countries. Early detection of breast cancer improves the survival rate and decrease morbidity and mortality. This study aimed to assess female university students' knowledge and practice about Breast Self-Examination (BSE) at Al Azhar University, Gaza Strip. The study was designed as a cross- sectional study and involved students in the third and fourth levels of the Faculty of Applied Medical Sciences. The study involved the distribution of an interviewed questionnaire containing questions about knowledge and practice BSE in the period of 17th of October 2019 to 30th of October 2019. One hundred and ninety-students participated in the assessment. The participated students study at the Faculty of Applied Medical Sciences; 34% at the nutrition department, 41.8% at the medical laboratory department, 6.2% at the medical imaging department, and 18% at the nursing department. The majority of the students have heard about BSE (90.7%). Students know about BSE from multiple sources; university students (58.2%), social media (43.8%), health professionals (24.7). Despite the students' awareness about BSE, few of them practicing it regularly in that only 33.5% had ever practiced it in their life. The students recognized some barriers that hinder their regular practicing. The most determined barriers by the participants are do not have breast problem and does not know how to do that. A training program about BSE among university students is highly recommended in order to empower them for regular and correct practicing
-
Itemمستوى اتجاهات الطلبة نحو تعلم الرياضيات عن بعد في محافظة طولكرم( 2020-06-01) جابر ، ريما ; صالحة ، سهيل ; دويكات ، هشامThis study aimed to identify the level of attitudes of basic stage students towards learning mathematics remotely in light of the Corona crisis, In the second semester of the academic year 2019/2020, the study sample consisted of (110) parents of students, They were intentionally chosen from Al Isra Model Private School in Tulkarm Governorate. The study found that there were no statistically significant differences between the averages of students' attitudes towards distance learning attributed to each of the sexes, Availability of a computer at home, Availability of a permanent internet at home, The level of skill in using the computer, And the presence of a statistically significant relationship between attitudes towards distance learning and the distance learning infrastructure. The recommended to improve the infrastructure of distance learning