2020-Vol. 10
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2020-Vol. 10 by Title
Results Per Page
Sort Options
-
ItemAssessment of Female University Students knowledge and practicing Breast Self Examination at Al Azhar University, Gaza Strip0( 2020-06-01) Abo Al-Shiekh , Samira ; Ibrahim , Mohamed ; Etewa , Bothyna ; Alajerami , YasserBreast cancer is the most commonly diagnosed cancer among females in developed and non- developed countries. Early detection of breast cancer improves the survival rate and decrease morbidity and mortality. This study aimed to assess female university students' knowledge and practice about Breast Self-Examination (BSE) at Al Azhar University, Gaza Strip. The study was designed as a cross- sectional study and involved students in the third and fourth levels of the Faculty of Applied Medical Sciences. The study involved the distribution of an interviewed questionnaire containing questions about knowledge and practice BSE in the period of 17th of October 2019 to 30th of October 2019. One hundred and ninety-students participated in the assessment. The participated students study at the Faculty of Applied Medical Sciences; 34% at the nutrition department, 41.8% at the medical laboratory department, 6.2% at the medical imaging department, and 18% at the nursing department. The majority of the students have heard about BSE (90.7%). Students know about BSE from multiple sources; university students (58.2%), social media (43.8%), health professionals (24.7). Despite the students' awareness about BSE, few of them practicing it regularly in that only 33.5% had ever practiced it in their life. The students recognized some barriers that hinder their regular practicing. The most determined barriers by the participants are do not have breast problem and does not know how to do that. A training program about BSE among university students is highly recommended in order to empower them for regular and correct practicing
-
ItemDeveloping an Accountability Disclosure Index for Annual Reporting by Non-Profit Organizations (NPOs) in Gaza Strip( 2020-02-01) Abu Al-Ajeen , Tareq ; El Esely , Mohamed ; Abo El Kheer , ModatherThis study aims to develop an information disclosure index forannual reporting byNPOs, particularly nongovernmental organizations (NGOs) in Gaza Strip, that can be served as a guide for improving their accountability.The disclosure index can assist the preparers of NGOs annual reporting in fulfilling the stakeholders’ requirements. It can also be used tomeasuretheextentofinformationdisclosuremandatoryandvoluntaryofNGOsintheir annual reports. The theory used in this study is the stakeholder theory. The stakeholder theory is based on the accountability relationship of NPOs to the stakeholders via the use of information disclosure. The accountability disclosure index (ADI) developed in this study comprising 118 disclosure items. It is developed primarily based on a comprehensivereviewofthepublicsector disclosureliteratureandareviewofregulatory requirementsofNGOsreportinginGazaStrip.Ithasamultidimensionalincharacterthat covers comprehensive elements of information such as the background information, financial and nonfinancial information, governance information, future information, performance and social and environmental information. Therefore, it provides a valuable instrumenttomeasuretheaccountabilityoftheinformationdisclosedintheannualreports of non-governmental organizations (NGOs). The (ADI) is initiated through a three-step phases. The index has passed through the validity, reliability and pilot test. There are, however, several limitations to this study. However, these limitations present opportunities for future research. The disclosure index developed in this study used to measure quantity disclosure. It explores disclosure quantity by counting the number of itemsreportedinannualreportsbutdoesnotinvestigatequality.Furtherresearchmayuse quality disclosure, measure the extent of information disclosure, and examine the determinants of informationdisclosure. تهدف هذه الدراسة إلى تطوير مؤشر إفصاح عن المعلومات للتقارير السنوية للمنظمات غير الهادفة للربح، خاصة المنظمات غير الحكومية )المنظمات الاهلية(، في قطاع غزة. يمكن لهذا المؤشر أن يساعد الجهات التي تعد التقارير السنوية للمنظمات غير الحكومية في تلبية متطلبات أصحاب المصالح. كما يمكن استخدامه أيضًا لقياس مدى الافصاح عن المعلومات (المعلومات الالزامية والطوعية) لتلك المنظمات في تقاريرها السنوية. النظرية المستخدمة في هذه الدراسة هي نظرية أصحاب المصالح. تستند هذه النظريةإلى علاقة المساءلة بين المنظمات غير الحكومية وأصحاب المصالح من خلال عمليةالافصاح عن المعلومات.يضممؤشر الافصاح عن المساءلةADI)) في هذه الدراسة (118) بند.لقد تم تطوير هذا المؤشر بشكل أساسي بناءً على مراجعة شاملة للادبيات السابقة المتعلقة بالافصاح في القطاع العام وخاصة المنظمات غير الحكومية (المنظمات الاهلية) هذا بالاضافة الى مراجعة المتطلبات التنظيمية المنظمة لمهنة تلك المنظمات من خلال اللوائح والقوانين والتعليمات المطبقة في قطاع غزة. لهذا المؤشر طابع متعدد الأبعاد بحيث انه يغطي عناصر شاملة للمعلومات عن المنظمة مثل المعلومات الأساسية، المعلومات المالية وغير المالية، معلومات عن الحوكمة،المعلومات المستقبلية، المعلومات عن الأداء والمعلومات الاجتماعية والبيئية .لذلك، فإن هذا المقياس يوفرأداة قيمة لقياس مساءلة المعلومات التي تم الافصاح عنها في التقارير السنوية للمنظمات غير الحكومية (المنظمات الاهلية) في قطاع غزة. لقد تم تطويرهذا المؤشرمن خلال ثلاث مراحل. لهذه الدراسة بعض القيود مثل أي دراسة اخرى. ومع ذلك، فإن هذه القيود تقدم فرصًا للبحث في المستقبل. يستخدم مؤشر الافصاح عن المساءلة الذي تم تطويره في هذه الدراسة لقياس الإفصاح الكمي عن طريق حساب عدد العناصر المفصح عنها في التقارير السنوية بدون النظر لجودتها. من الدراسات المستقبلية المقترحة: تطوير مؤشر يستخدم لقياس جودة الافصاح، قياس مدى الافصاح عن المعلومات في التقارير السنوية، محددات الافصاح عن المعلومات.
-
ItemISTE تقويم كتاب التكنولوجيا للصف العاشر والحادي عشر والثاني عشر في ضوء المعايير العالمية للتكنولوجيا في مجال التعليم( 2020-04-01) علاونة ، عامرThis study aimed to assess theTechnology Textbooks for 10 th Grade,11th Grade and12th Grade in light of (ISTE) from Teachers’ Point of View at The Governmental Schools at Nablus City., the sample consists of (100) teachers .The results of the study show tha all the Evaluation Assessments are high .While there were no statistical significance differences amongTeachers assessments due to variables : Gender, Scientific qualification, Specialization,Experience in Education and the number of Training Courses.The study recommended that the Ministry Of Education in Palestine must continue using these text books at all the schools and continue developing the Technology text books by relating the development of the textbooks with International Standards of Technolo in Education(ISTE), and to organize and held workshop and training courses that help the teachers to know more about these standerds.
-
ItemThe Impact of Integrating Reading and Writing Skills on Palestine Technical College Students' Paragraph Writing and Attitudes towards Writing Skill( 2020-06-01) Mokhamar , NisreenThe study aimed at investigating the impact of integrating reading and writing skills on Palestine technical college students' paragraph writing and attitudes towards writing skill .The targeted skills were writing a coherent paragraph ,paragraph development ,unity, topic sentence ,coherence ,supporting sentences ,cohesion and concluding sentence . To achieve this aim, the researcher employed a representative sample of 80 EFL students studying at Palestine technical college. The sample was divided into two groups: an experimental group consisting of 40 students each group has 20 male students, and 20 female students, and the control group consists of 20 male, and 20 female students .The two groups were equivalent in their previous learning achievement in English writing in particular .Regarding the instruments, the researcher used two tools: pre/post Test to explore students' performance in writing a coherent paragraph, and paragraph skills ,and attitude scale to reveal students' attitudes towards writing .The test was used as a posttest to assess any possible differences between the target groups. The collected data were analyzed and treated statistically by using of SPSS .The findings of the study revealed that there were significant differences in participants' performance before and after integrating reading and writing skills in favor of post-performance. The findings also pointed toward the presence of significant differences between the attitudes of the experimental group in favor of after experiment .Moreover, the study's findings revealed that there were significant differences between the mean scores attained by experimental group and that by the control group in favor of the experimental group. There were significant differences between the mean scores of female students than male students in favor of female .Additionally, implementing the effect size equation and Eta square the study revealed that integrating reading and writing skills had a great effect size .The study recommended that teachers as well as lecturers are asked to integrate reading and writing activities in teaching writing skills in general and paragraph writing in particular, to develop and improve their paragraphs. Also, it suggested that further research should be conducted on the impacts of integrating reading and writing skills on different English skills and other college subjects.
-
Itemاتجاهات الطلبة نحو التعليم في مساق الرياضيات في جامعة اليرموك في الأردن( 2020-07-01) حمد ، أسماءThis study aimed to identify students' attitudes towards e-learning in mathematics. The sample of the study consisted of (80) male and female students from the Mathematics Department at Yarmouk University. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive and analytical method. The results of the study showed that the attitudes of mathematics students at Yarmouk University towards using e-learning in the mathematics course were at a high level. While there are no statistically significant differences attributed to gender. The researcher recommended paying attention to students ’attitudes towards using technology in teaching mathematics through the latest methods and modern tools that make learning more motivating and interesting. And providing more computer education centers, computer laboratories and programs related to mathematics education.
-
Itemاتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل( 2020-02-01) فرج الله ، موسىهدفت هذه الدراسة التعرف إلى اتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة اعتمد الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتم تطبيق هذه الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2018/2019)، على عينة طبقية عشوائية، وقد تكونت من (207) معلم ومعلمة. أظهرت نتائج الدراسة أن اتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا مرتفع ، بينما يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المتوسطات الحسابية لاتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل تعزى لمتغير التخصص ولصالح تخصص أساليب التدريس، والمؤهل العلمي، ولصالح الدراسات العليا . بينما لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المتوسطات الحسابية لاتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل تعزى لمتغير النوع، وسنوات الخبرة، والمديرية . وفي ضوء هذه النتائج، يوصي الباحث : استخدام التقويم النوعي في تدريس اللغة العربية، وتدريب معلمي اللغة العربية على استخدام التقويم النوعي في تعليم النحو والصرف، وتنظيم ورشات عمل لمعلمي اللغة العربية تخصص الأدب العربي في التقويم النوعي. The aim of this studying is to identify the attitudes of the Arabic language teachers towards the evaluation of the high primary stage in Hebron Province. To achieve the objectives of this study, the researcher adopted the descriptive approach. This study was applied in the second semester of the academic year (2018/2019) , It consisted of (207) teachers, applied upon a random sample. The study showed that the attitudes of the Arabic language teachers towards the qualitative evaluation of the high primary stage was high . The study also showed the existence of statistical significance in the arithmetical averages of the basic attitudes of the Arabic language teachers towards the qualitative evaluation of the primary stage in Hebron governorate due to changes in the specialization of the teaching methods, the scientific qualification and the higher studies. It also showed that there were no statistically significant differences in the arithmetical averages of the attitudes of the Arabic language teachers towards the qualitative evaluation of the basic primary stage in Hebron governorate due to gender variable, years of experience, and administration. In the light of these results, the researcher recommended using qualitative assessment in the teaching of Arabic language, training Arabic language teachers on useing of qualitative assessment in teaching grammar and morphology, and holding workshop that focus on qualitative evaluation for teachers of Arabic language specialized in Arabic literature.
-
Itemاثر استخدام بيئة الواقع الافتراضي في تحسين الكفاءة الذاتية لانتاج المقررات الالكترونية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة المجمعة( 2020-04-01) المنديل ، خلودThe study is amid to evaluate the impact of virtual blackboard Environment in optimizing the quality and skills of the staff of Majmaah University, in order to develop the e- curriculums, and their satisfaction of Virtual Blackboard. The researcher has applied the quasi-experimental design which based on individual group, to evaluate the impact of virtual blackboard Environment in optimizing the quality and skills of the staff. The researcher has also applied the descriptive approach to measure the staff satisfaction on the virtual blackboard Environment. A purposive sample was selected which comprised (25) university staff of Majmaah .The sample of study of staff have been trained to develop e-curriculums. The study was conducted within two questionnaires; the first one was dedicated to measure the impact of in optimizing the quality and skills of developing the e-curriculums; the second one was dedicated to evaluate the satisfaction of the staff of applying Virtual Blackboard Environment. Consequently, the study tools and treatment have been conducted, and the results indicated that there were statistically significant of Virtual Blackboard Environment in optimizing the quality and skills of developing the Virtual Blackboard environment within the study sample. While there is significant satisfaction of applying the Virtual Blackboard environment within the study sample in developing the e curriculums. One of the most important recommendations is to encourage the staff within the universities to develop the e-curriculums, which tending to optimize the quality and skills of the staff in this scope.
-
Itemاختزال النقد الأدبي للشعر والشعراء عبر الصورة البيانية مفردات وجمل( 2020-02-01) الكعبي ، موزةأمضى النقد العربي فترة طويلة من عمره يدور في مجال الانطباعية الخالصة والأحكام الجزئية، التي تعتمد على المفاضلة بين بيت أو أكثر من بيت أو إرسال حكم عام،في الترجيح بين شاعر وشاعر أو عدة شعراء، ومن ضمن تلك الأحكام النقد بالصورة والتخيِّل. و تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن جانب من جوانب الخطاب النقدي في مرحلة من مراحل بدايات النقد العربي القديم، فالنقد بالصورة الفنية شارة على ذكاء ذلك الرعيل؛فهو اختصار واختزال للنقد في صورة مُتخيلة لمتلقٍنخبوي، وكأن الناقد هو القارئ الأعلى وهو من يحسن قراءة النص فهو مصطلح جمعي لقراء متباينين لهم كفاءات مختلفة، فهم كمُخبِر للنص من خلال ردود أفعال مختلفة حول النص(إيزر، صفحة 24)، وبذلك يشكل رسالة فنية ونقدية من قارئ مثالي إلى متلقٍ مثالي أيضاً، لاعتمادها على أساليب بلاغية راقيه، تتيح للمتلقي إطلاق خياله وتأمله في البحث عن المعيار النقدي،الذي حملته تلك العبارة المُولدة من تأمل للقارئ ليعيد رسمها في صورة فنية متناسقة. فهذه الدراسة استقصت ما استطاعت من المقولات النقدية لأعلام وأعيان فصاح انتشرت قبل الإسلام وبعده بقرنين، وانتقت منها ما يمكن طرحه بشكل علمي منظم، وما احتوته تلك المقولات من آفاق بلاغية النسج نقدية المعدن، ذات رسالة تعليمية بشكل فني، وكأنها مضاهاة الفن للفن ومقارعة الجمال بالجمال. وما ذاك إلاَّ لأهمية الشعر، فهو ديوان العرب وفسطاطه المستقيم، وهوالمتبوء لهرم الفصاحة العربية والمتسيد لبلاغتها، ولما كان الشعر من أحسن الصناعات وأعتقها فقد شُغف الناس به ليصبح له مكانة راقية في نفوسهم، فقد أعلوا شأن الشعر، ورسموا به حياتهم ومآثرهم وتاريخهم، فدارت حول الشعر والشعراءعبارات انتقوها وألبسوها من جميل مقولهم، وانتقوا من التشبيهات أبهاها، فحرصوا على أن تكون عباراتهم واضحة سريعة الحاضرة لدى ذهن متلقي الحكم النقدي. والصورة الفنية التي نعني بها في هذه الدراسة هي تلك التي ابتنيت على التشبيه فمنها ما كان مفردا بمفرد،كتشبيهه شعر شاعر بالبحر أو شاعر بالفحل، والقسم الآخر قد تركب الصورة فعندما يحكى عن شعر شاعر بأنه كلحمة طبخت و لم تنضح فأحد طرفي التشبيه غير مفردة أو يكون السياق فيه رسم صورة كعروس نثر عليها الدراهم وغيرها مما سيرد في هذه الدراسة، و قد يختزل أحد طرفي التشبيه فيسمى استعارة، و من المعلوم ما للتشبيه و الاستعارة من مزية على الحقيقة في مواطن عدة؛لذلك استعانوا بالاستعارة و بالتشبيه كأدوات في نقد أفضل فنونهم الأدبية، وذلك لأن الصورة الفنية تحمل النفس على تخيُّلها، وتجعل المعنى المراد إيصاله واضحاً محسوساً؛ (فتكسب المعنى نبلاً وشرفاً وتفخِمها في نفوس السامعين وترفع أقدارها، وتنقلها عن العقل إلى الإحساس،وعمَّا يُعلم بالفكر إلى ما يُعلم بالاضطرار والطبع؛ لأن العلم المستفاد من طرق الحواس أو المركوز فيهاأتى إلى النفس أولاً من طريق الحواس والطباع ثم من جهة النظر والروية،فالمعنى إذا أتاك مُمثلا فهو ينجلي لك بعد أن يحوجك إلى طلبه بالفكرة، وتحريك الخاطر له والهمة في طلبه،....،فــا (التشبيه والاستعارة جميعاً يخرجان الأغمض إلى الأوضح، ويقربان البعيد )(عبد القاهر الجرجاني، 1984م، صفحة 121)فالصورة الفنية أبلغ من الحقيقة وأحسن موقعًا في القلوب والأسماع وأقوى تأثيرًا في مواطنعدة،فالتصوير الفني سمة بارزة لإيصال المعنى، متى وضعت في طريقها السليم كان لها الدورالأبرز في جذب المتلقي وإعادة قراءة النسق الشعري وتلقيه بصورة جديدة. وقد قسمت هذه الدراسة إلى محورين رئيسين،المحور الأول هو: ما كان التصوير بكلمة وأكثر، ليصبحكأيقونة نقدية وراية سيميائية أدبية لمجموعة من المعايير تنطوي تحتها. وأما المحورالآخر فشارته الصورة المركبة والمنتزعة من أمور عدة، والتي تكون غالبا فيموقف آنٍ ناتجٍ عن حدثٍ أو سؤال. وتقسيم هذه الدراسة جاء على هذا الشكل اعتمادا على تركيب الكلمة الناقدة من حيث نوع التشبيه، كما أن منهجية عرض الآراء والمواقف حسب موضوع النقد ولفظه لا حسب التراتبية التاريخية، كما أن تناول الموضوع سيكون عبر ذكر المشاهد النقدية لتستظل هذه الدراسة بالمنهج الوصفي والتحليلي آخذه بلمسات آلية وتفكير نظرية التلقي "والتي تصور آلية قراءة المتلقي وفهمه للنص ليستوعبه فيطرحه بفعل قرآئي يترجم تلك العمليات الذهنية التي توصل بها إلى الحكم النقدي، من مخزون الناقد الثقافي
-
Itemادارة ضمان الجودة في تطوير اليات التعليم الرقمي لذوي الاحتياجات الخاصة في وزارة التربية والتعليم الاردنية( 2020-04-01) القرعان ، اخلاصThe current study aimed to determine the quality assurance management in the development of the digital education mechanisms for the people with special needs in the Ministry of Education. T and the study sample consisted of (147) male and female teachers at the public and private schools. The study concluded that there was a low degree in the management of the quality assurance with regards to the development of the digital education mechanisms for the people with special needs in the Ministry of Education, and that there were no statistically significant differences at sig. (α≤0.05) in the role of the Quality Assurance management in the development of the digital education mechanisms for the people with special needs in the Ministry of Education that are attributed to the variables of : (gender, age, scientific qualification, and years of experience). The study recommended that the departments of education adopt the quality approach through spreading a culture of quality in the digital education among the people with special needs and that the departments of education should apply the quality standards.
-
Itemاسم الرحمن في سورة مريم دراسة تداولية( 2020-07-01) أبو صلاح ، تهانييتناول البحث اسم الرحمن في سورة مريم وقد ورد ستة عشر مرة باسم الرحمن وأريع مرات جاءت كلمة الرحمة، بحيث يبين البحث تداولية الاسم في السورة وأثر اختيار الاسم في سياق الآية الوارد فيها وأثره على نفس المتلقي وآليته في الإقناع لاختيار هذا الاسم دون اسم آخر. The research deals with the name of Rahman in Surat Maryam. Sixteen times was mentioned in the name of Rahman and the fourth time the word mercy came, so that the research shows the deliberation of the name in the surah and the effect of choosing the name in the context of the verse in it and its effect on the same recipient and his mechanism of persuasion to choose this name without another name.
-
Itemاشكاليات التنظيم القانوني لشركة الشخص الواحد (دراسة تحليلة مقارنة بين التشريع السعودي والمصري والامارتي)( 2020-07-01) بدوي ، سعديةOne-persons company is a form of business have adopted Saudi legislator in The Saudi Companies System of 2015 is in accordance with this system The company is established within Limited liability companies or joint stock companies The Egyptian recently One person's company by passing Act No. 4 of 2018, amending the provisions of the Act Companies Shareholders, equity – recommended companies, and limited liability companies, issued by law No. 59 of 1981. The Federal Companies Act No. 2 of 2015 also authorized the establishment of a company One person. The importance of addressing this issue is the trade legislation under consideration to the modernism of a company One person, where the corporate system has not regulated corporate provisions One person independently The provisions of the provisions are among the articles regulating the joint stock company and the company with responsibility Limited, this new form of business should have been highlighted.
-
Itemالاسباب والحلول للعنف الجامعي ( دراسة ميدانية من وجهة نظر طلبة جامعة اليرموك الاردنية )( 2020-02-01) الشرمان ، يوسف ; الحصان ، اياد ; الروسان ، صفوت ; أبو ملحم ، محمد ; الجبور ، راميهدفت الدراسة الى التعرّف الى : الأسباب و الحلول للعنف الجامعي , حيث تكون مجتمع البحث من طلبة جامعة اليرموك للعام الدراسي 2017 / 2018. و تكونت عينة الدراسة من 1440 طالبا و طالبة , تمّ تصميم استبانة ملائمة لجمع المعلومات منهم بلغت فقراتها 15 فقرة , تمّ التأكّد من صدقها و ثباتها , ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ اعتماد منهج المسح الاجتماعي بطريقة العينة العمديّة , و باستخدام نظام الرزم الاحصائية SPSS ) ) جرى استخراج المتوسطات الحسابية و الانحرافات المعيارية و تحليل التباين . و أظهرت الدراسة النتائج التالية : ان افراد العينة يشعرون بان العنف الجامعي يعد احد اهم المشكلات في المجتمع الاردني المعاصر، وان اهم اسبابها هو ضعف عمليات التنشئة الاجتماعية ثم ضعف التوعية الاعلامية، ومشاهدة الافلام ذات الصبغة العنيفة واخيرا اعتبار العنف وسيلة لحل المشكلات بين الطلبة , وعلى ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثون بضرورة تشديد العقوبات تجاه ممارسي العنف الجامعي، وعمل برامج توعوية للطلبة الجدد حتى لا يقعوا فريسة هذه الممارسات. اضافة الى اجراء المزيد من الدراسات حول الموضوع نظرا لأهميته . The study aimed at identifying the causes and solutions of university violence. The study consisted of 1440 male and female students studying at Yarmouk University for the academic year 2017/2018. A suitable questionnaire which consisted of 15 paragraphs was designed to collect the data. To achieve the goals of the study, social survey of non-random sampling and SPSS were used to extract arithmetic averages, standard deviation, and analysis of variance. The study showed the following results: The respondents feel that university violence is one of the most important problems in the contemporary Jordanian society. The most important reasons of university violence were weak socialization processes, poor media awareness, watching violent films and considering violence as a means to solve problems among students. In light of the results of the study, the researchers recommended the need to tighten penalties towards practitioners of university violence, and the establishment of awareness programs for new students so as not to fall prey to these practices. In addition, the study recommended the need to conduct further studies on the topic due to its importance.
-
Itemالاغتراب الوظيفي وعالقته بالاداء الوظيفي لمعلمات رياض الأطفال في منطقة العسير( 2020-06-01) الشهراني ، أسماءThe aim of the research is to identify the relationship between job alienation on the one hand and the job performance of a sample of kindergarten teachers in the Asir region, and the research sample consisted of (302) teachers, and the results showed that the level of job alienation between kindergarten teachers is high and negative with direct management and that working conditions The female teachers are not satisfied and there is a negative relationship between job alienation in terms of job performance, while there is a positive relationship between female teachers and female students ’appreciation for them, one of the most important recommendations is to link incentives with the results of performance evaluation and the participation of female teachers in developing development plans, decision-making, fairness in treatment, non-discrimination and the provision of a safe and stimulating environment for them.
-
Itemالاوجه القانونية لسيطرة الشركات القابضة على شركاتها في ضوء قانون الشركات المصري والسعودي والاماراتي( 2020-06-01) بدوي ، سعديةMany of the corporate legislation on holding company has been limited on the money companies represented The Egyptian legislature is such that other companies may not Become holding companies as a partnership the first of the two is the Emirian and Saudi Systems My contributing company and the only Saudi and UAE lawmakers wanted to limit Companies that usually have a large size the idea of holding company is based on the control of a company called Holding company on a number of companies it has the name of the affiliates both those of the latter in the same state and in different countries so that it is combined among these companies ( Holding and following ) one economic grouping its administration and activity will be directed from Before the company holding company with each company retaining its own independent personality with its effects.
-
Itemالتصدي الدعوي لخطر الإرهاب الالكتروني( 2020-07-01) الشرابي ، تركيجاء البحث بعنوان : التصدي الدعوي لخطر الإرهاب الالكتروني لتنظيم داعش ضد السعودية. و قد تناول الباحث أربعة مباحث تحدث في الأول عن نشاط الإرهاب بصفة عامة ثم تناول في المبحث الثاني خطر الإرهاب الالكتروني على جميع مناحي الحياة في العالم في السعودية ، و أكد في المبحث الثالث على اهمية التصدي للإرهاب الالكتروني، مؤكدا في المبحث الرابع مبدأ شرعية التصدي للإرهاب الالكتروني و الفوائد الكثبرة لهذا التصدي. This research titled: Resistance of Isis electronic terrorism against Saudi Arabia. The researcher dealt with four sections. The first spoke about terrorism activities in general, then the second explained the danger of electronic terrorism in general life in Saudi Arabia. the researcher confirmed the importance of resistance of e-terrorism danger , emphasized in the fourth section the principle of e-terrorism resistance and the benefits resulted from it.
-
Itemالتنبؤ بأعداد الخريجات في كلية الاداب بجامعة الامام عبد الرحمن بن فيصل( 2020-07-01) عثمان ، نجلاءThe number of graduates in the College of Arts, Imam Abdulrahman bin Faisal University is important issue that needs to be studied and analyzed. In this research, Markov absorptive series were used to predict the number of graduates by calculating the average number of years of student survival in the College of Arts before graduating from college. Of the college is 95.2% and that the average number of students expected to graduate from the college for the years (1440-1443) is 4580, The number of students expected to be dismissed is 498
-
Itemالتنشئة التنظيمية مدخلا لتحسين الكفاءة الذاتية للمعلمين الجدد بالمدارس الأساسية الحكومية( 2020-06-01) نصار ، أنورهدفت الدراسة الى توضيح واقع التنشئة التنظيمية لدى المعلمين الجدد بالمدارس الساسية الحكومية بمحافظات غزة وقياس مستوى الكفاءة الذاتية لديهم والتحقق من دور التنشئة التنظيمية في تحسين الكفاءة الذاتية والكشف عن الفروق في التنشئة التنظيمية والكفاءة الذاتية باختلاف بعض المتغيرات الشخصية ولتحقيق هذه الاهداف استخدم المنهج الوصفي التحليلي وتكون مجتمع الدراسة من 979 معلما ومعلمة لم تتجاوز سنوات الخدمة لديهم 3 سنوات واختيرت عينة نسبية طبقية بلغت 290 معلما ومعلمة طبقت عليهم أدوات الدراسة التي تمثلت باستبانة التنشئة التنظيميةواستبانة الكفاءة الذاتية فاستجاب منهم 243 معلما ومعلمة. فتوصلت الدراسة الى عدة نتائج جاء أهمها أن واقع التنشئة التنظيمية للمعلمين الجدد مرتفعا وأن مستوى الكفاءة الذاتية وأبعادها وبالتالي فإن التنشئة التنظيمية تعد مدخلا لتحسين الكفاءة الذاتية للمعلمين الجدد كما بينت النتائج عدم وجدد فروق في واقع التنشئة التنظيمية تبعا لمتغيرات الجنس والمرحلة التعليمية والمؤهل العلمي ولم تظهر الفروق أيضا في مستوى الكفاءة الذاتية تعزى لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي فقط أظهرت فروق في مستوى الكفاءة الذاتية تعزى لمتغير المرحلة التعليمية لصالح الاساسية الدنيا وعلى ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بعقد ندوات وأيام الدراسة للبحث عن أفضل طرق للتنشئة التنظيمية وسبل تعزيز الكفاءة الذاتية للمعلمين الجدد.
-
Itemالتنظيم القانوني لحق النزلاء في المؤسسات الإصلاحية بالاتصال بالعالم الخارجي دراسة مقارنة بين التشريع الفلسطيني والقطري( 2020-04-01) الهاجري ، دلهم ; الأطرش ، عصامهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على التنيظم القانوني لحق النزلاء في المؤسسات الإصلاحية بالاتصال بالعالم الخارجي من خلال إجراء دراسة مقارنة بين التشريع الفلسطيني والقطري، وقد استخدم الباحثان المنهج التحليلي في الدراسة من خلال تحليل نصوص قانون مراكز الإصلاح والتأهيل الفلسطيني رقم (6) لسنة 1998، وقانون تنظيم المؤسسات العقابية والإصلاحية القطري رقم (3) لسنة 2009، وقرار وزير الداخلية رقم 11 لسنة 2012 بإصدار اللائحة التنفيذية للقانون رقم 3 لسنة 2009 بشأن تنظيم المؤسسات العقابية والإصلاحية، وقد تم التطرق إلى التنظيم القانوني لحق النزلاء في الزيارات، والمراسلات، والإجازات، والإطلاع على وسائل الإعلام المختلفة، واستخدام الوسائل الالكترونية والرقمية، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أبرزها اتفاق كل من المشرع القطري والفلسطيني على حق النزلاء في الاتصال بالعالم الخارجي من خلال الزيارات والمراسلات والإجازات ووسائل الإعلام المختلفة، بينما لم يتطرق أي من التشريعين إلى استخدام النزلاء الوسائل الالكترونية والرقمية في الاتصال بالعالم الخارجي، وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها بضرورة استخدام الوسائل الالكترونية والرقمية كأحد وسائل اتصال النزيل بالعالم الخارجي. This study aimed to identify the legal regulation of the right of inmates in correctional institutions to communicate with the outside world through a comparative study between Palestinian and Qatari legislation, The researchers used the analytical approach in the study by analyzing the provisions of the Palestinian Reform and Rehabilitation Centers Law No. 6 of 1998, the Regulation of Penal and Correctional Institutions Law No. 3 of 2009, and the Minister of Interior Resolution No. 11 of 2012 issuing the Executive Regulations of Law No. 3 of On the organization of penal and correctional institutions, The legal regulation of the right of inmates to visit, correspondence, leave, access to various media and use of electronic and digital means was discussed, The study reached a number of conclusions, most notably the agreement of both the Qatari and Palestinian legislators on the right of inmates to communicate with the outside world through visits, correspondence, holidays and various media, while neither legislation addressed the use of inmates electronic and digital means to communicate with the outside world, The study recommended a set of recommendations, most notably the need to use electronic and digital means as one of the means of communication of the guest with the outside world.
-
Itemالتنمر الالكتروني وعلاقته بأبعاد الصلابة النفسية لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية في محافظةالزرقاء( 2020-06-01) أبو عباس ، شادي ; الزيود ، الهامThis study aimed to investigate the correlation electronic bullying and psychological rigidity among high school students, and to detect differences according to the gender and specialization variable . the study sample consisted of 120 male and female high school students in the literary and scientific branches in the Directorate of Education for the second Zarqa Education, the results of the study showed That the level of psychological rigidity among secondary school students in the Directorate of Education for the second Zarqa’s education, with all its dimensions came at a high degree, while the level of Cyberbullying among high school students was low in all its dimensions, it was found that there is a statistically significant negative relationship between psychological rigidity and Cyberbullying. There are also differences in the level of psychological rigidity according to the gender variable in favor of males, and there are differences in the level of Cyberbullying according to the gender variable in favor of females. ٌهدفت الدراسة الحالية التعرف إلى العلاقة بين التىهر الاكتروني والصلابة النفسية لدى طلبة المرحلة الثانوية ، وكشؼ الفرق تبعا الجىس والتخصص، وتكونت عينة الدراسة من120 طالبا وطالبة من طلبة الثانوية العامة في الفرعين الادبي والعلمي، في مديرية التربية والتعليم لتربية الزرقاء الثانية ، وأضهرت نتائج الدراسة أن مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة المرحلة الثانوية في مديرية التربية كالتعليم لتربية الزرقاء الثانية ، بجميع أبعادٌه جاءت بدرجة مرتفعة،
-
Itemالحركة الوطنية الفلسطينية ما بعد الربيع (الحراكات) العربي عقبات وتحديات( 2020-06-01) قديمات ، ولاءمثلت الحراكات العربية بدايةً لعصر جديد للشعوب العربية، وأفرزت تحديات أمامها أثرت على القضية الفلسطينية، فالساحة الفلسطينية اليوم في مأزق في ظل وجود سلطة بإمكانيات محدودة. وسمات هذا المأزق مرتبطة بطبيعة التحولات في المجتمع الإسرائيلي، والتحالف الإسرائيلي الأمريكي، وضعف الأنظمة العربية في ظل التحديات الاقتصادية والاجتماعية التي تواجهها، كما أن المتغيرات الإقليمية والدولية انعكست على الحركة الوطنية الفلسطينية بشكل حد من قدرتها على مواجهة تصفية القضية الفلسطينية، مما يساهم في تسهيل تمرير الخطة الأمريكية الإسرائيلية للسلام في المنطقة. وهذا يتطلب من الحركة الوطنية إعادة النظر في استراتجياتها، وتطوير أدواتها النضالية بما يضمن الحق الفلسطيني، ويحمي المشروع الوطني. تأتي أهمية الدراسة من كونها تسلط الضوء على تبيان وتحليل أثر الحراكات العربية على الحركة الوطنية الفلسطينية، في ظل المتغيرات الإقليمية والدولية التي من شأنها أن تخلق تحديات أمام الحركة الوطنية الفلسطينية. كما هدفت إلى دراسة هذه الحراكات في سياقها المفاهيمي، ومناقشة الجدل حول حقيقتها، وتفسير أثر المتغيرات الإقليمية على الحركة الوطنية الفلسطينية. فضلاً عن إبراز التحديات التي تواجه هذه الحركة ما بعد الحراكات العربية The Arab Spring revolutions represented the beginning of a new era for the Arab peoples and created challenges for them, which affected the Palestinian issue.The Palestinian arena today is in trouble in light of the existence of an authority with limited capabilities. The features of this predicament are related to the nature of the transformations in Israeli society and the Israeli-American alliance and the weakness of the Arab regimes in light of the economic and social challenges facing them.The international and regional changes reflected on the Palestinian national movement in a way that limits its ability to face the liquidation of the Palestinian issue, in a way that contributes to facilitating the passage of the American-Israeli peace plan in the area. This requires the national movement to reconsider its strategies and develop its struggle tools in a manner that guarantees the Palestinian rights and protects the national project. The importance of the study comes from highlighting the clarification and analysis of the impact of the Arab Spring revolutions on the Palestinian national movement and its challenges in light of regional and international changes. It also aims to study the Arab Spring revolutions in its conceptual context, to discuss the debate about the reality of the Arab Spring revolutions and to explain the impact of regional changes on the Palestinian national movement.