Issue 1
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 14
-
ItemDeveloping an Accountability Disclosure Index for Annual Reporting by Non-Profit Organizations (NPOs) in Gaza Strip( 2020-02-01)This study aims to develop an information disclosure index forannual reporting byNPOs, particularly nongovernmental organizations (NGOs) in Gaza Strip, that can be served as a guide for improving their accountability.The disclosure index can assist the preparers of NGOs annual reporting in fulfilling the stakeholders’ requirements. It can also be used tomeasuretheextentofinformationdisclosuremandatoryandvoluntaryofNGOsintheir annual reports. The theory used in this study is the stakeholder theory. The stakeholder theory is based on the accountability relationship of NPOs to the stakeholders via the use of information disclosure. The accountability disclosure index (ADI) developed in this study comprising 118 disclosure items. It is developed primarily based on a comprehensivereviewofthepublicsector disclosureliteratureandareviewofregulatory requirementsofNGOsreportinginGazaStrip.Ithasamultidimensionalincharacterthat covers comprehensive elements of information such as the background information, financial and nonfinancial information, governance information, future information, performance and social and environmental information. Therefore, it provides a valuable instrumenttomeasuretheaccountabilityoftheinformationdisclosedintheannualreports of non-governmental organizations (NGOs). The (ADI) is initiated through a three-step phases. The index has passed through the validity, reliability and pilot test. There are, however, several limitations to this study. However, these limitations present opportunities for future research. The disclosure index developed in this study used to measure quantity disclosure. It explores disclosure quantity by counting the number of itemsreportedinannualreportsbutdoesnotinvestigatequality.Furtherresearchmayuse quality disclosure, measure the extent of information disclosure, and examine the determinants of informationdisclosure. تهدف هذه الدراسة إلى تطوير مؤشر إفصاح عن المعلومات للتقارير السنوية للمنظمات غير الهادفة للربح، خاصة المنظمات غير الحكومية )المنظمات الاهلية(، في قطاع غزة. يمكن لهذا المؤشر أن يساعد الجهات التي تعد التقارير السنوية للمنظمات غير الحكومية في تلبية متطلبات أصحاب المصالح. كما يمكن استخدامه أيضًا لقياس مدى الافصاح عن المعلومات (المعلومات الالزامية والطوعية) لتلك المنظمات في تقاريرها السنوية. النظرية المستخدمة في هذه الدراسة هي نظرية أصحاب المصالح. تستند هذه النظريةإلى علاقة المساءلة بين المنظمات غير الحكومية وأصحاب المصالح من خلال عمليةالافصاح عن المعلومات.يضممؤشر الافصاح عن المساءلةADI)) في هذه الدراسة (118) بند.لقد تم تطوير هذا المؤشر بشكل أساسي بناءً على مراجعة شاملة للادبيات السابقة المتعلقة بالافصاح في القطاع العام وخاصة المنظمات غير الحكومية (المنظمات الاهلية) هذا بالاضافة الى مراجعة المتطلبات التنظيمية المنظمة لمهنة تلك المنظمات من خلال اللوائح والقوانين والتعليمات المطبقة في قطاع غزة. لهذا المؤشر طابع متعدد الأبعاد بحيث انه يغطي عناصر شاملة للمعلومات عن المنظمة مثل المعلومات الأساسية، المعلومات المالية وغير المالية، معلومات عن الحوكمة،المعلومات المستقبلية، المعلومات عن الأداء والمعلومات الاجتماعية والبيئية .لذلك، فإن هذا المقياس يوفرأداة قيمة لقياس مساءلة المعلومات التي تم الافصاح عنها في التقارير السنوية للمنظمات غير الحكومية (المنظمات الاهلية) في قطاع غزة. لقد تم تطويرهذا المؤشرمن خلال ثلاث مراحل. لهذه الدراسة بعض القيود مثل أي دراسة اخرى. ومع ذلك، فإن هذه القيود تقدم فرصًا للبحث في المستقبل. يستخدم مؤشر الافصاح عن المساءلة الذي تم تطويره في هذه الدراسة لقياس الإفصاح الكمي عن طريق حساب عدد العناصر المفصح عنها في التقارير السنوية بدون النظر لجودتها. من الدراسات المستقبلية المقترحة: تطوير مؤشر يستخدم لقياس جودة الافصاح، قياس مدى الافصاح عن المعلومات في التقارير السنوية، محددات الافصاح عن المعلومات.
-
Itemإستراتيجية الاختيار والتعيين وعلاقتها بتنمية أداء الموظفين العموميين من وجهة نظر دوائر وزارات دولة فلسطين ضواحي القدس( 2020-02-01)هدفت الدراسة التعرف إلى علاقة إستراتيجية الاختيار والتعيين بتنمية أداء الموظفين العموميين من وجهة نظر دوائر وزارات دولة فلسطين ضواحي القدس، وتكون مجتمع الدراسة من جميع موظفي دوائر وزارات دولة فلسطين في ضواحي القدس والبالغ عددهم (325) موظفاً أخذ منهم عينة عشوائية بلغت (110). وأسفرت نتائج الدراسة: أن سياسة الاختيار والتوظيف في الوزارات الفلسطينية تؤثر في فرص الترقية مستقبلًا على الموظفين. وأن الوزارات تجري مقابلات منهجية للمتقدمين لشغل الوظائف للتأكد من القدرات الشخصية. ويتم تعريف الموظف الجديد بالأنظمة واللوائح الداخلية للوزارة، وأنه يتم الاهتمام بالدوران الوظيفي للموظف الجديد للمساعدة على إلمامه بكافة المهام في الوزارة. كما تبين من نتائج الدراسة وبدرجة متوسطة من استجابات عينة الدراسة أن الوزارة تقوم بجمع المعلومات المطلوبة عن المرشحين قبل عملية الاختيار، وتستخدم أنواعاً محددة من الاختبارات للمتقدمين لشغل الوظائف للوصول إلى الشخص المناسب. وأن نتائج تقييم الأداء السنوي هو الأداة الرئيسة لمنح الحوافز والمكافآت وبدرجة ضعيفة من استجابات عينة الدراسة. وأوصت الدراسة: ضرورة أن تقوم الوزارة بجمع المعلومات المطلوبة عن المرشحين قبل عملية الاختيار، وأن تستخدم أنواعاً محددة من الاختبارات للمتقدمين لشغل الوظائف للوصول إلى الشخص المناسب. ويجب أن تتجنب الجهة المسؤولة عند المقابلة التحيز الشخصي قدر الإمكان، وتلتزم الوزارة بالأنظمة والقوانين عند التعيين والاختيار. وأن تقوم بالمفاضلة بين المتقدمين لشغل الوظائف على ضوء نتائج المقابلات الشخصية والاختبارات. بالإضافة إلى تشكيل لجنة مقابلة لاختيار وتعيين الموظفين على أسس علمية تتمتع بالشفافية والموضوعية والنزاهة. The study aimed to identify the relationship between selection and recruitment strategy and the public officials' performance development from the perspective of the ministries' departments of Palestine, Jerusalem Suburbs". The study population is the employees of ministries' departments in the State of Palestine in the suburbs of Jerusalem, which composes of (325) employees. The random sample was (110) employees . The study concluded to a set of results, the most important of which are: The policy of selection and employment in Palestinian ministries affects the chances of future promotion on employees. The ministries conduct systematic interviews of applicants for posts to ascertain personal capacity. The new employee is acquainted with the Ministry's internal regulations and rules, and that the new employees' job rotation is taken care of to help acquaint him with all the tasks in the ministry. The results of the study and the average degree of responses of the study sample showed that the ministry collects the required information about the candidates before the selection process, and uses specific types of tests for applicants to fill the positions to reach the right person. The results of the annual performance appraisal are the main tool for granting incentives and remuneration with a low degree of responses from the study sample. The study concluded to certain recommendations, including: The need for the ministry to collect the required information about candidates before the selection process, and to use specific types of tests for applicants to fill the positions to reach the right person. The interviewer should avoid personal bias as much as possible, and the Ministry shall abide by the rules and regulations when appointing and selecting. And make a trade-off between applicants for jobs in the light of the results of interviews and tests. In addition to the formation of an interview committee to select and appoint staff on the basis of scientific, transparent, objective and impartial.
-
Itemالاسباب والحلول للعنف الجامعي ( دراسة ميدانية من وجهة نظر طلبة جامعة اليرموك الاردنية )( 2020-02-01)هدفت الدراسة الى التعرّف الى : الأسباب و الحلول للعنف الجامعي , حيث تكون مجتمع البحث من طلبة جامعة اليرموك للعام الدراسي 2017 / 2018. و تكونت عينة الدراسة من 1440 طالبا و طالبة , تمّ تصميم استبانة ملائمة لجمع المعلومات منهم بلغت فقراتها 15 فقرة , تمّ التأكّد من صدقها و ثباتها , ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ اعتماد منهج المسح الاجتماعي بطريقة العينة العمديّة , و باستخدام نظام الرزم الاحصائية SPSS ) ) جرى استخراج المتوسطات الحسابية و الانحرافات المعيارية و تحليل التباين . و أظهرت الدراسة النتائج التالية : ان افراد العينة يشعرون بان العنف الجامعي يعد احد اهم المشكلات في المجتمع الاردني المعاصر، وان اهم اسبابها هو ضعف عمليات التنشئة الاجتماعية ثم ضعف التوعية الاعلامية، ومشاهدة الافلام ذات الصبغة العنيفة واخيرا اعتبار العنف وسيلة لحل المشكلات بين الطلبة , وعلى ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثون بضرورة تشديد العقوبات تجاه ممارسي العنف الجامعي، وعمل برامج توعوية للطلبة الجدد حتى لا يقعوا فريسة هذه الممارسات. اضافة الى اجراء المزيد من الدراسات حول الموضوع نظرا لأهميته . The study aimed at identifying the causes and solutions of university violence. The study consisted of 1440 male and female students studying at Yarmouk University for the academic year 2017/2018. A suitable questionnaire which consisted of 15 paragraphs was designed to collect the data. To achieve the goals of the study, social survey of non-random sampling and SPSS were used to extract arithmetic averages, standard deviation, and analysis of variance. The study showed the following results: The respondents feel that university violence is one of the most important problems in the contemporary Jordanian society. The most important reasons of university violence were weak socialization processes, poor media awareness, watching violent films and considering violence as a means to solve problems among students. In light of the results of the study, the researchers recommended the need to tighten penalties towards practitioners of university violence, and the establishment of awareness programs for new students so as not to fall prey to these practices. In addition, the study recommended the need to conduct further studies on the topic due to its importance.
-
Itemمدى ممارسة مديرات المدارس للكفايات الإشرافية من وجهة نظر معلمات منطقة الدمام الشرقية في المملكة العربية السعودية( 2020-02-01)هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى مدى ممارسة مديرات المدارس للكفايات الإشرافية من وجهة نظر معلمات منطقة الدمام الشرقية في المملكة العربية السعودية تكونت عينة الدراسة وهي مجتمع الدراسة نفسه من (128) معلمة، وتم إعداد استبانة تكونت من أربعة مجالات: التخطيط، النمو المهني، تطوير المناهج وتحسينة والعلاقات الانسانية كأداة لجمع البيانات، أظهرت نتائج الدراسة أن مجالات درجة مدى ممارسة مديري المدارس للكفايات الإشرافية ككل جاءت بدرجة (كبيرة) بمتوسط حسابي (3.82)، حيث جاء المجال الاول التخطيط باعلى متوسط حسابي بلغ )4.17)، يليه مجال العلاقات الانسانية بمتوسط حسابي (3.87)، أما في المرتبة الاخيرة فقد حصل مجال النمو المهني بمتوسط حسابي (3.45). بينما توجد فروق تعزى للخبرة على جميع المجالات باستثناء مجال تطوير المناهج وتحسينها The object of this study is to assess the extent of the practice directors manegers for qualitify supervision as teachers views at al dammam estern region in kingdom of saudia arabia. The study formed by 128 teachers.the questionnaire included fourth fields: planning, career or professional growth, improve and update academic curricula and human relations for collecting data. After implanting the method of study, the results show the high uses for practice of directors for qualitify supervision with mean 3.82, where the planning got the highest mean 4.17, then human relations with mean 3.87, lastly career or professional growth has 3.45. The results show there are a difference depend on experience among all fields exept at improve and update academic curricula field.
-
Itemاتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل( 2020-02-01)هدفت هذه الدراسة التعرف إلى اتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة اعتمد الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتم تطبيق هذه الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2018/2019)، على عينة طبقية عشوائية، وقد تكونت من (207) معلم ومعلمة. أظهرت نتائج الدراسة أن اتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا مرتفع ، بينما يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المتوسطات الحسابية لاتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل تعزى لمتغير التخصص ولصالح تخصص أساليب التدريس، والمؤهل العلمي، ولصالح الدراسات العليا . بينما لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المتوسطات الحسابية لاتجاهات معلمي اللغة العربية نحو التقويم النوعي للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل تعزى لمتغير النوع، وسنوات الخبرة، والمديرية . وفي ضوء هذه النتائج، يوصي الباحث : استخدام التقويم النوعي في تدريس اللغة العربية، وتدريب معلمي اللغة العربية على استخدام التقويم النوعي في تعليم النحو والصرف، وتنظيم ورشات عمل لمعلمي اللغة العربية تخصص الأدب العربي في التقويم النوعي. The aim of this studying is to identify the attitudes of the Arabic language teachers towards the evaluation of the high primary stage in Hebron Province. To achieve the objectives of this study, the researcher adopted the descriptive approach. This study was applied in the second semester of the academic year (2018/2019) , It consisted of (207) teachers, applied upon a random sample. The study showed that the attitudes of the Arabic language teachers towards the qualitative evaluation of the high primary stage was high . The study also showed the existence of statistical significance in the arithmetical averages of the basic attitudes of the Arabic language teachers towards the qualitative evaluation of the primary stage in Hebron governorate due to changes in the specialization of the teaching methods, the scientific qualification and the higher studies. It also showed that there were no statistically significant differences in the arithmetical averages of the attitudes of the Arabic language teachers towards the qualitative evaluation of the basic primary stage in Hebron governorate due to gender variable, years of experience, and administration. In the light of these results, the researcher recommended using qualitative assessment in the teaching of Arabic language, training Arabic language teachers on useing of qualitative assessment in teaching grammar and morphology, and holding workshop that focus on qualitative evaluation for teachers of Arabic language specialized in Arabic literature.