Issue 4

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 12
  • Item
    Difficulties Facing English Language Teachers in UNRWA Schools in Implementing Active Learning Strategies in Gaza Governorate
    ( 2018-12-01) أبو ندى, مازن ; الصوراني, أحمد
    هدفت هذه الدراسة التعرف الى الصعوبات التي تواجه معلمي اللغة الإنجليزية في مدارس الانروا في تطبيق استراتيجيات التعلم النشط في محافظة غزة من وجهة نظرهم. من أجل تحقيق هذه الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي، و قد صمم الباحثان استبياناً يتكون من مجالين و ثلاثون مؤشراً ، وتكونت عينة الدراسة من 140 معلماً و معلمة يعملون في الثلاث مناطق التعليمية في مدينة غزة .و خلصت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية عند استخدام استراتيجيات التعلم النشط مع الطلاب عند الاستماع الى الناطقين للغة الإنجليزية، وكذلك سيحصلون على مشاركة أكبر في الأنشطة المرتبطة بالمهارات الأربعة " القراءة ، الكتابة ، الاستماع و المحادثة " في تعليم اللغة الانجليزية وكذلك سنساعدهم في خلق بيئة تعاونية داعمة وسيكون الطلاب أكثر قدرة على المشاركة بفعالية في المحتوى من خلال استراتيجيات التعلم النشط. بينما بعض المعلمين يعتقد أن تطبيق هذه الاستراتيجيات لن يساعدهم في تغطية المحتوى الدراسي كما ان قلة المواد والأدوات تعتبر تحدٍ حقيقي يواجه المعلمين في تطبيق الاستراتيجية. أدوات الدراسة : ومن أجل جمع البيانات صمم الباحثان الاستبانة وهي مكونة من مجالين و تحتوي على (30) مؤشر ومن ثم قاما بالتحقق من صدق الاستبانة وثباتها. اهم توصيات الدراسة : في ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة استخدام استراتيجيات التعلم النشط في الفصل لتسهيل التعلم للتلاميذ في انشطة المهارات الأربع الخاصة باللغة الانجليزية. The study aimed to investigate the difficulties facing Palestinian English Language Teachers in Implementing Active Learning Strategies in UNRWA Schools in Gaza Governorate from Teachers 'Perspective . The researchers adopted the descriptive approach, and designed a questioner which include two domains and 30 indicators . This questionnaire was distributed to (140) teachers who were selected from preparatory schools in the three educational areas in Gaza governorate The results revealed that there were significant statistically differences in using active learning strategies with students to listen to native speakers and they will be engaged in the four skills activities in English language teaching, and the strategies of active learning will help them to create collaborative and supportive environment ,at the same time students will be able to participate sufficiently in content throw active learning strategies, while some teachers think that implementing the strategies will not help them to complete the content, and the lack of the material and tools is the serious challenge facing teachers in implementing the strategies. Study Tools: As a main tool, the researchers used a questioner which designed and validated, the tool consists of two major domainsand 30 indicators. Study Recommendations : Based on the previous findings, the study recommended the use of active learning strategies in the classrooms to facilitate learning and engage students to the four skills of English language activities.
  • Item
    الاستيطان المعيق الرئيس لعملية السلام في ظل حكومة اليمين الإسرائيلي وإدارة الرئيس الأمريكي باراك أوباما
    ( 2018-12-01) الديسي, هيفاء
    أدى الاستيطان دوراً مهماً في المساهمة في قيام دولة إسرائيل التي اعتمدت منذ نشأتها على الاستيطان النابع من صلب الصهيونية لتثبيت وجودها على الأرض، كما قدمت الحكومات الإسرائيلية على اختلاف انتمائها -يمينية كانت أو يسارية -كل الدعم لهذا التوجه، مما كان له أكبر الأثر على العملية السلمية بين الفلسطينيين والإسرائيليين. وتميزت حكومة اليمين الإسرائيلي برئاسة بنيامين نتنياهو بإخلاصها في العمل على زيادة المستوطنات، وهو ما تظهره الإحصائيات بوضوح، حيث تشير الإحصائيات إلى زيادة مطردة في مساحات المستوطنات الإسرائيلية على حساب الأراضي الفلسطينية، في فترة رئاسة حكومة اليمين الإسرائيلية برئاسة بنيامين نتنياهو، وهو المشهور برفضه لأي خطة لتجميد الاستيطان، الأمر الذي أدى إلى عرقلة عملية السلام بين الفلسطينيين والإسرائيليين التي تدعمها الولايات المتحدة الأمريكية منذ تسلمه لرئاسة الحكومة عام 2009م. وهذا التعنت الاسرائيلي لم يلقَ ترحيباً من الرئيس الامريكي باراك أوباما الذي تولى الرئاسة، وكان متحمساً لإنهاء الصراع في الشرق الأوسط، وكان السبب في أن تسمح الولايات المتحدة بصدور قرار مجلس الأمن الدولي رقم (2334) لعام 2016 الذي يدين الاستيطان الإسرائيلي. الكلمات المفتاحية: الاستيطان، حكومة اليمين الاسرائيلي (بنيامين نتنياهو)، الولايات المتحدة الأمريكية (باراك أوباما)، قرار مجلس الأمن (2334/2016). Settlements had an important role in establishing the “State of Israel”. Since its foundation, Israel depended on Settlements which stemmed from it Zionist Ideals, to fortify its existence on the ground. All Israeli Governments – left & right- supported this orientation, which had a huge impact on the Peace process between the Israelis and the Palestinians. The Israeli Right Wing Government, Headed by Benjamin Netanyahu was known for its sincere efforts to increase the size and No. of settlements in Israel. This is clearly shown by recent statistics. These statistics prove that the Israeli Prime Minister Mr. Netanyahu was committed to the increase of settlements, and refused any settlement freeze, which lead to the stagnation of the peace talks between the Israelis and the Palestinians ever since he arrived to the cabinet in 2009. The US president Mr., Barak Obama, was not pleased by this policy by the Israelis, and so allowed the UN Security Council resolution no. 2334 for 2016, to pass, condemning the Israeli settlements. Keywords: Settlements; Israeli Right Wing Government Benjamin Netanyahu; USA Barack Obama; UN Resolution 2334/2016
  • Item
    المشكلات المتسببه في انتشار ظاهرة البطالة بين الخريجين في محافظة نابلس بالضفة الغربية من وجهة نظرهم
    ( 2018-12-01) سلامة, مجدي
    هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات المتسببة في انتشار ظاهرة البطالة بين الخريجين في محافظة نابلس بالضفة الغربية من وجهة نظرهم، كما هدفت إلى الكشف على ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تقدير أفراد العينة تعزى إلى المتغيرات: الجنس، والمؤهل العلمي، والكلية. وذلك من خلال اعتماد الباحث المنهج الوصفي المسحي ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق استبانة تم تطويرها من قبل الباحث تكونت من 33 فقرة على عينة مكونة من (180) خريجا جديدا من جامعة القدس المفتوحة وجامعة النجاح الوطنية في محافظة نابلس، ويتضح من نتائج الدراسة أن المشكلات المتسببة في انتشار ظاهرة البطالة بين الخريجين في محافظة نابلس بالضفة الغربية من وجهة نظرهم، قد أتت بمتوسط حسابي (3.48) وبنسبة مئوية (69.63)، وهذا يدل على درجة كبيرة. وأظهرت النتائج بعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) في المشكلات المتسببة في انتشار ظاهرة البطالة بين الخريجين في محافظة نابلس بالضفة الغربية من وجهة نظرهم تعزى لجميع متغيرات الدراسة. وعلى ضوء نتائج الدراسة قام الباحث بطرح مجموعة من التوصيات والتي من أهمها: السعي لتحقيق التعاون والتكامل بين القطاعين الاقتصادي والتعليمي من حيث معرفة احتياجات سوق العمل من الخريجين ومحاولة تلبيتها. ويتم ذلك من خلال ربط البرامج التعليمية والتدريبية باحتياجات سوق العمل. وضرورة الاهتمام بالصناعات الصغيرة والحرف اليدوية والتي من شأنها استقطاب عدد كبير من اليد العاملة إذا ما لقيت الدعم اللازم من طرف السلطة الوطنية الفلسطينية. وفي ذلك محاولة للحدّ من ظاهرة البطالة في المجتمع من خلال تشجيع التشغيل الذاتي للخريج. الكلمات المفتاحية: البطالة، الخريجين، المشكلات The study aimed to identify the problems that cause the spread of the unemployment phenomenon among the graduates in Nablus governorate in the West Bank from their point of view. The study also aimed to detect whether there are statistically significant differences between the average scores of the sample members attributed to the variables: gender, scientific qualification and college. The researcher applied the descriptive descriptive method to achieve the objectives of the study. A questionnaire developed by the researcher consisted of 33 paragraphs on a sample of (180) new graduates from Al-Quds Open University and An-Najah National University in Nablus Governorate. The study results show that the problems causing in the prevalence of unemployment among graduates in the Nablus governorate in the West Bank from their point of view, came with an average of (3.48) and a percentage (69.63), which indicates a large degree. The results showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the problems causing the spread of the phenomenon of unemployment among graduates in Nablus governorate in the West Bank from their point of view due to all the variables of the study. In light of the study results, the researcher suggested a set of recommendations, the most important of which are: measures to seek cooperation and integration between the economic and educational sectors in terms of knowledge of the labor market needs of graduates and try to meet them. This is done by linking educational and training programs to the needs of the labor market. And the need to pay attention to small industries and handicrafts, which would attract a large number of labor if it received the necessary support from the Palestinian National Authority. This is an attempt to reduce the phenomenon of unemployment in society by encouraging the self-employment of the graduate. Keywords: Unemployment, Graduates, Problems
  • Item
    أثر التدريب الميداني على اتجاهات طالبات الإرشاد النفسي والتربوي نحو العمل الإرشادي
    ( 2018-12-01) الخمايسة, عمر
    هدفت الدراسة في التعرف على أثر برنامج التدريب الميداني على اتجاهات طالبات الإرشاد النفسي والتربوي نحو العمل الإرشادي في ضوء متغيرات (عدد الساعات الدراسية المسجلة، والمعدل التراكمي)، وتكونت العينة من (38) طالبة المسجلات للتدريب الميداني في الإرشاد النفسي والتربوي في الفصل الدراسي الثاني للعام (2016/2017م)، وتم استخدام مقياس اتجاهات الطلبة المتدربين نحو العمل الإرشادي، وتم تحليل النتائج قبل بداية التدريب، وبعد الانتهاء من التدريب. وأظهرت النتائج وجود فروقاً ظاهرية بين متوسطات طالبات الإرشاد النفسي والتربوي على مقياس اتجاهات الطلبة المتدربين نحو العمل الإرشادي بعد التدريب الميداني ارتفاعاً جوهرياً عن متوسطاتهن قبل التدريب الميداني، وكانت قيم الفروق بين متوسطات التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس اتجاهات الطلبة المتدربين نحو العمل الإرشادي لصالح التطبيق البعدي. وكذلك وجود فروقاً دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة الإحصائية (α = 0.05) لاتجاهات طالبات الإرشاد النفسي والتربوي المتدربات نحو العمل الإرشادي على جميع أبعاد مقياس اتجاهات الطلبة المتدربين نحو العمل الإرشادي تبعاً لمتغير المعدل التراكمي، في حين لم تظهر النتائج فروقاً دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة الإحصائية (α = 0.05) لاتجاهات طالبات الإرشاد النفسي والتربوي المتدربات على جميع أبعاد مقياس اتجاهات الطلبة المتدربين نحو العمل الإرشادي تبعاً لمتغير عدد الساعات الدراسية المسجلة، كما أنه لا يوجد تفاعلاً بين متغير عدد الساعات الدراسية المسجلة والمعدل التراكمي لطالبات الإرشاد النفسي والتربوي المتدربات. الكلمات المفتاحية: التدريب الميداني، الاتجاه، الإرشاد النفسي والتربوي، العمل الإرشادي. The study aimed to identify the impact of the field training program on psychological and educational counselling female students’ attitudes toward instruction work in the light variables (Number of registered credit hours, Cumulative GPA). The sample consisted of (38) female students who are registered in psychological and educational counselling training field for the second semester of the year (2016/2017). The scale of trainees attitude toward instruction work was used, while the results were analysed pre and post training. The results revealed that there are apparent differences between the means of psychological and educational counselling female students on the scale of trainees’ attitude toward instruction work post field training, which has been a substantial increase in comparison to their megaspore training. The difference values between the averages of both pre and post applications on the scale of trainees’ attitude toward instruction work were in favour of the post application. As well as existence statistically significant differences at the level of (α=0.05) of the psychological and educational counselling female students’ attitudes toward instruction work on all dimensions of the scale of trainees’ attitude toward instruction work due to the variable of (Cumulative GPA). Furthermore, there were no statistically significant differences at the level of (α=0.05) of the psychological and educational counselling female students’ attitudes toward instruction work on all dimensions of the scale of trainees’ attitude toward instruction work due to the to the variable of (Number of registered credit hours). It is also no interaction between the variables(number of registered credit hours, cumulative GPA)among the psychological and educational counselling female trainees. Keywords: Field Training, Attitude, Psychological and Educational Counselling, Instruction Work.
  • Item
    الفتن الواردة في سورة الكهف والإرشادات واللطائف المستوحاة منها
    ( 2018-12-01) الدهشان, عبد الكريم
    هدف الدراسة: هدفت إلى التعريف بالفتن الواردة في سورة الكهف والإرشادات واللطائف المستوحاة منها. عينة الدراسة: سورة الكهف. منهج الدراسة: اعتمد الباحث منهجية التفسير الموضوعي والاستنباطي في التعريف بالفتن الواردة في سورة الكهف ،واستنباط اللطائف والإرشادات المستوحاة منها. وكانت من أهم نتائج الدراسة: 1- سورة الكهف تعصم من الفتن بما أوردتها من الحديث عن أصول الفتن الكبرى في حياة الناس الدينية والاجتماعية والسياسية. 2- اهتمام القرآن الكريم بالقصة الخبرية في سورة الكهف بصورة كبيرة لما لها من تأثير على النفوس ، وخصائص أسلوبية خبرية في وجه الإعجاز الخبري والقصصي الواردة في السورة. 3- إن من أسباب المحافظة علي الملك وعدم الافتتان به قوة الإخلاص المصحوب بالصلاح الديني والقدرة علي العدل والإحسان ثم القدرة علي الحشد الجماهيري والإبداع فيه ثم التميز بالعلم والخبرة. 4- العلم له استحقاقات وطرق لجلبه والأناة والصبر والاحتمال والتواصل مع أهله وعدم الشبع من طلبه وعدم الشعور بنهاية المطاف في نيل مراقيه ومطالبه والانطلاق إلى تلقيه بالعزم والإخلاص. وأما أهم التوصيات: أوصي بعقد دراسات متقدمة لعصف المزيد من الارشادات واللطائف والوصايا التي ترسل سورة الكهف بقصصها الخبرية عن أصول الفتن القواصم ورسم طريق النجاة منها . أوصي الباحثين بضرورة استخلاص وجوه إعجاز جديدة من القران غير المعهودة للدلالة على صدق خبر وحي السماء وصدق النبوة وتزكية هذا الدين السمح وهيمنته على سائر الأديان والملل. أوصي بوضع أساليب تربوية متقدمة لتحصين الأمة من الاستهداف الأخلاقي والأمني بعد انتشار وسائل التواصل الاجتماعي الحديثة واستخدامها بقوة من أعداء الأمة في محاولات الاسقاط في الفتن. Study purpose: The aim of the study is to introduce the fatan contained in Surat Al-Kahf, and the guidance and guidance from them. Study sample: Surat Al kahf. Study approach: The researcher adopted the methodology of objective and deductive interpretation in the definition of the cat mentioned in Surat al-Kahf, and devising the minutiae and the instructions inspired by them. The most important findings: 1. Surat Al - Kahf is an infallibility of sedition Because of the talk about the origins of great sedition in the lives of people religious, social and political. 2. The interest of the Holy Quran story in Surat Al Kahf Because of their influence on the souls and the characteristics of the stylistic news in the face of the miraculous and infallible in the Surah. 3. One of the reasons for the preservation of the king, and lack of fascination with the power of sincerity accompanied by religious justice, and the ability to justice and charity and mass mobilization, with excellence in science and experience 4. Science has entitlements, and ways to bring them patience, patience and possibility, and communicate with his family, and not to stop climbing in the mirror, with determination and loyalty. The most important recommendations: 1. I recommend holding advanced studies to ask for more guidance, precepts and wills that send Al-Kahf with its news stories about the origins of sedition, and draw a path of salvation to benefit the nation from these values and rational concepts. 2. The need to draw researchers faces new miracles of the Koran is unusual; to indicate the truth of the story of the revelation of the sky and the truth of prophecy, and recommend this religion and its dominance over other religions and boredom. 3. I recommend the development of advanced educational methods to immunize the nation of moral and security targeting after the spread of modern social media and use it strongly from the enemies of the nation in attempts to overthrow the sedition.