Issue 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 11
  • Item
    نظرية عمل الأمير ودورها في حفظ التوازن المالي في عقد الأشغال الدولي- الفيدك - دراسة مقارنه
    ( 2017-05-01) عرقوب, أماني
    تناولت هذه الدراسة موضوعا ذا أهمية كبيرة في التطبيق العملي وبذات الوقت تحظى باهتمام قطاع كبير من الاشخاص المتعاقدين مع الإدارة، ألا وهو: نظرية عمل الأمير ودورها في حفظ التوازن المالي لعقد الأشغال الدولي _ دراسة تحليلية وتطبيقية من خلال عدة مباحث نناقش في الأول ماهية نظرية عمل الأمير وفي الثاني آثار تطبيق النظرية وتطبيقاتها في عقد الأشغال الدولي (الفيدك) والواقع الفلسطيني. وقد خلصت الدراسة إلى أن صياغة عقد الأشغال الدولي (الفيدك) قد غلب عليه الطابع الهندسي على الأمور القانونية، إضافة إلى أن بعض المصطلحات التي وردت فيها والتي تتعلق بنظرية عملالأمير جاء فيها خلط في المفاهيم القانونية, الأمر الذي استدعى أن نقوم بعمل توصيات لمعالجة النقص القانوني في هذا العقد. This analysis has dealt with a very important subject which gained the attention of many people. The analysis was presented under the title of Theory Act Prince. The analysis aims at maintaining the financial stability of the international labour contract through conducting several researches on the Theory Act Prince and discussing its effects on International Federation of Consulting Engineers (FIDIC) in the Palestinian atmosphere. The analysis concluded that the FIDIC has been dominated by geometric character rather than legal matters. Some concepts used in the analysis were confused with other legal concepts. This needs an urgent intervention to deal with this legal problem.
  • Item
    واقع توظيف معلمي الرياضيات في المرحلة الأساسية بمدارس شرق غزة لاستراتيجيات التعلم النشط من وجهة نظرهم وسبل تعزيزه
    ( 2017-05-01) صیدم, شادي
    هدفت الدراسة التعرف إلى واقع توظيف معلمي الرياضيات في المرحلة الأساسية بمدارس شرق غزة لاستراتيجيات التعلم النشط من وجهة نظرهم وسبل تعزيزه, ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي, وتكونت عينة الدراسة من (100) معلم ومعلمة من معلمي ومعلمات الرياضيات بالمرحلة الأساسية في مدارس شرق غزة بواقع (60) معلماً و (40) معلمة, استخدم الباحث الاستبانة كأداة للدراسة حيث تكونت من (37) فقرة موزعة على أربع مجالات هي (المنهج, المتعلمين, طبيعة الاستراتيجيات, توظيف الاستراتيجيات), عولجت البيانات ببرنامج الحزم الإحصائية (SPSS) وكانت نتائج الدراسة كما يلي: - تقدير العينة لتوظيف استراتيجيات التعلم النشط وفقاً للمجالات الأربعة في الاستبانة كان كبيراً وبنسبة مئوية كلية (75.4%). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند متوسط (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لواقع توظيف معلمي الرياضيات في المرحلة الأساسية بمدارس شرق غزة لاستراتيجيات التعلم النشط تبعاً لمتغيرات الجنس (معلم, معلمة) أو المؤهل العلمي (دبلوم, بكالوريوس, دراسات عليا). - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لواقع توظيف معلمي الرياضيات في المرحلة الأساسية بمدارس شرق غزة لاستراتيجيات التعلم النشط باختلاف سنوات الخدمة (أقل من 5 سنوات- من 5 سنوات وأقل من 10 سنوات- من 10 سنوات وأقل من 15 سنة- 15 سنة فأكثر) لصالح من 5- 10 سنوات. - ومن أبرز مقترحات أفرد العينة لتعزيز المعلمون استراتيجيات التعلم النشط, عقد دورات تدريبية للمعلمين والمعلمات للتعريف أكثر باستراتيجيات التعلم النشط, وتقليل حجم الطلاب في الفصول الدراسية. وأوصت الدراسة بعدة توصيات لتوظيف استراتيجيات التعلم النشط منها: عقد دورات وورش عمل للمعلمين لتعريفهم باستراتيجيات التعلم النشط, وجود أدلة للمعلم باستراتيجيات التعلم النشط, وتقليل حجم المنهاج الدراسي لإتاحة الفرصة لتطبيق الاستراتيجيات. الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التعلم النشط, المرحلة الأساسية. The study aimed to identify the reality of employment of mathematics teachers in the primary stage in East Gaza schools to active learning strategies from their perspective and its reinforcement ways. To achieve study objectives the researcher used the analytical-descriptive approach. The study sample was (100) mathematic teachers in the primary stage in East Gaza schools with (60) male teachers and (40) female teachers. The researcher designed questionnaire consisting of (37) items distributed into (4) domains (curriculum, learners, strategies nature, strategies employment). The researcher also used the statistical package for the social science (SPSS) to process the questionnaire, and the study findings were as following: - The sample estimation to the strategies employment of active learning according to the four domains was high with a total percentage weight of (75.4%). - There was no statistically significant differences at the (α≤0.05) levels of the sample between the means of study sample members of the reality of employment of mathematic teachers in the primary stage in East Gaza schools to the active learning strategies attributed to variables of sex (male teachers, female teachers) and academic qualification (diploma, bachelor, postgraduate). - There was statistically significant differences between the means of study sample members' estimates of the reality of employment of mathematics teachers in the primary stage in East Gaza schools attributed to years of service (< 5, 5-10, 10- 15, > 15) in the favor of (from 5 to 10) years. - The most important suggestion of study sample members' to reinforce the teachers to active learning strategies is training courses for teachers to know more about the active learning strategies, and reduce the number of students in the classes. The study recommended a lot of recommendation to employ the active learning strategies like: training courses and workshop to the teachers about active learning strategies, find guides to the teacher about active learning strategies, and reduce the size of curriculum to give the chance to apply the strategies. keywords: active learning strategies, primary stage.
  • Item
    فعالية استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في تنمية التفكير المنتج من خلال منهاج العلوم
    ( 2017-05-01) المصري, عدنان
    هدفت الدراسة بيان فعالية استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في تنمية التفكير المنتج لدى طلبة الصف السادس الأساسي من خلال منهاج العلوم، وقد تكونت عينة الدراسة من (105) طالباً وطالبة قسموا إلى مجموعتين تجريبيتين وأخرى ضابطة بالتساوي بمعدل (35) طالباً لكل مجموعة،ونظموا كالتالي التجريبية الأولى(35) طالباً، التجريبية الثانية (35) طالبة، الضابطة (35) طالباً تم اختيارهم من مدرستي بنات عبسان الاعدادية، وذكور بني سهيلا الاعدادية بمحافظة خانيونس، ودرست المجموعتان التجريبيتان موضوعات وحدة (العمليات الحيوية في النباتات) باستخدام التعلم المتمركز حول المشكلة، بينما درست المجموعة الضابطة الموضوعات نفسها بالطريقة الشائعة في التدريس.واستخدم الباحث اختبار التفكير المنتج بشقيه: اختبار التفكير الابداعي ( تورانس )، واختبار التفكير الناقد ( مناعداد الباحث)، وقد اعتمد الباحث المنهج شبه التجريبي.وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية لصالح طلبة المجموعتين التجريبيتين الذين درسوا موضوعات (العمليات الحيوية في النباتات) باستخدام استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة، ودرجات طلبة المجموعة الضابطة الذين درسوا الموضوعات نفسها، ولكن بالطريقة التقليدية في التطبيق البعدي لاختبار التفكير المنتج، وكما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات طلبة المجموعتين التجريبيتين في التطبيق ( القبلي – البعدي )في اختبار التفكير المنتج لصالح التطبيق البعدي. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث: بضرورة تفعيل الاستراتيجيات البنائية الحديثة في تدريس منهاج العلوم، والتركيز على أساليب التعلم التي تجعل المتعلم نشطاً في الموقف التعليمي. الكلمات المفتاحية: استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة، التفكير المنتج، منهاج العلوم. The study aimed to investigate the effectiveness of using problem-based learning strategy for teaching Science on developing productive thinking. The sample consisted of (105) male and female students equally divided into two experimental groups and a control one i.e. each group consisted of (35) students. The sample was chosen from Abassan Prep. School for girls and Bani-Suhaila Prep. School for boys; both of which are in KhanyunisGovernate. Both of the experimental groups studied “The biological processes in plants” using the problem-based learning strategy. The control group, on the other hand, studied the same topics using the traditional learning method. The productive thinking test and its two parts: Torrance’s creative thinking test and a critical thinking test, prepared by the researcher, were used. The researcher opt for quasi-experimental design. The study indicated that there were statistically significant differences in the post-implementation of the productive thinking test in favor of the two experimental groups that learnt via the problem-based learning strategy compared to the control group which learnt the same topics using the traditional learning method. The study also indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the two experimental groups in the pre-post implementation in favor for post-implementation. Based on those findings, the study recommended the necessity of implementing modern constructivist methods in teaching Science, and focusing on learning styles that help make the learner more active in the learning situation. Key words: Problem-based learning strategy, productive thinking, Science syllabus.
  • Item
    التمرد النفسي وعلاقته بالإنتاج الإبداعي لدى الفنان التشكيلي الفلسطيني
    ( 2017-05-01) القيق, نمر
    هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد العلاقة بين التمرد النفسي والإنتاج الإبداعي لدى الفنان التشكيلي الفلسطيني، وبالاعتماد على المنهج الوصفي، ومن ثم إعداد مقياس لقياس مستوى التمرد النفسي، ومقياس لقياس مستوى الإنتاج الإبداعي في أربعة أبعاد هي: الجدة، والندرة وعدم الشيوع، والأصالة، القيمة والمنفعة، وقد طبقت الأدوات على عينة مكونة من (240) فناناً تشكيلياً، من الذكور، والإناث بواقع (120) فنانًا مقسمين إلى (60) فنانًا من ذوي الخبرة الفنية من (1- 10سنوات)‘ و(60) فنانًا من ذوي الخبرة الفنية من (11سنة- فما فوق)، و(120) فنانة، مقسمين إلى (60) فنانة من ذوات الخبرة الفنية من(1- 10سنوات)، و(60) فنانة من ذوات الخبرة الفنية من (11سنة- فما فوق)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -وجود مستوى مرتفع لدرجة التمرد النفسي لدى أفراد العينة. - وجود مستوى مرتفع لدرجة الإنتاج الإبداعي لدى أفراد العينة. -وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التمرد النفسي والإنتاج الإبداعي لدى أفراد العينة. - عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين مستوى التمرد النفسي والإنتاج الإبداعي ترجع لمتغير النوع (الذكور، والإناث). -وجود فروق دالة إحصائياً بين مستوى التمرد النفسي والإنتاج الإبداعي ترجع لمتغير الخبرة الفنية ولصالح فئة الخبرة من (11 سنة – فما فوق). The study aims at determining the relationship between the psychological rebellion and creative production among the Palestinian Plastic artist. Through utilizing the descriptive approach and through developing a questionnaire to measure the level of psychological rebllion and another questionnaire was also developed to measure the level of creative production, which consists of four dimensions: seriousness, scarce, originality, value and benefit. The tools were applied to a sample consisted of (240) plastic artist, of both genders, each (120) artists, divided into (60) artists with artistic experience from (1-10) years and (60) artists experience from (11-above) . The study reached the following findings: -There is a high degree of the psychological rebellion among the members of the sample . -There is high degree of creative production among the sample. -There is a confirm spiritual and statistical marker between psychological rebellion and creative production among the sample. -There are no significant statistic differences between psychological rebellion and creative production due to gender variable. -There are significant statistic differences between psychological rebellion and creative production due to artistic experience for the artists with experience (from 11-above). كلمات مفتاحية (التمرد النفسي- الإنتاج الإبداعي) psychological rebellion - creative production))
  • Item
    حقوق الغریق في الشریعة الإسلامیة
    ( 2017-05-01) رضوان, رفيق
    يتناول هذا البحث الفقهي المقارن موضوعاً لم يحظ باهتمام العلماء المعاصرين، وتكلم عنه الفقهاء القدامى في مواضع متناثرة برغم أهميته الكبرى، وهذا الموضوع هو حقوق الغريق، وقد تناولت في هذا البحث مفهوم الغريق ومدى اعتباره من الشهداء ثم تحدثت عن حكم إنقاذ الغريق في الشريعة الإسلامية ثم بينت تدابير الحد من الغرق، ثم تحدثت في المبحث الأخير عن حقوق الغريق بعد موته من غسل وصلاة وميراث، وتوصلت إلى أن إنقاذ الغريق فرض كفاية وتركه إثم،ولابد من اتخاذ التدابير الوقائية للحد منه. This research deals with an important topic that did not receive the required attention by the contemporary scholars. The earlier scholars, however, discussed it in a brief manner despite its great importance. This topic is the rights of the drowned person. The study discussed the description of the drown person, and his/her consideration as a martyr. The study then discussed the Islamic rulings related to saving the drown person, and the required precautions to avoid being drowned. The last topic of the study presented the rights of the drowned person including rinse, Janaza prayer, and inheritance. Finally, the study concluded by the most important findings and recommendations.