Browse
Recent Submissions
Item واقع استخدام شبكات التواصل الاجتماعي لدى طلبة كليات التربية بجامعات غزة ودورها في تعزيز الهوية الثقافية(2016-03-01) نصار ، أنورھدفت الدراسة التعرف إلى واقع استخدام شبكات التواصل الاجتماعي لدى طلبة كلیات التربیة بجامعات غزة والتعرف إلى دورھا في تعزیز الھویة الثقافیة، واستخدمت الدراسة المنھج الوصفي التحلیلي، وتم تطبیق استبانة مكونة من (40) ً وطالبة من جامعتي الأقصى فقرة على عینة الدراسة المكونة من (573) طالبا والأزھر بغزة، وتم اختیارھم بالطریقة العشوائیة، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 2015/2014م. وقد كشفت النتائج أن طلبة كلیات التربیة بالجامعات الفلسطینیة یستخدمون شبكات التواصل الاجتماعي بشكل دائم، بنسبة مئویة قدرھا(88.3%)، وأن أكثر شبكات ً ھو الفیس بوك، بنسبة مئویة قدرھا(75.1%)، ثم التواصل الاجتماعي استخداما شبكة تویتر، بنسبة مئویة قدرھا(15%)، تلاھا شبكة الیوتیوب، وبنسبة مئویة ً شبكة المدونات، قدرھا(5.2%)، ثم سكاي بي، بنسبة مئویة قدرھا(2.9%)، وأخیرا بنسبة مئویة قدرھا(1.8%). كانت درجة تقدیر أفراد العینة الكلیة لدور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزیز الھویة الثقافیة من وجھة نظر طلبة كلیات التربیة بجامعات غزة بدرجة متوسطة بنسبة مئویة قدرھا (60.36%). وجود فروق ذات دلالة إحصائیة في دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزیز الھویة الثقافیة تعزى لمتغیر المستوى الدراسي، ولصالح الطلبة مَمن ھم في المستوى (الثالث/الرابع)، ولم تظھر فروق ذات دلالة إحصائیة في تقییم دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزیز الھویة الثقافیة تعزى لصالح متغیرات (النوع، الجامعة). وقد قدمت الدراسة عدد من التوصیات والمقترحات. الكلمات المفتاحیة: شبكات التواصل، الھویة الثقافیة. The study aimed at recognizing the role of social networks in the promotion of the cultural identity from the point of view of the Palestinian universities students, The study used the descriptive analytical method. A questionnaire of (40) clause was applied on a sample chosen randomly which consisted of (573) male and female students from Alazhar + Alaqsa universities students in Gaza through the second semester, 2014/2015. Actually the results showed that the Palestinian students use social networks on a permanent basis with a percentage of (88.3%) , and Facebook is the most used with a percentage of (75.1%), Then Twitter as a percentage of (15%) , and followed by YouTube as a percentage of (5.2%) , and sky and a percentage of (1.8%), finally the Blogs and a percentage of (1.8%). The results showed that the evaluation of the role of social networks in assessing our cultural identity from the point of view of university students came moderately as percentage of (60.36%). As The results showed that there is statistically significant differences in the evaluating of the role of the social networks in the promotion of our cultural identity which attributed to academic differences for university students who are on level (III/IV) , and there is no statistically significant differences on in assessing the role of social networks in strengthening cultural identity in favor of variables (sex, University). The study has provided some recommendationsItem منهج الامام معاذ بن معاذ العنبري في الجرح والتعديل(2016-03-01) أبو شرخ ، مريمتناولت بحمد الله تعالى في ھذه الدِّراسة ترجمة موجزة للإمام ابن معاذ العنبري وقمت بدراسة حال الرُّواة الذین تكلم فیھم الإمام جرحًا وتعدیلاً ، والذین بلغ عددھم ثلاثة عشر راویًا، وذلك بمقارنة أحكامه بأحكام غیره من النُّقاد، وتتبع مصطلحاته فيها ومعرفة مراتب التَّعدیل والتَّجریح عنده، وخصائص فیھا، وتصنیفھا حسب درجتھا، . وختمت البحث بخاتمة اشتملت على أھم النَّتائج والتَّوصیات منھجه فیھا. This study addressesa short biography of Imam Ibn MoazAl Anbery.The researcher studied the case of narrators, numbered thirteen narrators, whom Imam spoke about, including excavation and modification, by comparing his provisions to the provisions of other critics, tracking his terminology and categorizing it by degree, and find out the levels of excavation and modificationby the Imam, and the characteristics of his methodology. She finally concluded with the most important findings and recommendations.Item سمات مربية رياض الأطفال وسبل الارتقاء بها في ضوء المعايير التربوية الإسلامية(2016-03-01) الحاج أحمد ، حنانتربیة الأطفال بحاجة إلى مربیة متمیزة وذلك لأن المربیة لھا الدور البارز في بناء شخصیة الطفل وتنشئته وحبذا لو كانت هذه التنشئة، تنشئة إسلامیة والاهتمام به، خاصة في هذه المرحلة من عمره، حیث تتشكل شخصیته، ویتم بناؤها بالتعاون مع الأسرة ولأهمیة هذه المرحلة قامت الباحثة بهذه الدراسة والتي تمثلت مشكلة الدراسة في الأسئلة الآتیة: ما السمات الشخصیة لمربیة ریاض الأطفال من منظور إسلامي. ما السمات المهنیة لمربیة ریاض الأطفال من منظور إسلامي. ما سبل الارتقاء بأداء مربیة ریاض الأطفال. أهداف الدراسة: الكشف عن الخصائص المهنیة لمربیة ریاض الأطفال من منظور إسلامي. الكشف عن الخصائص الشخصیة لمربیة ریاض الأطفال من منظور إسلامي. تقدیم تصور مقترح للارتقاء بأداء مربیة ریاض الأطفال. أهمیة الدراسة: التعرف إلى أهم الخصائص الشخصیة لمربیة ریاض الأطفال والاستفادة منها في بناء شخصیة الطفل. سمات مربية رياض الأطفال وسبل الارتقاء بها في ضوء المعايير التربوية الإسلامية توظیف الخصائص الشخصیة والمهنیة في الارتقاء بأداء المربیة. تكمن أهمیة الدراسة في دور القرآن الكریم والسنة النبویة اللذان هما الأساس في الارتقاء بمربیة ریاض الأطفالItem دور عضو هيئة التدريس في الكلية الجامعية للعلوم والتكنولوجيا بخان يونس في تنمية إبداع الطلبة(2016-03-01) فروانة ، محمدھدفت الدراسة للتعرف إلى دور عضو ھیئة التدریس في الكلیة الجامعیة للعلوم والتكنولوجیا بخان یونس في تنمیة إبداع الطلبة، والفروق بین متوسطات تقدیرات الطلبة باختلاف متغیرات (النوع، المستوى الدراسي، المنطقة السكنیة)، ولتحقیق ذلك تم استخدام المنھج الوصفي التحلیلي، وكانت الأداة الأساسیة للدراسة عبارة عن استبانة مكونة من (30) فقرة ، تم توزیعھا على عینة عشوائیة مكونة من (100) طالب وطالبة، من طلبة الكلیة الجامعیة للعلوم والتكنولوجیا، وتوصل الباحث إلى النتائج التالیة: أظھرت النتائج أن عضو ھیئة التدریس في الكلیة الجامعیة للعلوم والتكنولوجیا یقوم بدور ضعیف في تنمیة إبداع الطلبة، حیث بلغ الوزن النسبي لتقدیرات الطلبة ً (80%)، كما أنھ لا توجد (67.24%)، وھي نسبة أدنى من المعدل المقبول تربویا فروق ذات دلالة إحصائیة عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بین متوسطات درجات تقدیر أفراد العینة لدور عضو ھیئة التدریس في الكلیة الجامعیة للعلوم والتكنولوجیا بخان یونس في تنمیة إبداع الطلبة تعزى لمتغیر النوع، والمنطقة السكنیة، بینما توجد فروق تعزى لمتغیر المستوى الدراسي، وكانت تلك الفروق لصالح طلبة المستوى الثاني. This study aims to identify the role of University College of Science and Technology Professors on development students creativity, and check differences between the mean estimates at students in the light of different variables (gender, academic level, and living area. To achieve the study goals the researcher used descriptive analytical approach, where the main tool of the study was a questioner thut contains of (30) para graph which distributed at systematic random sample contains of (100) students from University College of Science and Technology. The researcher found the following results: The study results show that the University College of Science and Technology Professors turn in the development students' creativity, weakly that’s this role was with percentage equal (67.24%). And this percentage is lower than educationally acceptable rate (80%). The results shows that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) Between mean scores of respondents estimate the role of University College of Science and Technology Professors on development students creativity due to gender and living area, but there were a statistically significant differences due to academic level in favor of second level.Item دور الهيئة التدريسية في تنمية مهارات طلبة جامعة القدس المفتوحة– قطاع غزة التي يتطلبها سوق العمل من وجهة نظر الطلبة(2016-03-01) اللوح ، نبيل; خليل ، أمينھدف البحث إلى التعرف على دور الھیئة التدریس یة ف ي تنمی ة مھ ارات طلب ة جامعة القدس المفتوحة التي یتطلبھا سوق العمل من وجھة نظر الطلبة، وتم استخدام المنھج الوصفي التحلیلي؛ لغرض ھذا البحث وتم تطبیقھ على طلبة المستوى الرابع في جامعة القدس المفتوحة بفروعھا الخمسة بقطاع غزة وكانت عینة الدراسة عشوائیة، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أھمھا: بلغت نسبة المھارات التي تتمتع بھا الھیئة التدریسیة في جامعة القدس المفتوحة (82.66%) وبلغت نسبة المھارات التي یتمتع بھا الطلبة (78.60%)، توجد علاقة ایجابیة بین مھارات الھیئة التدریسیة ومھارات الطلبة؛ حیث كان معامل ارتباط بیرسون.**794، المتغیر المستقل (مھارات الھیئة التدریسیة) یؤثر في المتغیر التابع (مھارات الطلبة) بنسبة 63%، لا توجد فروق بین متوسطات استجابات المبحوثین حول متغیرات الدراسة تعزى لمتغیر الجنس بینما توجد فروق تعزى لمتغیر المنطقة التعلیمیة والعمر وتوصل البحث لمجموعة من التوصیات أھمھا ضرورة تعزیز المھارات المختلفة لدى الطلبة التي یتطلبھا سوق العمل، كمھارة التعامل باللغة الانجلیزیة، والتخطیط الاستراتیجي الشخصي، واستخدام الوسائل والتقنیات الحدیثة. This study aims at identifying the role of the teaching staff in the development of Al-Quds Open University students' skills required by the labor market from the perspective of the students. The researcher followed the analytical descriptive method in this study, and it was applied on the fourth level students at Al-Quds Open University with its five branches in the Gaza Strip. The study sample was randomly chosen. The main results of this study are as follows: The skills of the teaching staff at Al Quds Open University is (82.66%) and the skills that the students had reached the percentage of (78.60%). There was a positive relation between the skills of the teaching staff and those of the students; where the Spearman correlation coefficient was 794 **. The independent variable (Teaching Stuff Skills) affects on the dependent variable (Students' Skills) about 63%. There are no differences between the mean scores of respondents responses about the variables of the study attributed to the gender variable, while there are differences attributed to the educational region and age. The study came up with a set of recommendations including the need to strengthen the various skills of the students required by the labor market, as the skill to deal in English, the personal strategic planning and the use of the modern tools and techniques.Item دور اتخاذ القرارات الإدارية في جودة الأداء الإداري دراسة ميدانية على المستشفيات غير الحكومية-قطاع غزة(2016-03-01) عابدين ، ابراهيمتھدف ھذه الدراسة إلى التعرف على دور اتخاذ القرارات الإداریة (تشخیص المشكلة، جمع البیانات والمعلومات، تحدید الحلول المتاحة وتقویمھا، اختیار الحل المناسب للمشكلة، متابعة تنفیذ القرار وتقویمھ). ودور ھذه العملیة في جودة الأداء الإداري في المستشفیات غیر الحكومیة في قطاع غزة، ولتحقیق أھداف ھذه البحث قام الباحث بإعداد قائمة استبیان، وتوزیعھ على عینة عشوائیة مكونة (155) مفردة استرجع منھا (126) استمارة صالحة بنسبة (81.2%)، حیث كان من أھم نتائج البحث أن مستوى تطبیق مراحل اتخاذ القرارات الإداریة في المستشفیات غیر الحكومیة في قطاع غزة من وجھة نظر الإدارة العلیا جاء بوزن نسبي (78.132)، وھو بدرجة (كبیرة)، ومستوى جودة الأداء الإداري جاء بوزن نسبي (74.900)، ً وجود علاقة ذات دلالة إحصائیة عند مستوى دلالة وھو بدرجة (كبیرة)، وتبین أیضا (α≤0.05) بینمستوى تطبیق مراحل اتخاذ القرارات، وبین مستوى جودة الأداء في المستشفیات غیر الحكومیة بقطاع غزة من وجھة نظر الإدارة العلیا. ecision-making which ( Diagnose the problem, collecting data and information, identifying and evaluating available solutions, choose the right solution to the problem, follow up implementation of the resolution and evaluation)And the role of this process in the quality of administrative performance in non-governmental hospitals in the Gaza Strip , and to achieve the objectives of this study, the researcher developed a questionnaire distributed to random sample composed (155) Single, retrieve them (126) valid which representing (%81.2) ,the most important results that the application of the stages of managerial decision-making in non-governmental hospitals in the Gaza Strip, from the perspective of the senior management level came with a relative weight (78.132), as a degree (great), and the level of quality of administrative performance came with a relative weight (74.900), as a degree ( large),and the other important results of the study there are statistically significant relationship in the level of significance (α≤0.05) between the level of application in decision-making, and the quality of performance level in non-governmental hospitals in the Gaza Strip from the perspective of senior management.Item درجة تمثل معلمي التعليم الثانوي للقيم العلمية المرتبطة بمجتمع المعرفة بمحافظات غزة(2016-03-01) عساف ، محمود; الحديدي ، عمادھدفت الدراسة التعرف إلى تقدیرات مدیري المدارس لدرجة تمثل معلمي التعلیم الثانوي للقیم العلمیة المرتبطة بمجتمع المعرفة بمحافظات غزة ، والكشف عما إذا كان ھناك فروق ذات دلالة إحصائیة عند مستوى دلالة (α≤0.05) بین متوسطات تقدیراتھم تعزى إلى المتغیرات: (النوع - المؤھل العلمي – سنوات الخدمة). ولتحقیق أھداف الدراسة اتبع الباحثان المنھج الوصفي التحلیلي، بتطبیق استبانة مكونة من (51) عبارة موزعة على (4) مجالات، على عینة مكونة من (90) مدیر مدرسة ثانویة. وكان من أھم النتائج: التقدیر الكلي لمدیري المدارس لدرجة تمثل معلمي التعلیم الثانوي بمحافظات غزة للقیم العلمیة المرتبطة بمجتمع المعرفة كان عند (69.63%) وھي درجة كبیرة أقرب إلى المتوسطة، حیث جاء مجال (قیم مرتبطة بأھمیة العلم والرغبة فیھ) في المرتبة الأولى بوزن نسبي (76.58%)، یلیھ مجال (قیم مرتبطة بنشر المعرفة) في المرتبة الثانیة بوزن نسبي (74.86%)، ثم جاء مجال (قیم مرتبطة بالتطویر الذاتي) في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (65.68%) واخیرا جاء مجال (قیم مرتبطة بتوظیف المعرفة) في المرتبة الأخیرة بوزن نسبي (56.33%). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة عند مستوى دلالة (α≤0.05) بین متوسطات تقدیرات مدیري المدارس لدرجة تمثل معلمي التعلیم الثانوي بمحافظات غزة للقیم العلمیة المرتبطة بمجتمع المعرفة تعزى إلى المتغیرات: (الجنس- المؤھل العلمي) بینما وجدت فروق تبعا لمتغیر سنوات الخدمة لصالح ( أكثر من 10 سنوات) وفي ضوء النتائج أوصى الباحثان بضرورة اھتمام وزارة التربیة والتعلیم العالي بتدریب المعلمین على الاستخدام الامثل لـ ( لغة الخطاب العلمي، ومھارات البحث العلمي) وفق مواصفات معیاریة دقیقة. The study aimed to identify the principals estimates of the degree represents the teachers of secondary education in Gaza Governorates scientific values associated with the knowledge society, and to detect whether there is a statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the mean estimates due to the variables: (Qualification - sex- Years of service). To achieve the objectives of the study researchers follow the descriptive analytical method, the application of a questionnaire composed of 51 items distributed on (4) areas, on a sample of (90) Director of High School. The most important results: - The overall appreciation of the principals of the degree represents the teachers of secondary education in Gaza Governorates scientific values associated with the knowledge society was when (69.63%) which is a large degree closer to the middle, where came the field (values linked to the importance of science and the desire for it) in the first rank relative weight (76.58%), followed by the field (associated with the deployment of knowledge values) in second place relative weight (74.86%), then the field came (values associated with self development) in third place relative weight (65.68%), and finally the field came (values associated with the employment of knowledge) ranked last weight relative (56.33%). - There were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the mean principals estimates of the degree represents the teachers of secondary education in Gaza Governorates scientific values associated with the knowledge society due to the variables : ( sex- qualification ) while I found differences depending on the variable of years of service for the benefit of (over 10 years) In light of the results the researchers recommended that the attention of the Ministry of Education to train teachers to make optimal use of (the language of scientific discourse, and research skills) according to standard specifications minuteItem ثقافة الطفل ومصادر تشكلها في نماذج من الرواية العربية(2016-03-01) صوالحه، أيمنھدفت الدراسة إلى إظھار المصادر التي شكلت ثقافة الطفل من خلال الروایة العربیة، والسیر الذاتیة الروائیة، فمصادر تشكل ثقافة الطفل تختلف من طفل لآخر باختلاف الظروف المحیطة بھ، سواء ظروف أسریة، أو مجتمعیة ، كما أن تعلم الطفل جزء لا یتجزأ من عملیة تنشئتھ الاجتماعیة، وقد اختار الباحث الأدب الروائي مادة لدراستھ بعد ملاحظة اھتمام الروائیین بموضوع الطفل والطفولة، ثم إن الأدب الروائي یمكن أن یكون مرآه تعكس جانب، أو جوانب من المجتمع. لقد استدعت الدراسة انتقاء أعمال روائیة قادرة على إبراز تلك المصادر، لذلك اختار الباحث بعض الأعمال الروائیة لروائیین من بلدان مختلفة حتى تكون الصورة أوضح وأشمل، وقد أظھرت النتائج من خلال الأعمال التي تناولتھا أن ثقافة الطفل ً فالأسرة المصدر الأول الذي یستقي منھ الطفل تتشكل من خلال أفراد أسرتھ بدایة ثقافتھ الأولى، ثم تأتي مصادر أخرى في تشكیل، أو توسیع ثقافتھ ومداركھ ھذه المصادر تتمثل في المسجد، البیئة المحیطة بھ، المدرسة، وسائل الإعلام، جماعة تؤثر إیجابًا، أو سلبًا في ثقافة الطفل الأقران، وغیرھا من المصادر التي یمكن أن ومستواه التعلیمي. The study aimed to show the sources that make up the culture of the child through the Arabic novel, self-novelist and walk, so that sources constitute a culture of children vary from one child to another depending on the circumstances surrounding it, whether family circumstances, or community, and that the child is learning part of an integral process social upbringing, chose researcher novelist literature material for study after noticing the attention of novelists subject of a child and child, then that literature novelist can be a side mirror, or aspects of society. I have summoned the selection of fiction work study able to highlight those sources, so he chose the researcher some novels for novelists n from different countries so that the image clearer and more comprehensive, and the results showed through business novel that dealt with that child culture shaped by his family members beginning family The first source, who draws him to the child first culture, and other sources comes in the form, or the expansion of culture and stimuli of these sources is in the mosque, the surrounding environment, the school, the media, peer group, and other sources that can positively affect or negatively in Child and level of educational culture. Key words: child, childhood, learning, culture, the novel, the communityItem الموظف العام وواجباته بين الشريعة الإسلامية والقانون الوضعي ”دراسة مقارنة“(2016-03-01) الجمالي ، حازمھدفت الدراسة إلى التعرف على مفھوم الموظف العام وواجباتھ في الشریعة الإسلامیة وتشریعات الخدمة المدنیة محل الدراسة المقارنة، حیث نھجت الدراسة المنھج الوصفي التحلیلي، والمنھج المقارن، واعتمدت على المصادر الثانویة للحصول على المعلومات، وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أھمھا: أنھ لا توجد اختلافات من حیث الجوھر والمضمون بین مفھوم الموظف العام وواجباتھ في القانون الوضعي وأحكام الشریعة الإسلامیة وأن التزام الموظف بھذه الواجبات لا یقتصر في نطاق الوظیفة فقط، وإنما تمتد إلى سلوكھ وتصرفاتھ في الحیاة الخاصة والعامة، كما توصلت الدراسة إلى توصیات من أھمھا: العمل على إیجاد فرص للتدریب والتأھیل لزیادة الإنتاجیة ورفع كفاءة الأداء الفردي والعام، وأوصت بضرورة وجود نظام رقابي فعال یشترك الموظفون في وضع أسسھ ومعاییره یقصد بھ تنبیھ الموظف للسلوك الخاطئ من جھة، وتوجیھھ لما یجب علیھ فعلھ من جھة أخرى. The study aimed at identifying the concept of the public employee and his duties according to Sharia law and the legislation by the civil service law, which is the subject matter of the comparative study. The study utilized the analytical descriptive approach and the comparative approach. On obtaining information, the study relied heavily on secondary resources. The most important findings of the study concluded that there are no significant differences between the concept of the public employee and his duties according to man-made law and the Sharia’s. It showed that the commitment of the employee to these tasks is not confined only to the flied of job. It further extends to reach his manners, behavior, in private and public life. The most important recommendations of the study were as follows: working on creating opportunities for training and qualification for the increasing of productivity and raising the proficiency level of the individual performance. It also recommended to have an effective control system in which employees take part in setting its basics and standards, which mainly aim to, on the one hand, warn the employee of his misbehavior, and guide him towards his perfection, on the other hand.Item المسلمون في إسرائيل دراسة في النمو والتطور الديموغرافي(2016-03-01) أبو غولة ، خالدتأتي ھذه الدراسة كونھا من الدراسات الفریدة في مجال دراسة النمو والتركیب السكاني للسكان المسلمین في إسرائیل، واعتمدت ھذه الدراسة على منھج الوصفي التحلیلي، من خلال جمع البیانات وتحلیلھا للوصول إلى النتائج، ومن أھم النتائج التي توصلت إلیھا الدراسة، أن أعداد المسلمین في إسرائیل قد شھدت ارتفاعا واضحا خلال فترة من 1955 إلى 2010، وأن نسبتھم ارتفعت من 69.7% إلى 85% من جملة السكان الفلسطینیین في إسرائیل، وتعتبر الخصوبة العامل الرئیس في نمو ھؤلاء السكان، بالرغم من انخفاض معدلات الموالید الخام من 44.3 في الألف إلى 27.5 في الألف، لذلك نجد أن المرأة المسلمة في إسرائیل أصبحت أقل من ذي قبل، فقد انخفضت معدلات الخصوبة لدیھا من 7.96 طفلٍ إلى 3.75 طفلٍ خلال نفس الفترة، ومن بین الموالید التي تنجبھم ھذه المرأة وصل عدد الإناث إلى 1.91 أنثى بعد أن كانت تنجب 3.76 أنثى في عام 1975؛ لذلك نجد أن معدل التولد الصافي عند ھذه المرأة انخفض من 3.54 أنثى ممن یواصلن مرحلة الخصوبة إلى 1.84 أنثى ممن یواصلن رسالة الإنجاب. وكانت معدلات الوفیات على انخفاضھا عند ھؤلاء السكان، وذلك من 8 في الألف إلى 1.9 في الألف، وأن وفیات الأطفال الرضع انخفضت تباعا من 63.7 في الألف إلى 7.5 في الألف خلال الفترة من 1955 إلى 2010. وكما أظھرت الدراسة أن الزیادة الطبیعیة لھؤلاء السكان أسھمت بنحو 92% من حجم الزیادة الكلیة لدیھم خلال نفس الفترة. وتمیز السكان المسلمون بأنھم صغار السن نظرا لاتساع قاعدة الھرم السكاني، وأنھم أصغر سنا من باقي سكان الطوائف الدینیة الأخرى التي یتألف منھا السكان الفلسطینیون في إسرائيل وأن نسبة النوع كانت دائما تمیل لصالح الذكور الذین لم یشھدوا أي نوع من أنواع الھجرة إلى خارج البلاد. This study comes as a unique studies in the field of the study of population growth and composition of the Muslim population in Israel, and adopted this study, descriptive and analytical approach, through data collection and analysis to arrive at the results, and the most important findings of the study, the number of Muslims in Israel have seen up and clear over a period of 1955 to 2010, and that percentage rose from 69.7% to about 85% of the total Palestinian population Villa Israel, fertility is the main factor considered in this population growth, despite the decline in the crude birth rate of 44.3 per thousand to 27.5 per thousand , so we find that Muslim women in Israel have become less Andjaba than ever before, the fertility rate has fallen from 7.96 children to about 3.75 children during the same period, and the birth of born to these women the number of females reached 1.91 female after they give birth to 3.76 Female in 1975, therefore, we find that the net rate of generation when this woman fell from 3.54 female fertility who they continue to stage 1.84 female who they continue childbearing message. The mortality rates were on the decline when these populations, from 8 per thousand to 1.9 per thousand, and the infant mortality successively decreased from 63.7 per thousand to 7.5 per thousand during the period from 1955 to 2010. The study also showed that the natural increase of the population of these contributed about 92% of the total increase to have during the same period. The Muslim population and excellence that they are young because of the breadth of the population base of the pyramid, and they are younger than the rest of the population of other religious groups by the Palestinian population is composed of them in Israel, and that the gender ratio was always tend to favor males who did not witness any kind of migration out of the country.Item القيادة التحويلية وعلاقتها بجودة القرارات الإدارية دراسة ميدانية:مجمع الشفاء الطبي بقطاع غزة(2016-03-01) اشتیوي ، محمدیھدف البحث إلى التعرف على واقع القیادة التحویلیة وعلاقتھا بجودة القرارات الإداریة من وجھة نظر العاملین في مجمع الشفاء الطبي، حیث اتبع الباحث المنھج الوصفي التحلیلي، وطبق أداة الدراسة" الاستبانة" مكونة من خمسة محاور تھدف لقیاس اتجاھات العاملین، حیث طبقت على عینة طبقیة مسحیة على العاملین "الإداریین فقط" في مجمع الشفاء الطبي، وكان عدد مفرداتھا(219) من أصل (865) أي ما نسبتھ (26%) من مجموع مفردات المجتمع الكلي للدراسة الذي شمل مستشفیات "الباطنة، الجراحة، الولادة" في مجمع الشفاء الطبي. ومن أھم النتائج التي توصلت الیھا الدراسة: وجود علاقة ذات دلالة إحصائیة بین القیادة التحویلیة وبینجودة القرارات الإداریة، حیث كان الوزن النسبي لتبني المجمع للقیادة التحویلیة (73.650)وھي بدرجة (كبیرة). أما واقع"جودة القرارات الإداریة" فیھا جاء بوزن نسبي (73.906)، وھو بدرجة (كبیرة).خرجت الدراسة بعدد من التوصیات كان الأھم منھا:التركیز على عامل التأثیر المثالي عند القادة تجاه العاملین بالمجمع،وضرورة تعزیز مستوى تقبل المدراء لأفكار العاملین حتى لو تعارضت مع أفكارھم. والتأكید على سماع المدراء في المجمع لكل عامل بما یكفي لیعبر عن قدراتھ الذاتیة. والعمل على جعل .القرارات الصادرة في المجمع تحقق غایات المجمع والعاملین معا The research aims to identify the reality of transformational leadership and its relationship of the quality of managerial decisions from the perspective of working staff in Shifa Medical Complex in the Gaza Strip. The researcher used a descriptive analytical design, the study tool was a questionnaire consist of five domains designed to measure the attitudes and perspectives of employees, and applied on a stratified sample (219) participants representing (26%) from total study population (865) from administrative staff only, which included "internal medicine, surgery, and obstetrics hospitals in the Shifa medical complex. The most important study findings were; there is a statistically significant relationship between transformational leadership and the quality of managerial decisions, with high relative weight (73.650), also the reality of the quality of managerial decisions was of high relative weight (73.906). The main study recommendations were: leader to focus on the ideal influencing factor toward the working staff in the Shifa medicalcomplex, and to enhance managers to accept staff ideas and suggestions even if they conflicted with their ideas. As well as the need to emphasize that managers in the hospital to listen enough to each worker to express his capabilities, and finally the decisions issued and taken in the compound to achieve the goals of both the hospital and working staff together.Item الدور الإنساني لمنسق مبادرة الاحترام والانضباط في تحسين العملية التعليمية(2016-03-01) منصور ، أكرمھدفت الدراسة التعرف إلى الدور الإنساني لمنسق مبادرة الاحترام والانضباط في تحسین العملیة التعلیمیة من وجھة نظر المعلمین في مدارس وكالة الغوث بمحافظات غزة، وقد استخدم الباحث المنھج الوصفي التحلیلي، وتكون مجتمع الدراسة من جمیع معلمي ومعلمات مدارس وكالة الغوث الدولیة والبالغ ً ومعلمة بنسبة عددھم(7050) معلما ومعلمة، وبلغت عینة الدراسة(350) معلما (4.8%). واستخدم الباحث استبانة مكونة من(25) فقرة وأظھرت النتائج أن درجة تقدیر المعلمین للدور الإنساني لمنسق مبادرة الاحترام والانضباط حصل على وزن نسبي قدره(84.73%)، وبدرجة مرتفعة. وأوصت الدراسة بوضع معاییر إنسانیة وتربویة عند اختیار منسق المبادرة. وتوسیع صلاحیاتھ بما یناسب في تحسین العملیة التعلیمیة. وتوفیر الدعم المادي والمعنوي اللازم لھ للقیام بجمیع أنواع الأنشطة. This study aimed to identify the humanitarian role of the coordinator of the initiative in improving the educational process from the perspective of teachers in UNRWA schools in Gaza Governorates, researcher has used the descriptive analytical method, and the formation of the study population consisted of all teachers in UNRWA schools totaling (7050) teachers, and reached the study sample (350) teachers by (4.8%). The researcher used a questionnaire composed of 25 paragraph and the results showed that the humanitarian role of the coordinator of respect and discipline initiative got the relative weight of (84.73%), and highly effective. The most important recommendations humanitarian and educational coordinator of the initiative when choosing standards mode. And expand its powers to suit the improvement of the educational process. And the provision of material and moral support necessary for him to carry out all kinds of activities