Issue 1
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 13
-
Itemدور العبادة في غرس قيمة الانتماء للدين والوطن( 2019-03-01)ان منهج الاسلام في غرس قيمة الانتماء للدين والوطن جاء مفصلا وواضحا فازال اللبس والغموض عند المسلمين وتركهم على المحجة البيضاء ليلها كنهارها حيث اعتنت الشريعة بدور العبادة في حياة الانسان وقضايا الانتماء في ايات وأحاديث كثيرة بل انه عد ذلك من ضمن مسؤوليات المسلم الواجب عليه تحمله. ولم يزل شرعنا يوجه هذه الأمة على غرس الانتماء في قلوب وعقول الابناء لهذا الدين الحنيف وللجماعة وللوطن ثم توجيه الاباء والمربين وكل من له مسؤولية اتجاههم بأن يعملوا على تثبيت هذه القيمة وضمان عدم انحرافهم مستقبلا لأن شعور الانتماء هو حاجة فطرية تولد مع الانسان حتى يعيش أبناؤنا حياة سعيدة ومستقرة ويكونو صالحين في مجتمعاتهم. وكثير من أبناء الامة في عصرنا مهملون مضللون تتخطفهم التيارات الفاشلة فهم في ضياع وفراغ حيث تتجاذبهم الافكار الفاسدة ولا تمتد لنجدتهم يد لتوجههم نحو هدف شريف ولا قائد لهم يقودهم صوب غاية حميدة ولا حاكم يعطيهم الجهد والاهتمام ليعالج أزماتهم بالجد. ان الانسان خلقه الله للعبادة وهو أعلم به والعبادات لها صلة ببناء الانسان ولن يصلح هذا الانسان الا العبادة وحين خلقه هيأ له من الاسباب وركب فيه من الخصائص ما يهيئه ويعينه ليرتقي بهذه النفس وهو يحتاج مع دوام الوقت الى ما يساعده ليقوم بهذه المهمة وهنا يأتي دور العبادة فالعبادة تهيئ الانسان وتربيه ليكون أقرب الى ربه وليمارس حياته الدنيا بصورة ترضيه.
-
Itemالعلاقة الجدلية بين الفكر السياسي العربي والفكر السياسي الاسلامي( 2019-03-01)اختلفت آراء المفكرين في طبيعة إشكالية العلاقة بين الفكر العربي والفكر العربي الاسلامي من منظور عدم وجود فروق جوهرية بينهما ، وأن الفكر العربي هو جزء من الفكر العربي الاسلامي ولن ينفصل عنه . وفي ضوء ذلك : تحاول الدراسة الوقوف على العلاقة الجدلية بين الفكر العربي والفكر العربي الاسلامي ، وينطبق هذا البحث من إشكالية بحثية مهمة تتعمق بالفكر العربي والفكر العربي الاسلامي ، بإمكانية الفصل بينيما أو أنهما أطار فكري واحد تطور منذ بداية انتشار الاسلام، من منطلق الوصول إلى تحديد محاور كل منهما . وعليه: تنحصر مشكلة الدراسة بالتساؤل التالي: هل هناك إشكالية في العلاقة الفكرية بين الفكر العربي والفكر العربي الاسلامي ؟ واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في تغطية موضوع الدراسة والاجابة عن تساؤلاتها، ويعد التنوع والتعدد والتركيب أبرز ما يميز الفكر العربي الاسلامي والفكر العربي المعاصر، إذ يتميز بوجود موروث محمي ودخيل، وفي المعاصر الوافد وغير الوافد، وبين الوافد والموروث هناك تعدد وتنوع كبير في عناصر ومكونات المنظومة الفكرية في العالم العربي الاسلامي ، تتفاعل هذه المنظومة بداخلها سائر عناصر المظاهر الثقافية والفكرية والمعرفية فيما بينها، فالفكر العربي ينطوي على ما هو عربي غير الاسلامي مثل : الفكر العربي المسيحي واليهودي والصابئي وغيره، والفكر العربي القومي الليبرالي أو الاشتراكي حينما يعالج قضايا ومفاهيم عديدة في سياق عربي قومي بحت بعيدا عن أي سياق ديني ؛ في بذلك يكون منفصل ومستقبل عن الفكر الاسلامي . والفكر الاسلامي ينطوي على ما هو الاسلامي بحت وليس عربيا تماما، ويتمثل في الافكار الاسلامية التي عولجت من غير العرب ، أو أفكار سادت في بمدان الاسلامية غير عربية، كما توجد أفكار غير عربية وغير الاسلامية دخلت حقل الفكر العربي الاسلامي وامتزجت به. الكلمات الدالة: العلاقة الجدلية، الفكر السياسي العربي، الفكر السياسي الاسلامي The intellectuals' views differed on the nature of the problem of the relation between the Arab intellect and the Islamic intellect from the perspective of the absence of the fundamental differences between them and that the Arabian intellect is part of the the Arabian Islamic intellect and will not be separated from it. In light of this, the study attempts to discuss the dialectic relation between the Arabian intellect and the Arabian Islamic intellect. This research stems from an important 3 research thesis related to the Arab intellect and the Arabian Islamic intellect; with the possibility of separating them or that, they are one intellectual framework that had been developed since the beginning of the spread of Islam, all in order to be able to determine the axes of each of them. Therefore, the problem of the study is summarized within the following question: is there a problem in the intellectual relation between the Arabian intellect and the Arabian Islamic intellect? The study used the analytical descriptive approach to cover the study subject and answer its' questions. Diversity and variation are considered the most distinguishing features of the Arabian Islamic intellect and the modern Arabian intellect. It is characterized by the presence of a local and an exotic heritage; it includes the contemporary expatriate and non-expatriate. Moreover, between the expatriate and the heritage there is great diversity and variation in the elements and components of the intellectual system in the Arabian and Islamic world. Within this system all of the elements of cultural, intellectual and cognitive aspects interacts among themselves; the Arabian intellect involves what is Arabian and not Islamic such as the Christian, Jewish and Sebean Arabian intellect in addition to others. When the National liberal or nationalist Arabian intellect with the various issues and concepts purely through a national Arabian context , far away from any religious context, thus it is separate and independent from the Islamic intellect. The Islamic intellect involves all that is purely Islamic and not entirely Arabian. It is represented in the Islamic thoughts that had been treated by the non-Arabs or the ideas, which spread in non-Arab Islamic countries. In addition to this, there are non-Arabian and non-Islamic ideas that infiltrated the Arabian Islamic intellect and blended within it. Keywords: Dialectical Relationship, The Arab Political Intellect, The Islamic Political Intellect
-
Itemالتفاوض مع المحتل بين القبول والرد( 2019-03-01)التفاوض كلمة مترددة بين القبول والرد، بسبب ما طرأ عليها من خلاف في واقعنا المعاصر، خاصة في فلسطين المحتلة حيث أراد الباحث منخ خلال بحثه أن يتناول هذه الكلمة بكل أبعادها الشرعية والسياسية والنفسية لأجل الوصول لإجاباتت حول الكثير من الاسئلة المطروحة على الساحة الاسلامية عموما والفلسطينية خصوصا وقد تم تناول هذا البحث من خلال مبحثين شمل الأول منه التعريف بالتفاوض وأهم أصوله وأنواعه وطرقه وحكمه في الشريعة الاسلامية وتناول الثاني بعض صوره في واقعنا الاسلامي والعربي والدروس والعبر المستفادة Negotiating is a hesitant word between acceptance and rejection, because of the difference in our contemporary reality, especially in Occupied Palestine. The researcher sought through his research to address this word in its all legal, political, and psychological dimensions, in order to reach answers on many of the questions raised in Islamic World in general and Palestine in particular. This research is divided into two topics. The first handles the definition of negotiation and its origins and methods, plus its grounds in Islamic Shari’a. The second topic handles our Islamic and Arabian reality and lessons to learn from it.
-
Itemدرجة استخدام معلمات التربية الاسلاميةفي المدارس الثانوية بمديرية تعليم الوسطى لمهارات التفكير فوق المعرفي( 2019-03-01)The study aimed to identify how much are the skills of the metacognitive thinking used by the Islamic Education teachers. The two researchers followed the analytical descriptive - quantitative method. To achieve this goal a valid and stable test was prepared and verified. 30 classes for 11 secondary school teachers (secondary 1st and 2nd) of the Middle Governorate were observed in regarding to the degree of teachers' use of the metacognitive thinking skills in teaching the unit of biography and genealogy. The results showed that the total degree of use is (0.82) and that the skill of planning obtained the first rank with a relative weight (0.89), while the control skill was in the second rank with a relative weight (0.76) and the evaluation skill was in the last rank with a relative weight (0.70). However, it appears that there is no significant differences in using the metacognitive thinking skills between the two grades (secondary 1st and 2nd). The two researchers recommended the need to activate its indicators in teaching all the units of the Islamic Education books and the other subjects. Keywords: Thinking, Metacognitive Skills, Teaching Islamic Education, the Middle Governorate. هدفت الدراسة لتحديد درجة استخدام مهارات التفكير فوق المعرفي المستخدمة من قبل معلمات التربية الاسلامية , وقد اتبعت الباحثتان المنهج الوصفي/ التحليلي, ولتحقيق ذلك الهدف أعدت أداة ملاحظة وتم التحقق من صدقها وثباتها, وقد لوحظت ) 30 )حصة لدى) 11 )معلمة للمرحلة الثانوية )الصف الأول والثاني الثانوي( من مدارس مديرية تعليم الوسطى رصدت خلالها درجة استخدام المعلمات لمهارات التفكير فوق المعرفية في تدريس وحدة السير والتراجم وقد اظهرت النتائج أن الدرجة الكمية لالستخدام هي )82.0 )وأن مهارات التخطيط حصلت على الترتيب الأول بوزن نسبي )89.0 )في حين تأتي مهارات المراقبة في الترتيب الثاني بوزن نسبي )76.0 )وفي المرتبة الاخيرة تأتي مهارات ا لتقويـم بوزن نسبي )70.0 )كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في استخدام مهارات التفكير فوق المعرفي تعزل لمتغير الصف الدراسي )الصف الأول والثاني الثانوي ( وأوصت الباحثتان بضرورة تفعيل مؤشراتها في تدريس جميع الوحدات الواردة في كتب التربية لاسلامية, وفي مباحث تدريسية أخرى. الكلمات المفتاحية: مهارات التفكير فوق المعرفي، تدريس التربية الاسلامية , محافظة الوسطى
-
Itemظاهرة الغلو وأثرها على الأمن الفكري (دراسة تحليلية بالمملكة العربية السعودية )( 2019-03-01)The problem of the study is the spread of the phenomenon of intolerance in ideas and beliefs, which threatens the intellectual security of societies and the disputes and non- unity. The study aimed to highlight the role of intellectual security in promoting moderation in light of the revolution of information technology. And identify the most important social and economic variables help to spread the phenomenon of intolerance. The importance of the study stems from the pioneering role of intellectual security in combating intellectual invasion and the profanity of terrorist groups. The study examined (3) main hypotheses: There is a relationship between the diversity of knowledge sources and the spread of the phenomenon of intolerance, which threatens the intellectual security of Saudi society. There is a relationship between the social and economic conditions and the spread of the phenomenon of intolerance, which threatens the intellectual security of individuals. There is a relationship between the spread of the phenomenon of intolerance and religious extremism and destabilized the unity and solidarity of the Islamic nation. To achieve the objectives of the study and test hypotheses, the researcher adopted descriptive, analytical and inductive methods through previous studies to identify the problem and the objectives. The study reached a number of results the most important of which are: The diversity of sources of knowledge from the Internet, communication 3 technology and social communication contributed to the spread of the culture of intolerance and religious extremism, which threatens intellectual security. The social conditions of the individual and the weakness of family, education are motivated the culture of intellectual intolerance. Poverty and the economic situation of the individual play a major role in the fragmentation of intellectual security. Poor distribution of wealth creates discrimination among groups of society, increasing the sense of injustice and motivated intolerance. One of the most important recommendations is to strengthen the role of intellectual security and to spread awareness among individuals about the importance of intellectual security and the protection of beliefs from intolerance.