The Second International Scientific Conference of the Faculty of Education 2021
Permanent URI for this collection
مؤتمر كلية التربية العلمي الدولى الثاني ديسمبر 2021
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 25
-
Itemالخطاب الصحفي الفلسطيني تجاه أحداث حي الشيخ الجراح والعدوان على غزة عام 2021م: دراسة تحليلية مقارنة(University of palestine, 2021-12-21)
-
Itemدور مقرري القدس تاريخ وحضارة والدراسات الفلسطينية والعربية في تعزيز مكانة القدس لدى طلبة جامعة فلسطين بغزة(University of palestine, 2021-12-21)Palestine is the land of messages and the cradle of human civilizations. It has a great position and its status is increasing because it contains the city of Jerusalem and the Al-Aqsa Mosque in it. God has honored the city of Jerusalem as the third city in Islam, and because of its great position, it must be linked in the hearts of our children and students, by focusing on it and its position in the educational curricula and consolidating it in The students’ minds, and inviting them to take care of it, and the researcher’s belief in the importance of recognizing the importance of Jerusalem in the hearts of the students, he considered a study on “The role of the rapporteurs of Jerusalem, history and civilization, and Palestinian and Arab studies in enhancing the status of Jerusalem among the students of Palestine University in Gaza.” فلسطين أرض الرسالات ومهد الحضارات الانسانية ولها مكانة عظيمة وتزداد مكانتها لاحتوائها مدينة القدس والمسجد الأقصى فيها ، فقد شرف الله مدينة القدس بكونها المدينة الثالثة في الاسلام ، ولمكانتها العظيمة وجب ربطها في نفوس أبنائنا وطلبتنا ، وذلك من خلال التركيز عليها وعلى مكانتها في المناهج التعليمية وترسيخها في عقول الطلبة ، ودعوتهم للحرص عليها وايمانا من الباحث بأهمية التعرف على مدى أهمية القدس في نفوس الطلبة ارتأى دراسة حول دور مقرري القدس تاريخ وحضارة والدراسات الفلسطينية والعربية في تعزيز مكانة القدس لدى طلبة جامعة فلسطين بغزة. وقد هدفت هذه الدراسة للتعرف على دور مقرري القدس تاريخ وحضارة والدراسات الفلسطينية والعربية في تعزيز مكانة القدس لدى طلبة جامعة فلسطين بغزة ، وذلك من خلال أراء طلبة الجامعة.
-
Itemدور الإذاعة المدرسية في تعزيز مكانة القدس لدى طلبة المرحلة الثانوية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين وسبل تفعيله(University of palestine, 2021-12-21)The study aimed to identify the role of school radio in enhancing the status of Jerusalem among secondary school students in the southern governorates of Palestine and ways to develop it. The number of students is 33,765. The researchers also used a questionnaire consisting of (26) items divided into two fields. The researchers also conducted five interviews with educational experts from Palestinian universities to identify ways to activate the role of school radio in enhancing the status of Jerusalem among secondary school students in the southern governorates for Palestine. هدفت الدراسة التعرف إلى دور الإذاعة المدرسية في تعزيز مكانة القدس لدى طلبة المرحلة الثانوية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين وسبل تفعيله، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وبلغت عينة الدراسة من (123) طالباً وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر والثاني عشر، من مجتمع الدراسة البالغ عددهم (33765) طالباً وطالبة، كما استخدم الباحثان استبانة مكونة من(26) فقرة موزعة على مجالين، كما أجرى الباحثان خمس مقابلات مع خبراء تربويين من الجامعات الفلسطينية للتعرف إلى سبل تفعيل دور الإذاعة المدرسية في تعزيز مكانة القدس لدى طلبة المرحلة الثانوية بالمحافظات الجنوبية لفلسطين.
-
Itemالانعكاسات النفسية والاجتماعية لانتهاكات جيش الاحتلال الإسرائيلي بحق الأطفال الفلسطينيين بالقدس المحتلة في ضوء التقارير الدولية (الفترة بين 2010 -2021)(University of palestine, 2021-12-21)The study aimed to identify the psychological and social repercussions of the violations of the Israeli occupation army against Palestinian children mentioned in international reports, and to identify the effectiveness of international reports in limiting the psychological and social repercussions of the violations of the Israeli army against Palestinian children. The researcher believes that it is one of the most dangerous and violent violations practiced by the occupation army The Israeli surprise night arrests that cause panic and fear terror, as well as the use of the painful hand-tying method, which makes the child feel that he is a criminal, which leaves a bad psychological impact on the subconscious mind, which leads to a police connection and the association of entering the night with feelings of fear, panic and psychological pain that subjecting the Palestinian child to arrest means penetrating his life Childishness and isolation of his personality from all surrounding reality that is directed and warm, such as motherhood, fatherhood, family and other things هدفت الدارسة الحالية الي التعرف على الانعكاسات النفسية والاجتماعية لانتهاكات جيش الاحتلال الإسرائيلي بحق الأطفال الفلسطينيين الواردة في التقارير الدولية، والتعرف على مدي فعالية التقارير الدولية في الحد من الانعكاسات النفسية والاجتماعية لانتهاكات الجيش الإسرائيلي بحق الأطفال الفلسطينيين ، ترى الباحثة انه من أخطر وأعنف الانتهاكات التي يمارسها جيش الاحتلال الإسرائيلي هي الاعتقالات الليلية المفاجأة التي تسبب الهلع والخوف الرعب كما استخدام أسلوب ربط الأيدي المؤلم الذي يشعر الطفل بأنه مجرم مما يترك الاثر النفسي السيء بالعقل الباطن مما يؤدي الي ارتباط شرطي واقتران دخول الليل مع مشاعر الخوف والهلع والالم النفسي أن تعرض الطفل الفلسطيني للاعتقال يعني اختراق حياته الطفولية وعزل لشخصيته عن كل الواقع المحيط الموجه والدافئ مثل الأمومة والأبوة والأسرة وما سواها ذهنياً وعاطفياً ومعنوياً وقيمياً بمعنى عزله عن المعاني الإيجابية في حياته
-
Itemواقع مناهج التنشئة الاجتماعية الفلسطينية للمرحلة الأساسية العليا في تعزيز الهوية المقدسية(University of palestine, 2021-12-21)This study aimed to recognize the reality of the Palestinian socialization curricula for the higher basic grade in strengthening the Jerusalem identity. The researcher used the descriptive and analytical method and she used an analysis tool which applied to the study sample consisting of the content of the national and social upbringing books from the higher basic (5-10) applied in the school year 2021/2022 AD. The results showed that the books of the higher basic education stage did not contain all aspects of the Jerusalem identity, as the repetitions of the economic aspects are very few. As for the social aspect, it is almost missing, as we found only one repetition in it. This study aimed to recognize the reality of the Palestinian socialization curricula for the higher basic grade in strengthening the Jerusalem identity. The researcher used the descriptive and analytical method and she used an analysis tool which applied to the study sample consisting of the content of the national and social upbringing books from the higher basic (5-10) applied in the school year 2021/2022 AD. The results showed that the books of the higher basic education stage did not contain all aspects of the Jerusalem identity, as the repetitions of the economic aspects are very few. As for the social aspect, it is almost missing, as we found only one repetition in it.
- 1 (current)
- 2
- 3
- 4
- 5