Browse
Recent Submissions
Item قانون الأحوال الشحصية المعمول به في الضفة الغربية وحاجته للتعديل أو الاستبدال من وجهة نظر المحامين الشرعيين(2020-07-01) كليبي ، يوسف; دروبي ، أميرةهدفت الدراسة الحالية إلى استطلاع وجهة نظر المحامين الشرعيين في قانون الأحوال الشخصية المعمول به في أراضي الضفة الغربية، ومدى الحاجة-من وجهة نظرهم- إلى تعديله أو إصدار قانون أحوال شخصية فلسطيني جديد، وتكمن مشكلة الدراسة في أن القانون الشرعي المعمول به مضى على وجوده ما يقارب الأربعين عاماً، وهو من وضع المملكة الأردنية، ووجود أصوات تطالب بإصدار قانون فلسطيني جديد، وتدعي وجود قصور وثغرات في القانون المطبق، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لوصف مادة البحث وتحليلها، من خلال تحليلبيانات عينة استطلاعية من المحامين الشرعيين في المحافظات الشمالية الفلسطينية، وخلصت الدراسة إلى أن غالبية المحامين الشرعيين ترى وجوب إصدار قانون أحوال شخصية فلسطيني جديد، وأن القانون المطبق لعام 1976م يعاني من قصور في شتى جوانبه، ولا يتلاءم مع خصوصية المجتمع الفلسطيني، كما ترى الأغلبية وجود حاجة وأهمية لإصدار قانون فلسطيني جديد، وأن الفلسطينيين يمتلكون الكفاءة لإخراجه بالصورة المطلوبة. This study aims at explore the view of the Shari’a lawyers in the personal status law in the West Bank and the need to amend it or issue a new Palestinian personal status law. The problem of the study is that the the Shari’a law in force has been applied for nearly 40 years. It has been developed by the Kingdom of Jordan, and there are of voices calling for the issuance of a new Palestinian law, claiming the existence of deficiencies and gaps in the law applied. The study followed the descriptive analytical approach to describe and analyze the research material, through analyzing a survey sample of lawyers in the northern Palestinian governorates. It was pointed out that the majority of Shari’a lawyers believe that a new Palestinian personal status law should be issued, and that the law applied in 1976 suffers from deficiencies in all its aspects and does not suit the privacy of Palestinian society as required. Key words:.Item واقع تشخيص الطلبة من وجهة نظر معلمي ومعلمات ذوي صعوبات التعلم في مدارس المنظقة الشرقية(2020-07-01) السبيعي ، نورة; أبو جادو ، محمودThis study aimed to identify the reality of the diagnosis of students from the point of view of teachers with learning difficulties in schools in the Eastern Province, and to reveal whether there are responses of the study sample individuals attributable to a variable (gender, academic qualification, years of experience). The study population consisted of (300) male and female teachers, while the study sample consisted of (230) male and female teachers. Among the most important results of the study: There is a variation in the degree of consent of the study sample individuals to the criteria used in diagnosing those with learning difficulties. It turns out that the highest criteria used are the special education criterion for detecting students, and the lowest used are: (the criterion for responding to the intervention to detect students with learning difficulties, using at least 3 scales to detect students with learning difficulties) While there is a discrepancy in the degree of approval of the study sample members on the criteria used to identify people with learning difficulties, and the most prominent expressions that obtained the degree of approval in this axis such as: (Curriculum-based tests are used, and the results of at least one measure are satisfied when determining the eligibility of the student / For special education services in learning difficulties), and the most prominent statements that obtained a neutral score in this axis are: (Formal measures are used to measure the mental ability of the student / girl, formal measures are used to measure the developmental abilities of the student). While there are statistically significant differences with the difference in academic qualification, in favor of holders of (Higher Diploma with Learning Difficulties). With different years of experience, and for the benefit of study sample individuals with years of experience (11 years or more). And the difference between gender in favor of females. The study recommended taking the test of response to intervention into consideration when making the diagnosis, and applying mental ability and developmental tests formally in schools.Item التنبؤ بأعداد الخريجات في كلية الاداب بجامعة الامام عبد الرحمن بن فيصل(2020-07-01) عثمان ، نجلاءThe number of graduates in the College of Arts, Imam Abdulrahman bin Faisal University is important issue that needs to be studied and analyzed. In this research, Markov absorptive series were used to predict the number of graduates by calculating the average number of years of student survival in the College of Arts before graduating from college. Of the college is 95.2% and that the average number of students expected to graduate from the college for the years (1440-1443) is 4580, The number of students expected to be dismissed is 498Item دور الأسرة في الكشف عن اصابة الطفل بطيف التوحد في شهور عمره الأولى وأهمية التدخل للحد منه(2020-07-01) التويم ، نائفThe study aimed to investigate the role of the family in identifying a child with autism spectrum in the first months of his life and the importance of intervention to reduce it, identifying a child with autism spectrum and ways to overcome them. The sample included (80) parents and therapists from (Jeddah - Medina - Makkah Al-Mukarramah), representing the study population, and the researcher It yielded results: identifying the beginning of a child with autism spectrum in his first months of life "came with a(Weak) degree from the point of view of the study sample, where the general mean of the questionnaire was (2.02) with a standard deviation of (.421); While there is no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the opinions of the sample about the axes of the questionnaire as a whole according to the gender variable, and there are statistically significant differences at the significance level (0.05) in the opinions of the sample about the total score of the questionnaire according to the region variable in favor of the sample members residing in the Riyadh region; Researcher recommends The need to provide more training courses for families of autistic children to make them aware of how to diagnose autism during the first periods, and the Media support and awareness-raising regarding dealing with autistic children and work to limit its negative effects on the family in general and the mother in particular.Item رسالة الاعراب في النحو للامام أبي الفضل أحمد بن محمد بن ابراهيم الميداني (ت 518هـ) دراسة وتحقيق(2020-07-01) الكبيسي ، محمودان احياء تراث امتنا يعد من الواجب المحتم على طالب العلم وم هذا المنطلق سعى الباحث الى تحقيق رسالة الاعراب في النحو للامام أبي الفضل أحمد بن محمد بن ابراهيم الميداني (المتوفي518هـ) الذي كان له الصدارة في كتابه الذي ضم الأمثال العربية جاءت رسالته هذه حاوية للقواعد العربية بأسلوب مختصر غير مخل كافية شافية في عرض الأفكار معضدة بالشواهد القرانية واعتمدت في تحقيقها على المنهج العلمي المعتمد في فن تحقيق النصوص مدققا لارائه وموازنا لمصطلحاته ذاكرا ما اختلف عنه في هامش الرسالة وكل هذا جاء معتمدا على أمات الكتب النحوية والصرفية واللغوية The revival of our nation’s heritage is considered an imperative for the see er of knowledge, and from this standpoint the researcher sought to achieve the message of syntax in grammar for the linguistic imam of unique categorizations Abu al-Fadl Ahmed bin Muhammad al-Midani, who died in the year (518 AH), who was at the forefront in his book that included the proverbs Arabic. His message came as a container for Arabic grammar, in a short, non violating manner, sufficient useful in presenting ideas, supporting the Qur’anic evidence, and I relied on achieving it according to the scientific method adopted in the art of achieving texts, checking his views and balancing his terminology, stating what differed from him in the margins of the dissertation, and all of this was based on reference books on grammar, morphological, and languageItem اشكاليات التنظيم القانوني لشركة الشخص الواحد (دراسة تحليلة مقارنة بين التشريع السعودي والمصري والامارتي)(2020-07-01) بدوي ، سعديةOne-persons company is a form of business have adopted Saudi legislator in The Saudi Companies System of 2015 is in accordance with this system The company is established within Limited liability companies or joint stock companies The Egyptian recently One person's company by passing Act No. 4 of 2018, amending the provisions of the Act Companies Shareholders, equity – recommended companies, and limited liability companies, issued by law No. 59 of 1981. The Federal Companies Act No. 2 of 2015 also authorized the establishment of a company One person. The importance of addressing this issue is the trade legislation under consideration to the modernism of a company One person, where the corporate system has not regulated corporate provisions One person independently The provisions of the provisions are among the articles regulating the joint stock company and the company with responsibility Limited, this new form of business should have been highlighted.Item أثر برنامج مكثف في القراءة على تنمية مهارات القراءة لدى الطالبات ذوات صعوبات القراءة بالصفوف الابتدائية في الدمام(2020-07-01) الجوهي ، روان; ربابعة ، أحمدThis study aimed to measure the impact of an intensive reading program on developing reading skills for students with learning disabilities at the elementary level. The sample of the study consisted of (30) students with learning difficulties, who were randomly assigned to two groups: (15) students in an experimental group and (15) students in a controlled group. In this study, the researcher used the experimental method. To achieve the goals of the study and data collection, a test was designed to measure reading skills consisting of (18) items, a scale to observe the level of reading skills, and an intensive reading program. The results showed that there are statistical differences related to the experimental group. They were taught according to the intensive program in developing reading skill among students with learning difficulties in the elementary stage compared to the control group who were taught in the traditional way. Furthermore, the most important recommendation of the study is the importance of adopting intensive programs to address reading difficulties due to their significant impactItem فعالية الذات الأكاديمية وعلاقاتها بدافع الانجاز لدى عينة من طلبة رياض الاطفال في كلية التربية بالجامعة العربية المفتوحة بالرياض(2020-07-01) الشهراني ، ساميThe study aimed at the study stage, the first stage, the academic stage, the academic stage, the academic stage, the academic stage, the academic stage, the first stage, the full stage, the stage to reveal the results of the academic specialization in the secondary stage, and the progress in the university study, and the results showed a correlation relationship Between them, and the existence of a relationship between them, and the existence of plans in the effectiveness of the academy according to the specialization in the secondary stage, while differences were found in the study at the secondary stage, while differences were found in it for studying at higher levels. In the first year, it lasted long. هدفت الدراسة للتعرف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين فعالية الذات الأكاديمية وعلاقاتها بدافع الانجاز لدى عينة من طلبة رياض الاطفال في كلية التربية بالجامعة العربية المفتوحة بالرياض بلغت عينة البحث 282 طالبا من السنوات الدراسية الأربع الى جانب الكشف عن فروق مستوى فعالية الذات تبعا للتخصص الدراسي في المرحلة الثانوية والتقدم في السنوات الدراسية وبينت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية ايجابية بينهما كما بينت عن عدم وجود فروق في فعالية الذات الأكاديمية تبعا للتخصص في المرحلة الثانوية في حين وجدت فروق فيها تبعا للسنة الدراسية العلى حيث تكون في ادنى مستوياتها في السنة الأولى ثم تواصل ارتفاعها في السنوات اللاحقة.Item رؤية تربوية مقترحة لتدعيم المشاركة المجتمعية لطالبات الدراسات بجامعة طيبة باستخدام أسلوب دلفاي(2020-07-01) الردادي ، رانيهThe study aimed to outline a proposed educational vision to strength the community participation of female students of social studies at Taiba University by using Delphi method. To achieve this goals, the descriptive approach was used alongside the Delphi method, and two questionnaires were developed to collect the data. The study sample included (460) female students from the Department of Social Sciences at the Faculty of Arts and Humanities at Taibah University in Medina, in addition to a sample of (19) experts in a number of Saudi universities. The study results indicated that the strengthening fields of the community participation of female students of social studies at Taiba University inside and outside the campus from the perspectives of the students themselves came with a (medium degree). It was also found that there are obstacles that limit strengthening of this participation from the perspectives of the students themselves with a (high degree), while there aren't statistically significant differences at the level (0.05 α) between the averages of the study members' estimates regarding the obstacles that limit the strengthening of the community participation of female students of social studies at Taiba University due to two variables: (university level, specialization). The study recommended several recommendations, including: Embrace the proposed educational vision by the Ministry of Education and Taibah University to strength the community participation of female students of social studies, and work to provide the legislative, financial and human requirements necessary to implement it.Item أثر تدريس العلوم باستخدام أدلة مطورة وفق النموذج البنائي في تحسين التعليم التوليدي في مبحث العلوم لدى طالبات الصف السادس الأساسي(2020-07-01) قطيشات ، تيسير; الخصبة ، نوراThis study aimed to discover the effect of teaching science using developed guides based on constructivist model on improving generative learning in science among sixth grade students, (68) students from sixth grade students were chosen purposely from Fatima Al-Zahraa School at Tafila، who study in the Scholastic year 2019/2020 to represent the study sample, were the study sample divided randomly into experimental group and control group, so session (B) of 34 students was appointed as an experimental group, and session (A) of 34 students was appointed as a control group. To achieve the goal of the study the researchers built Generative learning test, as well as developed guides were built including a guide to teaching science in accordance with constructivist model, a glossary of terms, questions of challenge and a guide to experiments. The researchers guaranteed the study tools validity and reliability. The study revealed the effect of teaching science using developed guides based on constructivist model on improving generative learning in science among sixth grade students. The researchers recommended the adoption of evidence developed according to constructivism theory in science education for sixth grade students to improve their generative learning level.Item التصدي الدعوي لخطر الإرهاب الالكتروني(2020-07-01) الشرابي ، تركيجاء البحث بعنوان : التصدي الدعوي لخطر الإرهاب الالكتروني لتنظيم داعش ضد السعودية. و قد تناول الباحث أربعة مباحث تحدث في الأول عن نشاط الإرهاب بصفة عامة ثم تناول في المبحث الثاني خطر الإرهاب الالكتروني على جميع مناحي الحياة في العالم في السعودية ، و أكد في المبحث الثالث على اهمية التصدي للإرهاب الالكتروني، مؤكدا في المبحث الرابع مبدأ شرعية التصدي للإرهاب الالكتروني و الفوائد الكثبرة لهذا التصدي. This research titled: Resistance of Isis electronic terrorism against Saudi Arabia. The researcher dealt with four sections. The first spoke about terrorism activities in general, then the second explained the danger of electronic terrorism in general life in Saudi Arabia. the researcher confirmed the importance of resistance of e-terrorism danger , emphasized in the fourth section the principle of e-terrorism resistance and the benefits resulted from it.Item واقع تطبيق برامج صعوبات التعلم في مدارس مرحلة الطفولة المبكرة من وجهة نظر المعلمات ومعوقات نجاحها(2020-07-01) دحمان ، الهنوف; بديوي ، عبد الرحمنThe present study aimed to identify the reality of implementing learning difficulties programs in early childhood schools from the teachers' point of view and the obstacles to their success. The study sample consisted of (123) general education teachers and learning difficulties teachers, in early stage schools in the Eastern Province of the Kingdom of Saudi Arabia. The study resulted in the following results: The study results from the following study on the lack of readiness of learning programs in early childhood schools for the dimensions of evaluation and diagnosis, and the divergence of views on the suitability of individual educational programs targeting people with learning difficulties in early childhood schools, in terms of their goals, mechanisms and evaluation, education. In the classroom environment to activate education programs in early childhood schools, education in early childhood schools, education in early childhood schools, education in early childhood schools and recommended study and education in early childhood schools and recommended study and the educational district in the Eastern Province; Shown the results of scientific research served by the learners.Item اتجاهات الطلبة نحو التعليم في مساق الرياضيات في جامعة اليرموك في الأردن(2020-07-01) حمد ، أسماءThis study aimed to identify students' attitudes towards e-learning in mathematics. The sample of the study consisted of (80) male and female students from the Mathematics Department at Yarmouk University. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive and analytical method. The results of the study showed that the attitudes of mathematics students at Yarmouk University towards using e-learning in the mathematics course were at a high level. While there are no statistically significant differences attributed to gender. The researcher recommended paying attention to students ’attitudes towards using technology in teaching mathematics through the latest methods and modern tools that make learning more motivating and interesting. And providing more computer education centers, computer laboratories and programs related to mathematics education.Item مكانة المعلم الفلسطيني الاجتماعية وعلاقتها بجودة حياة العمل.- دراسة ميدانية في المحافظات الجنوبية(2020-07-01) الهور ، نداءهدفت الدراسة التعرف إلى مكانة المعلم الفلسطيني الاجتماعية في ضوء جودة حياة العمل. وتكونت العينة من(200) معلماً ومعلمة ، وقد أظهرت النتائج: أن درجة التقدير الكليةللعوامل المؤثرة على مكانة المعلم بلغت وزن نسبي(81.60%) بدرجة مرتفعةحيث جاء مجال التأهيل والتدريب المرتبة الأولي ومجال أساليب الإشراف التربوي المرتبة الأخيرة، وبلغ الوسط الحسابي" لجودة حياة العمل"(3.87) بوزن نسبي( 77.37%) وهو بدرجة مرتفعة من الاستجابة حيث جاء مجال التحسين المستمر المرتبة الأولي ومجال أساليب العلاقات الإنسانية في المدرسة المرتبة الأخيرة،بينما يوجد علاقة إيجابية" لمكانة المعلم الفلسطيني الاجتماعية وجودة الحياة العملوأوصت الدراسة:تنظم وزارة التربية والتعليم ندوات وحلقات مستمرة داخل مدارسها من أجل رفع مكانة المعلم الاجتماعية وتعزيز قنوات الاتصال والتواصل بين المشرفين التربويين والمعلمين وإعطاء المعلم حقوقه المادية والمعنوية والتدريبية. The aim of the study was to identify the social position of the Palestinian teacher in the light of the quality of work life. The sample consisted of (200) male and female teachers, and the results have achieved that the degree of total appreciation of the factors affecting the position of the teacher reached a relative weight (81.60%) with a high degree whereas the field of qualification and initial training as well as the field of educational supervision methods came last, and the arithmetic mean "to the quality of actual work" (3.87) with a relative weight (77.37%), which is a high degree of response. In addition, the field of continuous improvement came first and the field of human relations methods in the school came last; however, there is a positive relationship between the Palestinian teacher’s social standing and the quality of work. The study recommended that the Ministry of Education organizes continuous seminars and workshops within its schools in order to raise the social status of the teacher, enhance communication channels and communicationbetween educational supervisors and teachers and finally give the teacher his/her material, moral and training rights.Item انعكاسات الوعاء المعرفي لمواقع التواصل الاجتماعي على المسؤولية الاجتماعية وجودة الحياة والسلوك الابداعي وسبل تعزيزها(2020-07-01) عيسى ، حازم; النيرب ، فريد; أبو حلبية ، حسنهدفت الدراسة التعرف إلى انعكاسات الوعاء المعرفي لمواقع التواصل الاجتماعي على المسؤولية الاجتماعية وجودة الحياة والسلوك الابداعي وسبل تعزيزها، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثون المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق أداة الدراسة على عينة قوامها (930) ، وتوصلت الدراسة إلى: أن معظم الشباب الفلسطيني يستخدم شبكات التواصل الاجتماعي بشكل دائم بنسبة 70.6%، وأحياناً بنسبة 29.4%، وبلغت نسبة الذين يستخدمون الاسم الحقيقي 92.3%، ودرجة الاطلاع تعادل نسبة 59.4%، ودرجة التفاعل 39.4%، في حين أن عدد الساعات التي زادت عن ساعتين بلغ 78.4%، وكانت درجات تأثير المواقع متباينة، فحصل الفيسبوك على نسبة 75.2% ، ثم الواتس آب بنسبة 71%، واليوتيوب 67.4، وتبين أن درجة متابعة الشباب الفلسطيني للقضايا الدينية والوطنية بدرجة كبيرة، واحتلت القضايا الدينية المرتبة الأولى بنسبة 82.16%، ثم قضية القدس 76.4%، ومتابعة صفقة القرن 72.8%، وقضية الحصار والأسرى 71%، والتراث الفلسطيني 69.6%، واللاجئين 65.4%، والتوسع الاستيطاني 62.8%، والانقسام 61.6%، أما الحزبية في الترتيب الاخير 53%، وحازت القضايا الاجتماعية في الوعاء المعرفي على درجة كبيرة، حيث احتلت القضايا التعليمية المرتبة الأولى بنسبة 81.14%، وثم فيروس كورونا 71.6%، ومتابعة الرواتب 68.8%، والخريجين 67.4%، والاهتمام بجميع القضايا الاجتماعية زاد عن نسبة 51%، واتضح أن المسؤولية الاجتماعية لدى مستخدمي المواقع كانت بدرجة كبيرة في جميع الأبعاد، وهي مرتبة تنازلياً (الأخلاقية، الوطنية، الاقتصادية، القانونية، الإنسانية)، وأن جودة الحياة لدى مستخدمي المواقع حصلت على درجة كبيرة في جميع أبعادها (التعليمية ، الاجتماعية، الصحية، الأسرية)، عدا بُعد جودة الوقت وإدارته حصل على درجة قليلة، وأن السلوك الابداعي لدى مستخدمي المواقع كان بدرجة كبيرة في جميع الأبعاد، وهي مرتبة تنازلياً (المرونة، المجازفة وتحمل المخاطر، الاقناع، الطلاقة، الأصالة، حل المشكلات بطرق إبداعية)، وتبين أن الوعاء المعرفي لمواقع التواصل الاجتماعي يسهم في تعزيز المسؤولية الاجتماعية وجودة الحياة والسلوك الابداعي لدى الشباب الفلسطيني.، وأوصت بـ تبني التصور المقترح لهذه الدراسة في معظم المؤسسات الشبابية، وتفعيل دور الشباب الفلسطيني في نشر ثقافة التعامل الإيجابي، وخدمة قضيتهم من خلال مواقع التواصل الاجتماعي، في تحمل المسؤولية الاجتماعية، وجودة الحياة، والسلوك الإبداعي، وتوفير الدعم المادي والمعنوي للمؤسسات الشبابية وتعزيز دورها في نشر الوعي المعرفي الإيجابي من خلال مواقع التواصل الاجتماعي. The study aims at identifying the reflections of the knowledge base of social media sites on social responsibility, quality of life, creative behavior and ways to enhance them, and to achieve the goals of the study, the researchers used the descriptive analytical approach, and the study tool was applied to a sample of (930)people , and the study reached the following results : that most Palestinian youth use social networks permanently by 70.6%, sometimes by 29.4%, and the percentage of those who use the real name is 92.3%, and the degree of perusal equals 59.4%, and the degree of interaction is 39.4%, while the number of hours that are more than two hours it reached 78.4%,the influence levels of the sites were different. Facebook got 75.2%, WhatsApp 71%, and YouTube 67.4%,it turned out that the degree of Palestinian youths follow-up to religious and national issues is significantly high, religious issues ranked first with 82.16%, then the Jerusalem issue 76.4%, the following-up to the deal of the century 72.8%, the siege and prisoners issue 71%, the Palestinian heritage 69.6%, refugees 65.4%, Settlement expansion is 62.8%, division is 61.6%, and partisanship is in the last ranking, 53%,social issues in the knowledge base scored a great degree, where educational issues ranked first with 81.14%, then Corona virus 71.6%, salary following-up 68.8%, graduates 67.4%, and interest in all social issues exceeded 51%, the social responsibility of the users of the sites was largely in all dimensions, and they are in descending order (moral, national, economic, legal, humanitarian), the quality of life of the site's users obtained a great degree in all its dimensions (educational, social, health, and family), except for the dimension of quality of time and its management it got a small degree, the creativity of the users of the sites was to a large extent in all dimensions, which are in descending order (flexibility, risk-taking, persuasion, fluency, originality, and problem solving in creative ways), and the cognitive content of social media contributed to enhancing social responsibility, quality of life and creative behavior of Palestinian youth.And the study recommendsadopting the suggested concept for this study in most youth institutions, activating the role of Palestinian youth in spreading a culture of positive interaction, and serving their cause through social media, in assuming social responsibility, quality of life, and creative behavior, and provide material and moral support to youth institutions and enhance their role in spreading positive cognitive awareness through social media.Item المَسَائِلُ النَّحوِيَّةُ الَّتي انْفَرَدَ بِهَا الأَخْفَشُ فِي تَفْسِيرِ البَحْرِ المُحِيطِ، لأَبِي حَيَّانَ الأنْدَلُسِي(ت745ه)(2020-07-01) عماد ، أيمنالحمدُ للهِ ربِّ العالمينَ سيدنا محمَّدٍ الصَّادقِ الوعدِ الأمين، وعلى آلهِ وصحبه أجمعينَ، وَمَن سَار على دَرْبه إلى يوم الدِّين، ثمَّ أمَّا بعد: فقد وسمتُ هذا البحثَ بـ:(المَسَائِلَ النَّحوِيَّةَ الَّتي انْفَرَدَ بِهَا الأَخْفَشُ فِي تَفْسِيرِ البَحْرِ المُحِيطِ)، وقد بلغ عددُ هذه المسائل التي انفرد بها الأخفش عن غيره من النحاة (إحدى وخمسين مسألة)، منها:( ثلاثةٌ وثلاثونَ رأيًا في النَّحو)، فَدَرَسْتُ منها (ستةَ آراء في الأسماء). ومنها: (أحدَ عشرَ رأيًا في الأفعال)، فَدَرَسْتُ ( أربعًا) منها، وأما الحروف: فقد ورد فيها (سبعةَ آراء)، فَدَرَسْتُ (رأيين فقط)، بحسب ما اقتضاه البحث. وكان منهجي _بفضل الله_ هو المنهج نفسُه الذي اتبعته في رسالة الدكتوراه، بدءًا بعرض الآيات، كما وردت بنصوصها، ثم أتبعتها بالدراسة والترجيح، بعد إيراد رأي العلماء في كلِّ قضية، مرجِّحًا الرأيَ الذي هو أولى بالقَبول. وقسَّمت هذه المسائل مبينًا رأي البصريين والكوفيين، ومن خالفهم، وذاكرًا خلال ذلك ما استدلَّ به هؤلاءِ النحاةُ من آيات قرآنية أو أحاديثَ شريفة أو أشعار أو أقوال مأثورة أو قياس، بعيدًا عن الإسهاب الممل، أو الإيجاز المخل. وتوصلت في النهاية لعدد من النتائج، أهمها: أنَّ آراء أبي حيان لم تكن نابعة من تعصب بَصْري ضِدَّ أحد من البصريين الذين ينتمون لنفس المدرسة، أو الكوفيين الذين يخالف أبو حيان مدرستَهم في كثير من الآراء، وإنما كانت صادرة عن موقف علمي وموضوعي بحت. أوَّلاً: سبب اختيار البحث: يُعدُّ كتاب "تفسير البحر المحيط" من أهم الآثار النَّحوية لأبي حيَّانَ الأندلسي، فهو من الكتب التي حَظِيتْ بمكانةٍ عظيمة عند النُّحاة، حيثُ ضمَّنه أبو حيان أبوابَ النَّحو المعتادة، والمسائل النَّحويةَ المختلفة، واستدلَّ لها بالشَّواهد العربيَّة من القرآن الكريم والأحاديث الشَّريفة والأشعار العربيَّة، وبيَّن فيه آراءَ النَّحويين، ومذاهبَهم النَّحويَّة في المسائل المختلفة. واخترت هذا الموضوع دونَ غيره؛ لأنه ذو اتِّصالٍ بالقرآن الكريم، وهو امتداد لدراستي السَّابقة في الدكتوراه، ومن المعلوم أن الشيء يَعْلو وَيَشْرُف بعلوِّ متلِّقه وشرفه!، والقرآن الكريم في ذرى ذلك. ومن أهم ما يثيره الكتاب هو منهجه الشَّامل والجامع بينَ: (التفسير والدلالة والنَّحو والصَّرف والإعراب والقراءات المختلفة) وقضايا أخرى في اللغة. ثانيًا: منهج البحث: اقتضت طبيعة البحث أن أسير وَفْقَ المنهج "التحليلي" في تعاملي مع المَسَائِل النَّحوِيَّة الَّتي انْفَرَدَ بِهَا الأَخْفَشُ فِي تَفْسِيرِ البَحْرِ المُحِيطِ،. وذلك بتوثيق هذه الآراء-قدْرَ الإمكان- من كتب النَّحو واللُّغة والتفسير، ودراستها دراسةً نَحْويَّة، تقوم على الملاحظة والتَّجريد والتَّحليل، وترتيب المسائل النَّحويَّة بحسب الترتيب الذي سار عليه النُّحاة. Peace be to Allah, Prayer and peace upon our prophet Mohammed the Noble, honest and sincere messenger and his companions, and who marched on to his impact until Doomsday. This is the thesis entitled "Al- Akhfash Al- Awsat's linguistic opinions in interpreting Al –Bahr Al – Muheet for Abu Hayyan Al Andalosi. (analytic study) I gathered Al- Akhfash linguistic, grammatical, morphological and semantic thoughts which were found in Al- Bahr Al – Muheet. The number of these opinions or thoughts was approximately (51) issues (33) of which in grammar; That I’ve studied only , (46) in morphology and (92) in interpretation. I divided each requirement into nouns, fifty and prepositions. I showed the Holy Quran verse explaining Al Akhfash opinion. Then I followed it with analytic study and I showed those who agreed with his opinions and those who disagreed with him from Alkoviin and Albesarien. . He also showed opinions that distinguish him from other grammarians. I discussed these thoughts or opinions showing the ancient and modern grammarians' opinions as much as possible. I concluded that Al- Akhfash thoughts were not affected by Alkoviin and Albesarien fanaticism. These opinions were issued due to pure scientific and objective study. Finally, I mentioned some recommendations; one of which is the necessity of being attracted to Al- Bahr Al – Muheet, it is a rich material in grammar, interpretation and morphology. It is also a good reference for many studies, opinions, objectives and preferences.Item اسم الرحمن في سورة مريم دراسة تداولية(2020-07-01) أبو صلاح ، تهانييتناول البحث اسم الرحمن في سورة مريم وقد ورد ستة عشر مرة باسم الرحمن وأريع مرات جاءت كلمة الرحمة، بحيث يبين البحث تداولية الاسم في السورة وأثر اختيار الاسم في سياق الآية الوارد فيها وأثره على نفس المتلقي وآليته في الإقناع لاختيار هذا الاسم دون اسم آخر. The research deals with the name of Rahman in Surat Maryam. Sixteen times was mentioned in the name of Rahman and the fourth time the word mercy came, so that the research shows the deliberation of the name in the surah and the effect of choosing the name in the context of the verse in it and its effect on the same recipient and his mechanism of persuasion to choose this name without another name.