Issue 2

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 11
  • Item
    معوقات ممارسة المرأة للسلوك القيادي في الوزارات الفلسطينية بقطاع غزة
    ( 2015-09-01) عبد الواحد ، مؤمن
    ھدفت ھذه الدراسة إلى التعرف على المعوقات التي تواجھ الموظفات وتمنعھن من ممارسة الدور القیادي في الوزارات الفلسطینیة في قطاع غزة ، حیث استخدم الباحث المنھج الوصفي ، وقد تكون مجتمع الدراسة من جمیع العاملین في الوزارات و عددھم (32165) موظفا وموظفة، وقد بلغت عینة الدراسة (467) موظفا وموظفة، استجاب منھم (435) فردا، أي ما نسبتھ (% 93.15 ) من عینة الدراسة الفعلیة. ولتحقیق أھداف الدراسة قام الباحث بتصمیم استبانھ مكونة من ( 38 ) فقرة موزعة على أربعة مجالات وھــــــي المــــــــــعوقات (الاجتماعیة، الإداریة، الشخصیة، القانونیة) ، وقام الباحث باستخدام برنامج SPSS الإحصائي . وتوصلت الدراسة إلى أھم النتائج التالیة: ُ ً 1. تؤثر كل من المعوقات (الاجتماعیة، والإداریة، والشخصیة، والقانونیة) تأثیرا ذو دلالة إحصائیة عند مستوى دلالة 0.05 على ممارسة الموظفات في مباشرا الوزارات الفلسطینیة في قطاع غزة للدور القیادي. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة عند مستوى دلالة 0.05 في آراء أفراد العینة في متوسط تقدیرات الموظفین - للمعوقات التي تحول دون ممارسة المرأة للدور القیادي تعزي إلى متغیر (الجنس -العمر - التخصص ،الحالة الاجتماعیة ، عدد أفراد الأسرة ، سنوات الخبرة ، المحافظة، مكان السكن تحدیدا ) . وفي ضوء نتائج ھذه الدراسة توصل الباحث إلى العدید من التوصیات أھمھا: 1. ضرورة أن یقوم المسئولون في الحكومة من خلال اللقاءات التي یتم عقدھا مع شخصیات من المجتمع المحلي بتوضیح أھمیة عمل المرأة وبحقیقة قدراتھا الوظیفیة الداعمة للعمل. التي تؤھلھا لإشغال مواقع قیادیة. 2. عقد برامج تدریبیة لتنمیة وتطویر المھارات الاداریة والقیادیة للمرأة، بھدف رفع كفاءتھا العلمیة والمھنیة التي تؤھلھا لإشغال مواقع قیادیة The study aims to identify the common impediments which hinder women from practicing a leading role in Gaza ministry . The researcher has applied the descriptive approach in order to be suitable for the study subject. The study society has included all working people in the Ministries of Gaza, they have reached (32165) employees, (both males and females). The study sample has reached (467) male and female employees, and (435) ones have responded. This equals % 93.15 of the actual study sample. In order to achieve the study goals, the researcher has designed questionnaire including (38) articles, distributed to (4) dimensions: (the social, administrative, personal, and legal impediments). The researcher has used (SPSS) to analyze the responses of the sample. By analyzing the responses of study sample, the study revealed the following results First: The impediments (social, administrative, personal, legal) have a direct impact with statistical significance at the 0.05 on the practice of female employees in the Ministries of Gaza for the leadership role. Second: There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) , in the average degree of personnel working in ministries of Gaza for the obstacles that prevent women from practicing leadership role according to the variables of the study (sex ,age, social status, years of service, and academic qualification).
  • Item
    مستوى التفكير ما وراء المعرفي و علاقته بالاتجاه نحو مهنة التدريس لدى الطلبة المعلمين بفلسطين
    ( 2015-09-01) عبد الرحيم ، محمد ; بركة ، سناء
    یھدف البحث التعرف إلى مستوى مھارات التفكیر ما وراء المعرفي وعلاقتھ بالاتجاه نحو مھنة التدریس لدى الطلبة المعلمین بفلسطین، وما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین متوسط درجات أفراد العینة على مقیاس مھارات التفكیر ما وراء المعرفي تعزى للتخصص والمستوى الأكادیمي، وما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین متوسط درجات افراد العینة على مقیاس الاتجاه نحو التدریس تعزى للتخصص والمستوى الاكادیمي، وما العلاقة بین درجات أفراد العینة على مقیاس مھارات التفكیر وراء المعرفي ودرجاتھم على مقیاس الاتجاه، وما إذا كان یمكن التنبؤ بمستوى الاتجاه نحو مھنة التدریس من درجات أفراد العینة على مقیاس مھارات التفكیر ما وراء المعرفي. تكونت ً و طالبة من طلبة جامعة الاقصى وتم اختیار العینة عینة الدراسة من (422) طالبا بالطریقة المتیسرة. وتكونت ادوات الدراسة من مقیاس التفكیر ما وراء المعرفي ومقیاس الاتجاه نحو مھنة التدریس. وتوصلت الدراسة الى النتائج الاتیة:(1) مستوى مھارات التفكیر ما وراء المعرفي لدى افراد العینة مرتفع:(2) مستوى الاتجاه نحو مھنة التدریس مرتفع ایضا؛(3) توجد فروق ذات دلالة احصائیة في متوسط درجات افراد العینة في مھارات التفكیر وراء المعرفي تعزى لمتغیر التخصص في الدرجة الكلیة للمقیاس وفى بعد معالجة المعرفة لصالح القسم العلمي؛(4) لا توجد فروق ذات دلالة احصائیة في متوسط درجات افراد العینة على مقیاس التفكیر من وراء المعرفي تعزى للمستوى الدراسي:(5) لا توجد فروق ذات دلالة احصائیة في متوسط درجات افراد العینة على مقیاس الاتجاه نحو مھنة التدریس تعزى لمتغیر التخصص:(6) لا توجد فروق ذات دلالة احصائیة في متوسط درجات افراد العینة على مقیاس الاتجاه نحو مھنة التدریس تعزى للمستوى الدراسي: (7) توجد علاقة ایجابیة دالة بین درجات افراد العینة على مقیاس مھارات التفكیر ما وراء المعرفي ودرجاتھم على مقیاس الاتجاه نحو مھنة التدریس. The research aims to identify the level of metacognitive thinking skills and its relationship with attitudes towards the teaching profession among student- teachers in Palestine, and whether there are statistically significant differences between the mean scores of the respondents on the metacognitive thinking skills scale attributed to majority and academic level, and whether there are statistically significant differences between the mean scores of the subjects on the attitudes towards the teaching profession attributed to majority and academic level . Besides , the research explores the relationship between the scores of respondents on the metacognitive thinking skills scale and their scores on the attitudes towards the teaching profession scale, and whether the level of the attitudes towards the teaching profession can be predicted depending on the respondents scores on the metacognitive thinking skills scale. The study sample consisted of 422 male and female students from Al-Aqsa University. The study tools are a metacognitive thinking skills scale and an attitudes towards the teaching profession scale. The findings were as follows ;(1) the level of metacognitive thinking skills among the subjects is high ;(2)the level of the attitudes towards the teaching profession is also high ; (3)There are statistically significant differences in the metacognitive thinking skills among the subjects attributable to the main stream and in favor of science main stream ; (4)there are no statistically differences in the attitudes toward the teaching profession attributable to majority ; (5)there are no statistically significant differences in the attitudes towards the teaching profession attributable to the academic level ; (6) there is a positive relation between the mean scores of the subjects on the metacognitive thinking skills scale and their mean scores on the attitudes toward the teaching profession scale.
  • Item
    عقيدة المرجع الشيعي محمد حسين فضل االله في صفات االله
    ( 2015-09-01) العمصي ، احمد ; صیام ، سها
    تھدف ھذه الدراسة النظریة إلى تسلیط الضوء على مرجع دیني من أعلام الطائفة الشیعیة في لبنان، ھو العلامة (محمد حسین فضل الله)، حیث تتناول ھذه الدراسة قضیة عقدیة حساسة جداً من أصول العقیدة وھي (صفات الله)، وبھا یتمایز الأفراد والفرق بعضھم عن بعض، وبما أن المرجع فضل الله اختلفت فیه المراجع الشیعیة الأخرى، حیث ثارت حوله الكثیر من الشبھات والنقد والتجریح من قبلھم، لجرأته في طرح الكثیر من الموضوعات الحساسة، التي تعد عندھم من أصول الدین، ما مكنه من التعایش والانفتاح مع الطوائف المخالفة كأھل (السنة وغیرھم، وضحت ھذه الدراسة أن المرجع فضل الله في مسألة (صفات الله یتماشي تماماً مع علماء طائفته، ولم یشذ، أو یختلف عنھم في شيء، فكان لا بد من بیان حقیقة ھذه الشخصیة المثیرة، ومدى التزامھا بضوابط العقیدة الصحیحة. This theoretical study aims to shed light on the religious authority of the flags of the Shiite community in Lebanon, a immam (Mohammad Hussein bin Fadlallah), where this study deals with the issue of contractual very sensitive of the assets of belief, namely, (the attributes of ALAH), and the differentiated individuals and teams for each other, and as the reference Fadlallah different in it by other Shiite authorities, where erupted around him a lot of doubts and criticism and defamation by them, for the courage to ask a lot of sensitive topics, which is they have the fundamentals of Islam, which enabled him to coexistence and openness with the offense communities as parents Sunnis and others, this study explained that the reference Fadlallah in question (the attributes of ALAH) identifies completely with his community scientists no exception or something different from them, was to be a statement of fact this personal exciting, and controls over its commitment to the true faith.
  • Item
    صكوك المشاركة المتناقصة ودورها في دعم الوقف الخيري الفلسطيني
    ( 2015-09-01) الدماغ ، زياد
    تهدف الدراسة إلى التعرف على مفهوم صكوك المشاركة المتناقصة، وأهمیتها، وأنواعها، وتطبیقاتها المعاصرة، والتعرف على مفهوم الوقف الخیري الفلسطیني، وأهمیته، وأنوعه، واحتیاجاته التمویلیة، وكیفیة تمویله من خلال صكوك المشاركة المتناقصة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالیة، تعتبر صناعة الصكوك حدیثة ٍ، وفي فلسطین خاصة، حیث نجد غیاب الإطار القانوني والشرعي العهد عامة ً عن افتقارها مؤسسات البنیة التحتیة ً، فضلا ً كاملا والتنظیمي للصكوك غیابا المساندة لها، ومحدودیة نشر ثقافة الصكوك لدى الجمهور، إضافة إلى قلة الموارد البشریة المؤهلة للعمل في هذه الصناعة هذا من ناحیة، ومن ناحیة أخرى ثبت صلاحیة استخدام صكوك المشاركة المتناقصة في تعبئة الموارد المالیة لتمویل مؤسسات الوقف، إذ تفتح باب المشاركة الشعبیة أمام الجمهور للمساهمة في بناء اقتصادهم، وقد خلصت الدراسة إلى أهم التوصیات التالیة، وهي ضرورة العمل على سن التشریعات القانونیة والشرعیة، وإعداد اللوائح والتعلیمات التنظیمیة، وضرورة العمل على إنشاء المعاهد، والمؤتمرات التي تساهم في إعداد الكوادر البشریة، ونشر ثقافة الصكوك، وحث مؤسسة الوقف الخیري الفلسطیني على دخول هذه الصناعة - كأداة تمویل - لغرض الاستفادة منها في تفعیل دور الوقف للمساهمة في تحقیق التنمیة الاقتصادیة والاجتماعیة المنشودة. This study aims to identify the concept of Sukuk diminishing and legitimacy, and its importance , types, and applications contemporary, to identify the concept of endowment philanthropy, and legitimacy , relevance , and AL-Waqf , the nature of their needs financing , how to take the advantage of the Sukuk Al Musharaka Al Mutanaqisa in financing and supporting cessation charity in Palestine. The study found the following results, industry Sukukis recent in general and in Palestine in particular , where we find the absence of the legal framework , the legal and regulatory Sukuk are fully absence, as well as the lack of institutions, infrastructure support it, and the limited spread to the culture of Sukuk among members of the community , in addition to the lack of qualified human resources to work in a Sukuk market , on the other hand, to prove the validity of the use of Sukuk diminishing in mobilizing the necessary of financial resources to support and to fund endowment charity in Palestine , as you open the door to public participation the whole community to help building their economies , the study concluded to the most important following recommendations, the need to work to enact legislation and legitimacy, and the preparation of rules and regulations that govern the operation of the Sukuk, the need to create educational institutions and conferences that contribute to the preparation of human resources which is necessary , and a culture of Sukuk in the community , and urge the endowment charity in Palestine to participate in this entry of the industry - as a financing tool - in order to take advantage of them in activating the role of the Palestinian charitable endeavours to contribute to the achievement of desired social economic
  • Item
    درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس لمقومات المنظمة المتعلمة في جامعة الملك سعود "دراسة وصفية تحليلية"
    ( 2015-09-01) المزروع ، شذا
    تھدف ھذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة أعضاء ھیئة التدریس بجامعة الملك سعود لمقومات المنظمة المتعلمة واعتمدت على المنھج الوصفي التحلیلي. ویتكون مجتمع الدراسة من أعضاء ھیئة التدریس بجامعة الملك سعود بمدینة الریاض والبالغ عددھم (6783). كما بلغ إجمالي عدد عینة الدراسة (136) فرد. كما تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع البیانات والمعلومات تتكون من (42) عبارة موزعة على خمسة محاور وھي : (التفكیر النظمي، التمكن الذاتي،النماذج الذھنیة،الرؤیة المشتركة، تعلم الفریق). وخلصت ھذه الدراسة إلى عدة نتائج وھي: ِبل أعضاء ھیئة ا 1. ُمارس من ق لتدریس بدرجة أن مقومات المنظمة المتعلمة ت كبیرة ماعدا محور تعلم الفریق فھو یمارس بدرجة متوسطة. ُعزى لمتغیر 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في استجابات العینة ت (الجنس،المرتبة العلمیة،التخصص). وقدمت الباحثة توصیات كان منھا : 1. رفع ممارسة التعلم الجماعي (تعلم الفریق) بین أعضاء ھیئة التدریس من خلال إعداد مجموعة من البرامج التدریبیة ذات العلاقة بالتعلم التنظیمي (كبرامج العمل الجماعي وبناء فرق العمل) 2. العمل على عقد لقاءات دوریة بین أعضاء ھیئة التدریس بھدف تبادل الخبرات المھنیة. 3.إشراك أعضاء ھیئة التدریس في وضع أھداف الجامعة. 4. مراجعة رؤیة الجامعة بشكل مستمر. 5. استثمار اجتماعات أعضاء ھیئة التدریس في تحقیق نواتج تربویة نوعیة. 6. نشر ثقافة التعلم التنظیمي للوصول إلى المنظمة المتعلمة بجمیع أبعادھا . The aim of this study is to identify the degree of faculty members at the University of King Saud and the elements of the learning organization adopted a descriptive analytical method The findings of this study to several conclusions , namely: 1 . That elements of the learning organization practiced by faculty members significantly except axis learning team is exercised moderately . 2 . No statistically significant differences in the responses of the sample due to the variable (sex , Grade , specialization ) . The researcher presented the recommendations , including: 1 . Raising exercise collective learning ( learning team ) between faculty members through the development of a range of training programs related to organizational learning ( as programs teamwork and team building ) 2 . Work on holding regular meetings between faculty members in order to exchange professional experiences . 3 . Involve faculty members in setting the goals of the university. 4 . Review the University's vision continuously. 5 . Investment meetings of faculty members to achieve quality educational outcomes . 6 . Spread the culture of organizational learning to reach the learning organization in all its dimensions .