Issue 3
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 12
-
Itemمستوى الحرية الأكاديمية في بعض الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة( 2018-10-01)هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى الحرية الأكاديمية في بعض الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة، ولتحقيق ذلك استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع الأكاديميين من أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الفلسطينية، (الأزهر-الأقصى-الإسلامية)، بمحافظات غزة ، وبلغت عينة الدراسة(180) عضواً، بنسبة (16.7%)، وأظهرت نتائج الدراسة: أن درجة تقدير أفراد العينة لمستوى الحرية الأكاديمية في بعض الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة، جاء بدرجة موافقة كبيرة، بوزن نسبي (74.20%)، ووجود فروق دالة إحصائياً، لصالح الجامعة الإسلامية، ومتغير المؤهل العلمي، لصالح (دكتوراه فأعلى)، باستثناء ما يتعلق بمجال (حرية التعبير عن الرأي)، ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير سنوات الخدمة لصالح (10 سنوات فأكثر)، باستثناء ما يتعلق بمجالي (حرية المشاركة في الإدارة وصنع القرار الجامعي، حرية التعبير عن الرأي)، وأوصت الدراسة: بتركيز إدارة الجامعات على إشراك أعضاء هيئة التدريس، في صنع القرار الجامعي، بما يعزز لديهم قيم الحرية الأكاديمية. الكلمات المفتاحية: الحرية الأكاديمية-الجامعات الفلسطينية-محافظات غزة. The study aimed to identify the level of academic freedom in some Palestinian universities in Gaza governorates. In order to achieve this, the two researchers used the analytical descriptive approach. The study community consisted of all academic staff members of the Palestinian universities (Al-Azhar-Al-Aqsa-Islamic), in the governorates of Gaza, and the sample of the study (180) members, by (16.7%). The results revealed that the degree of appreciation of the sample of the level of academic freedom in some Palestinian universities in the governorates of Gaza came at a high degree of approval, with a relative weight of (74.20). The results also showed that there were statistically significant differences due in favor of the Islamic University. There were also statistically significant differences due the academic qualification variable in favor of PhD holders, except in the domain of freedom of opinion expression. And the existence of statistically significant differences due to variable years of service in favor of (10 years and more), except in two domains: freedom of participation in administration and decision-making, and freedom of opinion expression. The study recommended. With a focus on the management of universities to involve faculty members in the decision-making of the university in order to enhance the values of academic freedom.
-
Itemأنماط الذكاءات المتعددة لدى معلمي اللغة العربية وعلاقتها بممارستهم لها في ضوء أنشطة تربوية تعليمية تعلمية( 2018-10-01)هدفت الدراسة الكشف عن أكثر أنواع الذكاءات المتعددة شيوعاً ودرجة ممارسة أنشطة مرتبطة بها عند معلمي اللغة العربية بمحافظة خان يونس من وجهة نظر عينة مكونة من (40) معلماً و (28) معلمه؛ لذا صمم الباحث استبانتين تمتعتا بالصدق والثبات، الأولي ضمت تسع أنواع للذكاءات في (96) فقرة، والاستبانة الثانية على (103) نشاطاً مقترحاً موزعة على الذكاءات التسع. وقد أظهرت النتائج أن درجة شيوع الذكاءات لدى معلمي اللغة العربية جاءت ككل لدرجة متوسطة بنسبة (83%) ومرتبة تنازلياً: (الذكاء الأخلاقي 91.76%، والذاتي الشخصي 84.7%، والاجتماعي التفاعلي 83.5%، والمنطقي الرياضي، والبصري المكاني 82.9%، والحركي الجسمي 82.6%، والإيقاعي الموسيقي 80%، واللغوي 79.8%، والبيئي الطبيعي 77.9%) والممارسة جاءت بدرجة كبيرة بنسبة (86.6%). ولا توجد فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغير الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخدمة، والجامعة التي تخرج فيها. وبناءً على ذلك قدمت الدراسة عدداً من التوصيات والمقترحات. الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، معلم اللغة العربية، أنشطة تربوية تعليمية تعلمية. The study aimed to reveal the most common types of Multiple Intelligences as well as the degree of practicing related activities among Arabic language teachers in Khanyounis governorate from the perspective of a sample of teachers, consisting of (40) male teachers and (28) female ones. Therefore, the researcher designed two valid and reliable tools. The first tool included nine types of multiple intelligences, and they were addressed in (96) items. The second one included (103) suggested activities, and they were distributed to the nine intelligences. The results showed a moderate prevalence degree of Multiple intelligences among Arabic language teachers, with a percentage of (83%), in a descending order, as follows: the moral intelligence (91.76%), the interpersonal intelligence (84.7%), the intrapersonal intelligence (83.5%), the logical-mathematical intelligence and the visual-spatial intelligence (82.9%), the kinesthetic intelligence (82.6%), the musical intelligence (80%), the linguistic intelligence (79.8%) and the naturalist intelligence (77.9%). In addition, the degree of related practice activities reached a high percentage of (86.6%). The results also showed that there are no significant statistical differences attributed to gender, qualification, experience or the universities from which teachers were graduated. Key words: Multiple Intelligences - pedagogical, teaching, Arabic language Teacher, learning activities – Arabic language teachers
-
Itemالأبعاد الدلالية لتهكّم المشركين في القرآن الكريم( 2018-10-01)يهدف هذا البحث إلى دراسة البنى اللغوية لتهكم المشركين بأنبياء الله عليهم السلام، وبيان دور السياق النصي وسياق الحال في الكشف عن التحولات الدلالية التي تنتجها اللغة في موقف تواصلي محدد ويتكون هذا البحث من مقدمة وقسمين رئيسين: القسم الأول، وهو إطار نظري ضم تعريفاً للتهكم، ثم أهم المناهج الحديثة في دراسة اللغة. أما القسم الثاني، فتم تخصيصه للجانب التطبيقي على بعض آيات القرآن الكريم . وقد توصل البحث إلى عدد من النتائج، من أهمها أن تهكم المشركين بأنبياء الله عليهم السلام هو ما يستحق التهكم، ومن هنا ارتد تهكمهم عليهم. The purpose of this research is to study the linguistic structures of the irony infidels towards the prophets of Allah, and to clarify the role of the context in detecting the semantic transformations that produced by the language in a specific communicative position. This research consists of the introduction and two main sections, the first section is a theoretical framework that includes a definition of irony, and then the most important modern curricula in the study of language, The second section was devoted to the practical aspect of some verses of the Holy Quran. The research has reached a number of results, the most important that their sarcasm of infidels on prophets of Allah who need to be sarcased . so sarcasm returned on them.
-
Itemالتحولات السياسية في منظمة التحرير الفلسطينية منذ العام 1987 - 2017( 2018-10-01)هدفت الدراسة إلى بيان طبيعة التحولات السياسية في عمل منظمة التحرير الفلسطينية خلال الفترة 1987– 2017، وتقوم الدراسة على فرضية رئيسة مفادها: أن هناك علاقة بين المتغيرات في البيئة المحلية والإقليمية والدولية بين التحولات السياسية في منظمة التحرير الفلسطينية خلال الفترة (1987-2017)، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج المقارن في تحقيق اهدافها ، وخلصت الدراسة الى تعرض منظمة التحرير الفلسطينية في مسيرتها التاريخية إلى حدوث تغيير سياسي مرتين، كانت الأولى بعد أن هيمنت فتح عليها وقامت بتعديل ميثاقها الوطني، أما التغيير الثاني فقد كان عند هيمنة الحلول السياسية على فتح وبالتالي حدث تغيير في المسار السياسي للمنظمة، حيث شمل التغيير والتراجع في الحالة الثانية فكر وسياسات منظمة التحرير الفلسطينية، فقد مرت منظمة التحرير الفلسطينية منذ نشأتها، بعدة منعطفات ومراحل مهمة وتاريخية جعلتها تعيد النظر في ايديولوجيتها وفكرها وسياستها فالأحداث التي عصفت بها في الفترة ما بين (1978 -1991) شهدت أحداث مهمة للغاية، على سبيل المثال اتفاقية السلام الاحادية بين مصر وإسرائيل والحرب الاهلية اللبنانية وحرب لبنان واجتياح بيروت والانتفاضة الأولى وحرب العراق وإيران وغزو الكويت وحرب الخليج الاولى والثانية، من أحداث اقليمية ودولية. الكلمات الدالة: التحولات السياسية، منظمة التحرير الفلسطينية. The study sought to explain the nature of political changes in the Palestinian Liberation Organization work during the period (1987-2017). The study is based on the main hypothesis that there is a relationship between the variables in the local, regional and international environment and the political changes within the Palestinian Liberation Organization during the period (1987-2017). The study adopted the analytical descriptive approach in addition to the comparative approach in achieving its objectives. The study concluded that the Palestinian Liberation Organization (PLO) was exposed to two political changes in its history. The first was after Fatah dominated it and amended its national charter. As for the second change, it happened when political solutions dominated Fatah's policy and therefore a change occurred in the Organization's political path. The change and regression in the second case included the intellect and policies of the Palestinian Liberation Organization. Since its' establishment PLO has undergone several important and historic stages that have made it reconsider its ideology, intellect and policy; the events that took place between 1978 and 1991 witnessed very important events. Some of those events are the unilateral peace agreement between Egypt and Israel, the Lebanese civil war, Lebanon war, and the invasion of Beirut, the First Intifada, the Iraq and Iran war, the invasion of Kuwait, in addition to the first and second Gulf wars, which are some of the regional and international events. Keywords: Political Changes, Palestinian Liberation Organization (PLO)
-
Itemمشاكل وتحديات الاستقرار السياسي ومستقبل العلاقات المدنية العسكرية في ليبيا( 2018-10-01)حاول الباحث مناقشة المشكلة السياسية في ليبيا بعد عام 2011، ومشكلة الجماعات المسلحة وتأثيرها على الاستقرار السياسي ، ومعالجة إشكالية العلاقات المدنية العسكرية في الحالة الليبية من حيث البعد النظري والتطبيقي لهذه الاشكالية والتجارب المختلفة في هذه الموضوع، وتناولنا بالتحليل دور هذه المؤسسة في القضايا الأمنية والسياسية ، وفرص دعمها للمسار الديمقراطي في ليبيا ، وتوصلنا إلى نتيجة مفادها أن جمع السلاح وتشكيل جيش وطني هي المهمة الأولى التي بدونها لا يمكن تصور استكمال بقية خطوات التحول الديمقراطي في ليبيا. ويستخلص الباحث أن عوامل بناء المؤسسة العسكرية هي التوافق السياسي ووضع برنامج وطني ليبي يشمل في بنوده بناء مؤسسة عسكرية مع وضع خطة استراتيجية لنزع السلاح من الجماعات المسلحة في أقرب وقت، على أن يتم في مرحلة لاحقة صياغة العلاقات المدنية العسكرية بناءً على المعطيات الجديدة التي ستنتج عبر هذا البرنامج. الكلمات الدالة: الاستقرار السياسي، المؤسسة العسكرية، التوافق السياسي. The researcher tried to discuss the political problem in Libya after 2011, and the problem of the armed groups and their impact on political stability, and address the problem of civil-military relations in the Libyan situation in terms of the theoretical and practical dimension of this problem and different experiences in this subject, and analyzed the role of this institution in security and political issues, And its support for the democratic process in Libya. We have reached the important conclusion that the collection of weapons and the formation of a national army is the first task without which it is impossible to imagine the completion of the rest of the steps of democratic transformation in Libya. It concludes the researcher that the military institution building factors are the political consensus and the development of a Libyan national program includes in its provisions to build a military institution with a strategy for the disarmament of the armed groups plan soon, to be at a later stage of the drafting of civil-military relations based on new data that will be produced through this program.