Issue 1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 11
  • Item
    أثر التخطيط الاستراتيجي على أداء المنظمات - دراسة تطبيقية على المنظمات الأهلية العاملة في قطاع غزة
    ( 2017-03-01) الديراوي, أيمن
    هدف البحث إلى دراسة العلاقة بين التخطيط الاستراتيجي وأداء المنظمات الأهلية العاملة في قطاع غزه، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي من خلال تطبيق اسلوب العينة العشوائية من المنظمات الاجتماعية العاملة بقطاع غزه مقدارها (250) مفردة تم استرداد (227) استبانة بمعدل استجابة بلغت (90.8% ). ومن أهم النتائج التي قدمها البحث: وجود علاقة ارتباطية موجبة بين جميع ابعاد التخطيط الاستراتيجي (أهداف، صياغة، اعداد، تطبيق، رقابة وتقييم التخطيط الاستراتيجي) وأداء المنظمات الاهلية العاملة في قطاع غزة بنسبة (75.1%)، أما أهم التوصيات هي: الاستعانة بالخبراء عند تجهيز الخطط الاستراتيجية وزيادة الانفاق المخصص للتخطيط الاستراتيجي واشراك العاملين بعملية التخطيط الاستراتيجي. الكلمات المفتاحية: التخطيط الاستراتيجي، أداء المنظمات. The goal of the study is to show the correlation between the strategic planning and the non-governmental organizations’ performance in the Gaza strip, The analytical descriptive methodology has been used by circulating the questionnaire on a representative sample of (250) persons, only (227) filled and received with a response rate of (90.8%). The most important results stemmed out of the study are as follow: There are positive relationships between all the strategic planning dimensions (goals, structure, regulation, implementation, monitoring and evaluation of the strategic planning) and organizations’ performance with score of (75.1%) . While the major recommendations are: Consult experts when preparing the strategic plan, and allocate higher expenditures proportion in which is related to strategic planning and engaging the employees in strategic planning processes. Keywords: strategic planning, organization performance.
  • Item
    حديث «لاَ يَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلَّا الَّذِي بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ» دراسة تحليلية موضوعية
    ( 2017-03-01) عودة, أحمد
    تناول البحث حديث أنس بن مالك رضي الله عنه «لاَ يَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلَّا الَّذِي بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ» سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ صلى الله عليه وسلم، وهو حديث من أحاديث صحيح البخاري، ويعدُّ من علامات النبوة، حيث أخبر النبي صلى الله عليه وسلم فيه بتغير الزمان وفساد الأحوال، وذلك غيب لا يعلم بالرأي، وإنَّما يعلم بالوحي، وقد تمت دراسة الحديث دراسة تحليلية موضوعية، حيث قُسم البحث إلى مبحثين: الأول يهتم بدراسة الإسناد، وفيه ثمانية مطالب، والثاني يهتم بدارسة المتن، وفيه تسعة مطالب، ثم خُتم بأهم النتائج، ومنها: أنّ أحاديث النبي صلى الله عليه وسلم لا بد أن تفهم وفق الضوابط العلمية التي قررها أهل التخصص، ثم بأهم التوصيات، ومن أهمها: ضرورة الاهتمام بدراسة الأحاديث الثابتة المشكلة في ظاهرها، وبيان الفهم الصحيح لها. الكلمات المفتاحية: حديث- أنس- زمان- شر- دراسة- تحليلية- موضوعية. This research deals with the Hadith narrated by Anas Bin Malek who said: “No time will come but the time following it will be worse than it.” Anas said that he had heard it from our prophet. It is one of the Hadiths of Sahih Al- Bukhari. It is one of the signs of prophecy. Our prophet said that that time would change and general conditions would be corrupted. Such unseen is known only by divine revelation not by opinion. The Hadith has been studied in an analytical objective study where the research was divided into two sections: the First is concerned of transmission and has eight topics while the Second is about the text itself and has nine topics. At the end comes the findings. Findings include that the Hadith of prophet Muhammad (Peace be Upon Him) should be understood in accordance with scientific conditions that were set by experts. After that there is some recommendations. One of the most important recommendations is the importance of studying the authentic Hadiths that might be problematicin understanding and clarifying the conception of these Hadiths. Keywords: Hadith – Anas – Time – Evil – Study – Analytical – Objective
  • Item
    القدس تحت وطأة الجمعيات الاستيطانية الصهيونية
    ( 2017-03-01) جرار, مروان
    جاءت الدراسة بعنوان " القدس تحت وطأة الجمعيات الاستيطانية الصهيونية". وهي محاولة متواضعة لاستكشاف دور الجمعيات الاستيطانية في تهويد مدينة القدس( أرضاً، وسكاناً ،وثقافة) مدفوعة بذرائع تاريخية ودينية أسطورية روّجت لها المدارس الدينية الصهيونية التي انبثقت عنها الجمعيات الاستيطانية. وتعرّضت الدراسة لظروف نشأة هذه الجمعيات، والشّخصيات القائمة عليها، وخلفياتها الفكرية، ومصادر تمويلها الداخلية والخارجية، وأنشطتها ،وعلاقتها بالحكومة والأحزاب الاسرائيلية، والمسيحيّين الصهاينة في الولايات المتحدة الأمريكية. وتَبيّن من خلال الدراسة أن هذه الجمعيات على-إختلاف مسمياتها- تعمل على إختراق الاحياء العربية في القدس الشرقية لتحويلها إلى جزر معزولة وسط تجمّعات يهودية أوسع. وتنشَط لتضْييق الخِناق على البلدة القديمة من الجهة الجنوبية(سلوان)، والشمالية(الشيخ جراح)، لضمان السيطرة الاسرائيلية المطلقة عليها، وإحباط أية تسوية مع الفلسطينيين قد تتضّمن إنسحاباً منها أو تقسيمها. وضاعفت الجمعيات من حجم أنشطتها الاستيطانية في العقد الاخير . The study was entitled by "Jerusalem under Israeli settlement associations." It is an attempt to explore the role of this associations in the settlement activities in Jerusalem, driven by historical and religious pretexts. The study exposed the circumstances of the emergence of these associations ,their characters, intellectual background, internal and external funding, their relationship with the government , the political parties, and the Christian Zionists in the United States. Also it explored their activities, and their threats to East Jerusalem. The study showed that these associations working hardly to penetrate the Arab neighborhoods in East Jerusalem to convert it to isolated islands amid wider Jewish communities. they work actively to ensure full control by the Israeli on the city to prevent any withdrawal from it. The study shows an increase in the size of the settlement activities of these associations since 2009.
  • Item
    العلاقة بين درجة الإعاقة وبين التكيف الاجتماعي لدى اسر ذوي الإعاقة الذهنيّة في مؤسسة رند في محافظة القدس
    ( 2017-03-01) هريش, خالد ; سلمان, خالد ; هريش, نضال
    هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين درجة الإعاقة وبين التكيف الاجتماعي لدى اسر ذوي الإعاقة الذهنيّة في مؤسسة رند في محافظة القدس من خلال الوصول إلى أهالي المعوقين وتوزيع أداة الاستبانة. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة قام الباحثون باستخدام المنهج الوصفيّ ألاسلوب التحليليّ، وتكوّنت عيّنة الدراسة من (94) والدًا ووالدة لذوي الإعاقة الذهنيّة. وأظهرت النتائج أنّه توجد علاقة بين درجة الإعاقة وبين مستوى التكيُّف الاجتماعيّ لأُسر ذوي الاعاقة الذهنيّة في مؤسسة رند القدس أي ان كلما زادة درجة الإعاقة قلة مستوى التكيُّف الاجتماعيّ، كما بيّنت النتائج وجود علاقة بين حدة ردود الفعل النفسيّة ودرجة الاعاقة أي أن كلما زادة الإعاقة شدة زادت حدة ردود الفعل النفسية لدى الاهل، وعلاقة بين شبكة العلاقة الاجتماعيّة وبين درجة الاعاقة أي أن كلما زادة الإعاقة شدة قلت شبكة العلاقات الاجتماعيّة لدى الاهل، وعلاقة بين درجة التقبُل وبين درجة الاعاقة أي أن كلما زادة الإعاقة شدة قلت درجة التقبل لأُسر ذوي الإعاقة. وكما أظهرت النتائج أنّه لا توجد فروق بين بين متوسطات درجات تقدير أفراد العينة للتكيف الاجتماعيّ لأُسر ذوي الاعاقة الذهنيّة تُعزى لمتغير الجنس، وأيضا لا توجد فروق بين التكييف الاجتماعي وبين نوع الإعاقة للابن، بينما أظهرت النتائج وجود فروق في التكيُّف الاجتماعيّ لأُسر ذوي الاعاقة الذهنيّة تُعزى لمتغير الدخل الشهري للعائلة وذلك لصالح الدخل المتوسط. ويوصي الباحثون بإجراء دراسات وصفية استطلاعيّة تشمل دراسات مقارنة ما بين الأُسر التي ليس لها أطفال معاقون، وأُسر أخرى لديها أطفال، ومن خلال هذه الدراسات سنجد مفارقات واختلافات في الاتجاهات التي تدور حول هذه الظاهرة. الكلمات المفتاحيّة: التكيف الاجتماعيّ، الإعاقة الذهنية، التقبُل، مؤسسة رند القدس The Relationship between the Degree of Disability and Social Adaptation for Families of people with Intellectual-Disability in Rand Institute in Jerusalem Governorate The present study aims to explore the relationship between the degree of Disability and the social adaptation for the families of people with intellectual-Disability in Rand Institute in Jerusalem governorate by interviewing these families. For the sake of the study, an analytical descriptive approach is utilized. The study comprises of a sample of 94 parents of Intellectual-Disability people. The study shows that there is a significant correlation between the degree of Disability and adaptation for families of people with intellectual disability. The study also reveals that there are relationships between intensity of psychological responses and adaptation; between social networks and adaptation; between social acceptance and the degree of disability. Additionally, the results indicate that there are no significant differences in the scale of social adaptation for the families of people with intellectual disability according to sex or type of Intellectual-Disability. However, the study shows that there are differences on the scale of social adaptation according to family monthly income, in favor to middle income. Keywords: Social Adjustment, Intellectual-Disability, Acceptance, Rand Institute, Jerusal
  • Item
    الممارسات التأملية لمعلمي العلوم في المرحلة الأساسية العليا بمحافظة شمال غزة
    ( 2017-03-01) أبو سلطان, عبد النبي ; أبو عسكر, محمد
    هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى درجة تقدير معلمي العلوم لممارساتهم التأملية في محافظة شمال غزة من وجهة نظرهم ،ولتحقيق هذه الأهداف استخدم الباحثان المنهج الوصفي/ التحليلي ،حيث تم تطبيق أداة الممارسات التأملية (استبانة) بعد التحقق من صدقها وثباتها على عينة مكونة من (131) معلماً ومعلمة وهم جميع معلمي العلوم في مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظة شمال خلال الفصل الأول من العام الدراسي 2016/2017 م. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة الممارسات التأملية لدى معلمي العلوم جاءت متوسطة ، وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجة الممارسة وفقاً لمتغير النوع وذلك لصالح الإناث، في حين لم يوجد فروق دالة إحصائياً وفقاً لمتغيرات: سنوات الخدمة، والمؤهل العلمي، وأوصى الباحثان بضرورة تدريب معلمي العلوم على تأمل ممارساتهم التدريسية. الكلمات الدالة: الممارسات التأملية، المرحلة الأساسية العليا، معلمو العلوم. TITLE: The Reflective Practices of Science Teachers in the Upper Basic Stage in the northern Gaza The present study aims to identify the degree estimate Of reflective practices of science teachers in the upper basic stage in North Gaza , to achieve this objective the researchers used the analytical descriptive approach, the instruments of the study -after verifying their validity and reliability- have been applied on a sample of (131) teachers. The selected sample consisted of all science teachers in UNRWA schools, carrying out the duties of their jobs in North Gaza, during the first semester of the academic year 2016/2017. The results showed that the degree of reflective practices of science teachers was medium , as shown by the presence of statistically significant differences between the mean score of practice according to the variable of gender in favor of females, while differences were not statistically significant according to these variables: experience, and academic qualification. The researchers recommended that the training of science teachers on teaching meditation practices. Keywords: Reflective Practices, The Upper Basic Stage , Science Teachers.