Issue 3
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 11
-
ItemThe American Experience In The System Of Preparing Kindergarten Teacher And How To Use It In The Gaza Governorates( 2017-10-01)The study aimed at visualizing a philosophical proposal to prepare a kindergarten teacher in the Gaza Strip in light of the American experience , after identifying the roles and competencies teacher kindergarten and expected advocated by many studies and scientific conferences , international experience, and to achieve that follow researchers descriptive approach (comparative and structural) .The study showed: The most important criteria for accepting parameters in the colleges of education is the desire to work with children, emotional, nervous and consistency. Minimum work in kindergarten is to get a bachelor's degree in early childhood education. Early Childhood more colleges of education departments in American universities cost, where material resources focused on the impact of the numerous technological trends Preparing children to be teachers in the light of the National Council for the adoption of standards of teacher education programs (NCATE) through a variety of university programs . The study showed weaknesses in fact prepare teachers in the provinces of Gaza , and in the light of this was conceived in the areas of : ( admission requirements , teaching methods , plans and programs , evaluation) , the study recommended the need to work to adopt this perception , and to review the preparation and admission programs majoring in kindergarten , and admission is limited to the female students.
-
ItemThe Oral Proficiency of English Majors at AL-Azhar University-Gaza( 2017-10-03)This study aimed at investigating the reality of oral proficiency of English majors at AL-AzharUniversity-Gaza. The researcher conducted an oral proficiency test on a sample of (22) sophomore English majors who were chosen from the Faculty of Education at AL-Azhar University-Gaza during the first semester of the academic year 2014-2015. The participants of the study included 12 females and 10 males who were divided according to their cumulative general points average (CGPA) into 11 high achievers and 11 low achievers.The instrument required for the study was an oral proficiency test and two trained English language instructors recorded and analyzed the participants' oral production . The instructors' analyses of the participants' oral production consisted of grammar accuracy, syntactic complexity and fluency. Results revealed that the oral proficiency of high and low achievers of English majors at AL-Azhar University-Gaza is not up to the required level of English foreign language learners’ level. Key Words: Oral Proficiency, AL-Azhar University-Gaza
-
Itemعلماء الخليل و دورهم في إثراء المكتبة الإسلامية من القرن الثامن إلى الخامس عشر الهجري( 2017-10-01)هذا البحث بعنوان: (علماء الخليل ودورهم في إثراء المكتبة الإسلامية) وقد تناول موضوعًا هامًا، حيث يُبرز دور علماء الخليل في إثراء المكتبة الإسلامية في سائر العلوم الإسلامية، من فقه وأصول وتفسير وعقائد وحديث وسيرة وتاريخ وتراجم وغيرها، ما يؤكد الدور الكبير الذي قدمته المدينة للحضارة الاسلامية على مرِّ القرون، وهو ما يرسخ الهوية الإسلامية للمدينة، ويدحض مزاعم اليهود وادعاءاتهم حول المدينة وأصولها وتاريخها. كما كشف البحث عن كثير من عناوين المؤلفات والمخطوطات العلمية الهامة من تأليف علماء الخليل وهي بحاجة للبحث والتقصي والتحقيق. وقد أوصى البحث الباحثِيِنَ من أهل فلسطين -بدرجة أولى- إجراء مزيد من البحوث الكتابات لرصد الحركة العلمية في المدن الفلسطينية على مرِّ التاريخ وفي شتى المجالات، وتبني ميراث أجدادهم وإخراجه إلى النور. The Role of Hebron Scientists for Enrichment the Islamic Library " This study deals with important subject since it justifies the role of Hebron schoolers for enrichment the Islamic library in many fields such as Islamic doctrine, explanation, jurisprudence, traditions and translation. This proves the vast contribution the city introduced for Islamic civilization during the centuries and fixes the Islamic identity for the city And defend the claims of the Jews about the origins and history of this Islamic city.
-
Itemالقيم الاجتماعية المتضمنة في البرنامج الكوميدي بس يا زلمة( 2017-10-01)هدفت الدراسة تحديد مدى تضمن القيم الاجتماعية في حلقات برنامج "بس يا زلمة" في موسميه الرابع والخامس، ولتحقيق ذلك قام الباحثون باستخدام المنهج الوصفي/ التحليلي، حيث تم إعداد قائمة بالقيم الاجتماعية المناسبة للبرامج الكوميدية الفلسطينية، وتم استخدام بطاقة تحليل المضمون، واستطلاع الرأي والمقابلة كأدوات لجمع بيانات الدارسة، وتمثلت عينة الدراسة في (31) حلقة لبرنامج "بس يا زلمة" في موسميه الرابع والخامس تبث عبر قناة اليوتيوب للبرنامج، تم تحليلها حسب القائمة التي تم إعدادها من قبل الباحثين. وأظهرت نتائج الدراسة أن أبرز القيم الاجتماعية المتضمنة في البرنامج الكوميدي محل الدراسة هي: إسداء النصيحة للآخرين (16.5%)، الإحسان في التعامل (14.9%)، الحرص على تمثل القدوة الحسنة في السلوك (14.9%)، الصبر في التعامل مع الآخرين (14.7%)، بينما القيم الاجتماعية والتي حصلت على أقل نسبة في البرنامج كانت كالآتي: اختيار الزوج الصالح للبنت (0.09%)، عدم المغلاة في المهور (0.09%)، مساعدة الجيران (0.19%)، اختيار الزوجة الصالحة (0.19%). كما أبرزت النتائج بأن الموسم الرابع تضمن قيم اجتماعية أكثر من الموسم الخامس، وبينت نتائج الدراسة أيضاً بأن أكثر حلقات البرنامج تضمنا للقيم الاجتماعية هي حلقة (مواقع التواصل الاجتماعي) بنسبة (11.11%) من الموسم الرابع، وحلقة (زيارات المرضى) بنسبة (12.47%) من الموسم الخامس. وأوصى الباحثون بتزويد فريق عمل برنامج "بس يا زلمة" بنتائج هذه الدراسة، وتعميم قائمة القيم الاجتماعية على القنوات الفضائية وقنوات اليوتيوب من أجل تضمينها للبرامج الخاصة بها، وتشجيع الإنتاج الكوميدي العربي الفلسطيني الهادف لقدرته على توصيل الرسالة في قوالب شيقة ومثيرة وجاذبة للانتباه وعدم التركيز على النشرات والبرامج فقط. الكلمات المفتاحية: القيم الاجتماعية، البرنامج الكوميدي The study aimed at determining the extent to which social values were included in the episodes of the program " Bas ya Zlama " in the fourth and fifth seasons. In order to achieve this, the researchers used the descriptive analytical method, a list of the appropriate social values was prepared for the Palestinian comedy programs, The study sample consisted of (31) episodes of the program " Bas ya Zlama " in its fourth and fifth season which were broadcast via the program's YouTube channel , which were analyzed according to the list prepared by the researcher. The results of the study showed that: The most prominent social values included in the episodes of the program "Bas ya Zlama" in the fourth and fifth seasons were as follows: giving advice to others (16.5%), charity in dealing with others (14.9%), Take care to represent a good example of behavior (14.9%), patience in dealing with others (14.7%). While the social values that received the lowest percentage in the program were as follows: choosing the right husband for the girl (0.09%), Not to expensive dowries (0.09%), helping neighbors (0.19%), selection of good wife (0.19%). The results also show that the fourth season includes social values more than the fifth season. The results of the study also showed that the most of the program's episodes included social values of the program was social networking sites episode (11.11%) of the fourth season, and visit of patients episode (12.47%) of the fifth season. The researchers recommended to provide the " Bas ya Zlama " team with the results of this study and to disseminate the list of social values on satellite channels and YouTube channels in order to include them in their programs, and to promote meaningful Arab-Palestinian comedy productions for his ability to deliver the message in interesting and attractive forms, and not to focus solely on bulletins and programs. Key words: social values, comedy program
-
Itemالتناص الداخلي في شعر إبراهيم الغزي مع شعر المتنبي( 2017-10-01)تھدف الدراسة إلى الكشف عن أھم ملامح التناص الداخلی الذي أحدثه أبو إسحق الغزي ّ من خلال تأثر شعره بشعر المتنبي، الذي یعد من أشھر شعراء العصر العباسي الثالث )عصر الدول والإمارات)، فقد بدا واضحاً من خلالھا مدى التناص بین شعر الغزي وشعر المتنبي، سواء أكان التناص في الفكرة العامة للبیت أم في الألفاظ والصور البلاغیة والمعاني. ّ وبین البحث امتلاك كل من الشاعرین أسلوبا خاصا، كما بین البحث قوة شعر المتنبي وقدرته على التأثیر في الشعراء الذین عاصروه والذین جاءوا من بعده من حیث المعاني والصور والتراكیب والأسالیب The study aims to reveal the most important intertextualite features of Al-Ghazzi's harmony through the influence of his poetry on the poetry of Al-Mutanabi, who is considered one of the most famous poets of the Abbasy period. It was clear that the difference between the poetry of Al-Ghazi and the poetry of Al-Mutanabi, whether in the general idea or in the words and rhetorical images and meanings.