Issue 4
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 13
-
Itemموضوعات قرآنية في ضوء سورة الفاتحة( 2016-12-01)يمثل هذا البحث نواة جديدة في علم التفسير الموضوعي للسور القرآنية ,وسميته (موضوعات قرآنية في ضوء سورة الفاتحة-دراسة موضوعية) ,وينطلق هذا التفسير من التركيز على المواضيع الرئيسية في سورة الفاتحة وهي الحمد والعبادة والاستقامة مع بيان البطاقة التعريفية للسورة , وشرح معاني كلماتها وآياتها والمحور الرئيسي للسورة, ويهدف هذا البحث ليكون محاولة جديدة للنهضة بالعلماء والخطباء والدعاة من خلال ايجاد تفسير موضوعي للسورة القرآنية يسهل عليهم الاستفادة والاستعانة بها عند الحاجة وليكون فاتحة خير لمنهج تفسيري يعين الباحثين,ويهدي الحائرين This search represents a new core in the objective interpretation of Koranic sura(revelation, and named it( Qur'anic Topics in Surah Al-Fatiha:A Textual Study) and this interpretation starts from focusing on the main subjects in Alfateha revelation (sura) which is praising, worshiping and uprightness with the identification explanation of its words, meanings, versus and the main focus of the sura (revolution), and this search aims to be as a new attempt to rise scholars and preachers by finding an interpretive explanation for the Koranic revelation which makes it easier for them to benefit from, and use it when it's needed, and for it to be a good omen as an interpretive approach for researchers and guide the confused ones.
-
Itemمدى توفر مقومات تطبيق أسلوب التكلفة المستهدفة في الشركات الصناعية الفلسطينية والمشكالت التي تواجهها – دراسة ميدانية( 2017-01-01)هدفت الدراسة إلى التعرف على مجاالت استخدام التكلفة المستهدفة, ومدى توفر العوامل الالزمة لتطبيقها في الشركات الصناعية الفلسطينية والمشكالت التي تواجهها. وقد تمثلت مشكلة الدراسة في البحث حول طبيعة تلك المشكالت في ضوء العديد من العوامل المتعلقة بزيادة حدة المنافسة التي تشهدها الصناعة على المستوى العالمي والمحلي, وإدخال التكلفة المستهدفة كأسلوب يساعد اإلدارة في الشركات الصناعية التخاذ القرارات االستراتيجية المتعلقة بتحديد تكلفة المنتج وأسعار البيع وتخفيض التكلفة, وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي, واستخدام البرنامج االحصائي )Spss( الختبار الفرضيات وتحليل النتائج, وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن الشركات الصناعية الفلسطينية في قطاع غزة ال تستخدم أسلوب التكلفة المستهدفة في مجاالت الصناعة بسبب وجود بعض المشكالت التي تشكل عقبات تحول دون التطبيق على الرغم من توفر بعض العوامل التي تساعد في تطبيق هذا األسلوب, وتوصي الدراسة بضرورة قيام الشركات الصناعية بتطبيق أسلوب التكلفة المستهدفة لما له من مزايا عديدة تتعلق بإدارة التكلفة وتخفيضها, ودعم القدرة التنافسية للشركات, وضرورة عقد دورات ومؤتمرات علمية تساعد الشركات الصناعية في ادراك وفهم أسلوب التكلفة المستهدفة للتغلب على المشكالت التي تواجه تطبيقها. This study aimed to know the used fields of target cost and the existence of the required factors for its implementation in Palestinian industry firms, and the challenges that face the implementation process. The study focus in the nature of these challenges, especially with the increasing competition in both local and international level, and the use of target cost as a new managerial tool for pricing and cost planning decisions> The study used the descriptive analytical approach. The collected data we analyzed using SPSS Statistical Program. The main findings of this study was that Palestinian firms do not implement the target cost approach in cost planning, this is due to several challenges that face the implementation process even though the existence of several factors that can enhance the implementation process. The study recommended Palestinian firms to implement the target cost approach, because of its advantages for these forms, and to improve the staff capacity in related issues by training courses in order to overcoming the problems and challenges that can face the implementation process.
-
Itemدور الثقافة التنظيمية كمتغير معدل في العالقة بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء( 2017-01-01)هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى توافر رأس المال الفكري في الجامعات الفلسطينية، والكشف عن طبيعة العلاقة واتجاهها بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء في الجامعات الفلسطينية، إضافة إلى تحديد ما إذا كانت الثقافة التنظيمية تلعب دور المعدل في العلاقة ما بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بتصميم استبيان كأداة للدراسة تم توزيعه على عينة الدراسة البالغة(184) موظف وموظفة من ذوي المناصب الإدارية في الجامعات الفلسطينية. ومن أهم نتائج الدراسة: تتوافر مكونات رأس المال الفكري (الهيكلي، الزبائني، البشري) في الجامعات الفلسطينية بدرجة كبيرة. وجود اثر معنوي ذو دلالة إحصائية موجبة بين رأس المال الفكري وتطوير أداء الجامعات الفلسطينية على المستوى الكلي والفرعي. كشفت نتائج الدراسة إلى أن الثقافة التنظيمية تعدل العلاقة بين رأس المال الفكري وتطوير أداء الجامعات الفلسطينية بصورة واضحة. ومن أهم توصيات الدراسة: الحرص وبشكل مستمر على تجديد رأس المال الفكري بجميع أبعاده لما لها من أثر على المدى البعيد في تطوير الأداء بالجامعات الفلسطينية. تبني نشر مفاهيم الثقافة التنظيمية وقيم رأس المال الفكري من خلال ورش عمل وحلقات نقاشية، على أن يتم الإسراع في تنفيذ ذلك من أجل الارتقاء ﺑﺎلأداء. This study aimed to identify the availability of intellectual capital in Palestinian universities, and to identify the nature of the relationship and direction between intellectual capital and performance development, in addition to determining the moderating role of organizational culture between intellectual capital and the development of performance. To achieve study objectives, the researcher designed a questionnaire as a study tool, was distributed on sample of (184) employee with managerial positions in Palestinian universities. The main findings of the study: intellectual capital components (structures, customers and humans) are available in the Palestinian universities with a high degree. There is a positive impact with a statistical significance between intellectual capital and performance development on the total and sub level. Organizational culture modify the relationship between intellectual capital and performance development. The main recommendations of the study: Continuously working on renewing intellectual capital in all components because of their impact on long-term performance development in Palestinian universities. deployment the organizational culture and intellectual capital concepts, through workshops and panel discussions, as to be accelerate the implementation in order to improve performance.
-
Itemدرجة توظيف معلمات الرياضيات في الصف الثالث األساسي في المدارس الحكومية والخاصة بمديرية التربية والتعليم للواء الجامعة للتعلّم االلكتروني( 2017-12-01)هدفت الدراسة تحديد درجة توظيف معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي في المدارس الحكومية والخاصة بمديرية التربية والتعليم للواء الجامعة للتعلّم الالكتروني، تألفت عينة الدراسة من (185) معلمة. منهن (115) معلمة في المدارس الحكومية و (65) معلمة في المدارس الخاصة. وقد تم استخدام المنهج الوصفي المدخل التحليلي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانه مكونة من (26) فقرة لقياس درجة التوظيف لدى كل من معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي، وتم تطبيق أداة الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2015/2016). وقد أظهرت النتائج: أن درجة توظيف معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي في المدارس الحكومية للتعلّم الإلكتروني جاءت منخفضة وبمتوسط حسابي (1.76)، بينما كانت درجة التوظيف لدى معلمات الرياضيات في الصف الثالث الأساسي في المدارس الخاصة مرتفعة وبمتوسط حسابي (3.44). كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لتقديرات أفراد العينة لدرجة توظيف التعلّم الالكتروني في التدريس تعزى لمتغيري الدورات التدريبية، وسنوات الخدمة. وقد أوصى الباحثون بضرورة عقد الدورات التدريبية المتخصصة للمعلمين على استخدام التعلّم الالكتروني وتطبيقاته المختلفة، ونشر الوعي لمفهوم التعلّم الإلكتروني، وثقافته، وأهميته، وكيفية الاستفادة منه، بالنسبة لمعلمين الرياضيات في المدارس الحكومية. The study aimed at determining the degree of hiring the mathematics teachers in the third grade in the governmental and private schools in the university district for the e-learning. The sample consisted (185) teachers, (115) of the teachers are from the governmental schools and (65) from the private schools, I have been using descriptive analytical approach the entrance, To achieve the goals we developed a questioner which consist (26) paragraphs to measure the employment degree for the mathematics teachers in the third grade. This study was applied in the second semester (2015- 2016). The results indicated that employment degree for the mathematics teachers in the governmental school for e-learning is low and came with a mean (1.76), while the result in the private school is high and an arithmetic mean (3.44). In addition, results indicated that there weren't any significant differences between the average according to the training courses and the educational experience. The recommendation hold specialized training courses for teachers on the use of e-learning and its various applications, and disseminate awareness of the concept of e-learning, culture, its importance, and how to take advantage of it, for math teachers in government schools.
-
Itemدرجة تسويق الخدْمات المَصرفيَّة وعلاقتها برضا الزَّبائن في البنوكِ العاملةِ في مدينةِ رام الله( 2017-12-01)تهدف هذه الدراسة إلى التعرُّفِ على درجة تسويق الخدمات المصرفية وعلاقتها برضا الزبائن في البنوك العاملة في مدينة رام الله، ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث باستخدام المنهج الوصفيِّ الميداني؛ إذْ تمَّ اختيار عيِّنة عشوائية بسيطة بحجم (154) من زبائن البنوك، وزعت عليهم أداة الدراسة المتمثلة بالاستبانة، وتمَّ استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية والنسب المئوية. فأشارت نتائج الدراسة إلى أنّ هناك علاقة قوية بين تسويق الخدمات المصرفية وبين رضا الزبائن، حيث بلغ معامل الارتباط بيرسون(0.83) وهذه النسبة تعد كبيرة، كما أشارت النتائج إلى أنَّ درجة تسويق الخدمات المصرفية في البنوك العاملة في مدينة رام الله عالية، كما تبين أيضا أن درجة رضا الزبائن عن الخدمات المصرفية التي تقدمها البنوك في محافظة رام الله كانت عالية، كما تبين عدم وجود فروق في درجة تسويق الخدمات المصرفية في البنوك العاملة في مدينة رام الله حسب جميع متغيرات الدراسة والمتمثلة (طبيعة البنك، المؤهل العلمي للعميل، مهنة العميل، الدخل الشهري للعميل)، وتبين أيضاً أنَّ درجة رضا الزبائن عن البنوك العاملة في مدينة رام الله حسب جميع متغيرات الدراسة والمتمثلة (طبيعة البنك، المؤهل العلمي للعميل، مهنة العميل، الدخل الشهري للعميل)، وبناء على نتائج الدراسة فإنَّ الباحث يوصي بعدة توصيات، أهمها: -ضرورة استمرارية البنوك في محافظة رام الله بالإعلان عن سعر الصرف يوميا على الموقع الخاص بالبنك. -العمل على رفع مستوى الترويج والتسويق للخدمات المصرفية التي تقدمها البنوك، والعمل على تقديم خدمات جديدة، أو تقديم بعض الخدمات القديمة بحلَّة جديدة وأفكار إبداعية. -ضرورة تأكيد البنوك في إعلاناتها وتعاملها مع الزبائن على موثوقية الخدمات وسرية معلومات الزبائن. The study aims to identify the degree of bank services and their relationship with the customer's satisfaction with other operating banks in the city of Ramallah, the researcher has used or followed the descriptive field in order to achieve the study goals. The researcher has selected a simple random sample which was a (154) of the banks' customers, the researcher has been used the calculating means, standard deviations and percentage rates. The results of the study show that there is a strong relationship between marketing and banking services and their relationship with the customer satisfaction, the study shows the method of "Pearson connecting factor" which has reached a rate of 0.83, this percentage considered as big in size, the results indicated that the degree of Ramallah working banks and the bank marketing service are high. The results of the study show a high degree of customer's satisfaction with banking services which are offered by the banks of Ramallah governorate, the study clarifies that there is a lack of differences in the degree of marketing services with the operating banks in the city of Ramallah, the study has indicated many variables like: (the nature of the bank, qualification of the client, the client profession and the monthly income of the client), the study shows the degree of customer satisfaction about working banks in the city of Ramallah, the study based on a set of results, the researcher offered several recommendations which were included as the following: the need for continuity of bank operations in Ramallah , the banks have to give daily announcement of the exchange rate on each bank site, the work in raising the level of promotion and bank marketing services , and the work to provide new services, or to promote some of the banks old systems in a newly efficient methods , the work to innovate new ideas, the need to confirm the bank advertisements and to enhance customers reliability of services with confidentiality of information.