دور برامج الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية في تنمية المهارات القيادية لطلبتها
دور برامج الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية في تنمية المهارات القيادية لطلبتها
No Thumbnail Available
Files
Date
2021-11-21
Authors
أبوعودة،محمد
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of palestine
Abstract
The study aim to identify the role of postgraduate program at Palestinian universities on developing their student' leadership skills. The study depends on descriptive-analytical approach. The questionnaire was used as a tool to collect data and information. The study sample contains (114) students which are chosen randomly in a simple way, and they are from master of foundation of education and master of business and administration graduates, from Islamic Alazhar, and Alaqsa universities. After conducting the statically analysis including descriptive, and constructive tests, the study reaches into many important results the role of postgraduate program at Palestinian universities on developing their student' leadership skills was higher than the default level (70%). This role was equal (73.42%). The domain of charisma ranked first in relative weight (75.68%), after that, responsibility domain (75.58%), then future vision domain (73.72%), then inspiring and influencing others domain (71.72%), finally solving problems and decisions making domain (70.44%).
هدفت الدراسة التحقق من دور برامج الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية في تنمية المهارات القيادية لطلبتها، واعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة كأداة لجمع البيانات والمعلومات، وتكونت عينة الدراسة من (114) طالباً وطالبة اختيروا بطريقة عشوائية متيسرة من خريجي برنامجي الإدارة التربوية وإدارة الأعمال بجامعة الأقصى والجامعة الإسلامية وجامعة الأزهر، وبعد إجراء التحليل الاحصائي بالاستعانة بالاختبارات الوصفية والاستدلالية المناسبة توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها أن دور برامج الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية في تنمية المهارات القيادية لطلبتها يزيد عن المستوى الافتراضي (70%)، حيث جاء بشكل عام بدرجة كبيرة ووزن نسبي (73.42%)، وحصل مجال الكاريزما على المرتبة الأولى بوزن نسبي (75.68%)، يليه مجال تحمل المسؤولية بوزن نسبي (75.58%)،