Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/114
Title: تقييم جودة الخدمة في معهد الأمل للأيتام بغزة من وجهة نظر العاملين
Authors: حرارة, محي
Keywords: معهد الايتام
الايتام
تقيم العاملين
الخدمة
Issue Date: 2-Sep-2014
Publisher: University of Palestine, Majallat Jamiat Filastin lil-Abḥath
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى جودة الخدمة المقدمة في معهد الأمل للأيتام من وجهة نظر العاملين بالمعهد حيث إن جودة الخدمة من المجالات الأكثر أهميه في قطاع الخدمات، وقد قامت الدراسة على استخدم مقياس جودة الخدمة "SERVQUAL Scale" الذي وضع من قبل Parasuraman, Zeithaml, and Berry" " عام1988, 1985 ، المكون من خمسة أبعاد رئيسة هي: الجوانب المادية الملموسة، والاعتمادية، والاستجابة، والسلامة والأمان، والتعاطف، وصمم الباحث استبانه؛ مكونة من (25) متغيراً فرعياً ترتبط بالأبعاد الرئيسة المشار إليها، والتي تترجم مظاهر جودة الخدمة، وذلك لقياس مستوى جودة الخدمات في معهد الأمل للأيتام من وجهة نظر العاملين في المعهد، وتُعد هذه الدراسة وصفية تحليلية، وتكونت عينة الدراسة من (47) من العاملين بالمعهد حيث تم استخدام منهج المسح الشامل لمجتمع الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أبرزها: أن مستوى الخدمة في معهد الأمل أعلى من المتوسط بوجه عام، ومرتفع بعض الشيء في التعاطف، والسلامة، والأمان، وأعلى من المتوسط في الجوانب المادية، ومتوسط في الاعتمادية. كما أظهرت الدراسة وجود دلالة إحصائية في مستوى الخدمة المقدمة تعزى لمتغير النوع لصالح المعلمات، كما لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الخدمة تعزى لمتغير الوظيفة. كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في جودة الخدمة في المعهد تعزى لمتغير المؤهل العلمي على المجالات الاعتمادية، والاستجابة، والسلامة والأمان، والتعاطف. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جودة الخدمة في المعهد تعزى لمتغير فترة الدوام. Abstract : This study aimed at investigating the given service quality level of Al-amal institution for orphans from the laborers' point of view. Service quality is one of the most important aspects of the services section. the study used service quality measurement "SERVQUAL scale " that was placed by "Perasuraman , Zeithaml , and Berry" 1985 , 1988 , consisted of five main sectors : tangibility , reliability , response , assurance and sympathy , moreover, the researcher design his questionnaire form that consist of 25 secondary variable connected with the main sectors mentioned above and which indicate the service quality expressions to measure the service quality of Al-amal institution from the laborers' point of view . this study is analytical descriptive in which the study sample consisted of (47) of laborers , the comprehensive scanning method was used in this study. This study reached to a group of results : generally , the quality level of al-amal institution is higher than medium and higher a little bit in empathy , fitness and safety, it is also higher than medium in material aspects and it is medium in reliability . this study clarify the existence of statistic indication of the given quality level refer to "Type" variable in favor of feminine teachers . this study also indicate that there are no diversities with statistic indication in the service quality level refer to job variable from the laborers' point of view ,and there are no diversities with statistic indication in the service quality of the institution refer to qualification variable upon of the aspects ; reliability , response , fitness , safety and empathy, this study also clarify the loss of diversities with statistic indication in the service quality of the institution refer to the work time.
Description: تقييم جودة الخدمة في معهد الأمل للأيتام بغزة من وجهة نظر العاملين
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/114
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تقييم جودة الخدمة في معهد الأمل للأيتام.pdfتقييم جودة الخدمة في معهد الأمل للأيتام بغزة من وجهة نظر العاملين852.72 kBAdobe PDFView/Open
تقييم جودة الخدمة في معهد الأمل للأيتام .docxتقييم جودة الخدمة في معهد الأمل للأيتام بغزة من وجهة نظر العاملين115.85 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.