Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/123
Title: استخدام عناصر الاستقصاء العلمي في الأنشطة المعملية للصف الأول المتوسط
Other Titles: EXAMINATION OF LABORATORY ACTIVITIES FOR ELEMENTS OF INQUIRY IN SEVEN GRADE SCIENCE
Authors: الأحمد, نضال
الاحمري, هدى
Keywords: Scientific Inquiry
Laboratory
Activities
الأنشطة المعملية
الاستقصاء العلمي
الاستقصاء
Issue Date: 2-Dec-2015
Publisher: University of Palestine, Majallat Jamiat Filastin lil-Abḥath
Abstract: Many panels recommended improving science teaching by counting inquiry methods into classroom. These panels emphasize that inquiry expands student learning by giving students ownership. Though, many teachers still present labs that simply call for students to follow written guidelines. This lab method is the opposing of inquiry. To get a picture of science teaching, Riyadh Middle school science teachers surveyed to 1) determine teachers’ qualifications, 2) evaluate the labs that they considered their ―best via a rubric that measures inquiry activities, and 3) understand why teachers appreciated certain labs. The resulting showed 1) Riyadh science teachers are qualified to teach Science but could benefit from more training and extra planning 2) There were no statistically significant related to the elements of scientific inquiry in the science subject of middle school Science teachers. This can be attributed to years of experience, training programs, and their qualification. On the other hand, there were statistically significant differences can be attributed to number of training programs, type of training, and the relativity of the training programs to the scientific inquiry activities. In light of these results, a number of recommendations were made, such as: paying attention to the issue of developing the skills of scientific inquiry; letting the students do the experiments themselves; the need to provide training programs to develop scientific inquiry skills for teachers. هدفت الدراسة إلى التعرف على استخدام عناصر الاستقصاء العلمي في الأنشطة المعملية للصف الأول المتوسط، وذلك باستخدام أداتي الدراسة (الاستبانة- الملاحظة)، عينة معلمات غرب الرياض وعددهن 121 معلمة. وتوصلت الدراسة إلى أن المعلمات مؤهلات لتدريس العلوم، ولديهن وعي بأهمية المعمل، ومهارات الاستقصاء العلمي في الدروس العملية أثناء تنفيذ النشاط،ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائيةبين المتوسطات الحسابية لتقديرات المعلمات لمدى توفر أنشطة المعمل لعناصر الاستقصاء العلمي ويعزى هذاإلى كل من عدد سنوات الخبرة، ومدة الدورات، والدرجة العلمية. ولكنها وجدت عدد الدورات التربوية، ونوع الدورات، وعلاقة الدورات بالأنشطة الاستقصائية. وفي ضوء النتائج قدمت عددًا من التوصيات منها الاهتمام بتنمية مهارات الاستقصاء العلمي عند الطلاب في جميع مراحل التعليم، وإفساح المجال للطلاب للقيام بالتجارب بأنفسهم، وضرورة تقديم دورات وبرامج تدريبية لتنمية الأنشطة الاستقصائية لدى المعلمين إثناء الخدمة.
Description: استخدام عناصر الاستقصاء العلمي في الأنشطة المعملية للصف الأول المتوسط
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/123
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
استخدام عناصر الاستقصاء العلمي في الأنشطة المعملية.pdfاستخدام عناصر الاستقصاء العلمي في الأنشطة المعملية للصف الأول المتوسط666.76 kBAdobe PDFView/Open
استخدام عناصر الاستقصاء العلمي في الأنشطة المعملية.docxاستخدام عناصر الاستقصاء العلمي في الأنشطة المعملية للصف الأول المتوسط64.19 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.