Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/130
Title: دور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني
Authors: الصمادي, هشام
Keywords: economics
Jordanian
labor
market
سوق العمل الأردني
اقتصاديات التعليم
Issue Date: 2-Dec-2015
Publisher: University of Palestine, Majallat Jamiat Filastin lil-Abḥath
Abstract: This study aims to identify the role of education in the face of the economies of the Jordanian labor market challenges, and to identify the major challenges facing the labor market. It has been relying on the descriptive and analytical approach in data collection and access to the objectives of the study. The study sample consisted of (763), a member of the faculty in Jordanian universities faculty members. The study found that there is a medium degree of the challenges facing the Jordanian labor market. And that there is a medium degree of Economics of the role of education in the face of the Jordanian labor market challenges. And that there were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) in all dimensions of the role of education economics in the face of labor Jordanian market challenges and of (b challenges facing the Jordanian labor market, the role of the Economics of Education in the face of the Jordanian labor market challenges) depending on the variables of the study ( Gender, age, Academic Rank). The researcher recommended the need to work on the development of government policies in providing job opportunities for the number of graduates from universities and guiding them during admission to universities in the disciplines required for the labor market. هدفت الدراسة التعرف على دور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني، والتعرف على أبرز التحديات التي تواجه سوق العمل. تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في جمع البيانات والوصول إلى أهداف الدراسة. تكونت عينة الدراسة من (763) عضو من أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية. وتوصلت الدراسة إلى أن هناك درجة متوسطة للتحديات التي تواجه سوق العمل الأردني. وأن هناك درجة متوسطة لدور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في جميع أبعاد دور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الاردني والمتمثلة بـــِ (التحديات التي تواجة سوق العمل الاردني، دور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الاردني ) تبعاً لمتغيرات الدراسة ( الجنس، العمر، الرتبة الأكاديمية). وأوصى الباحث بضرورة العمل على وضع سياسات حكومية في توفير فرص عمل لأعداد الطلبة الخريجين من الجامعات وتوجيههم أثناء قبولهم في الجامعات إلى التخصصات المطلوبة لسوق العمل.
Description: دور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/130
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني.pdfدور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني841.68 kBAdobe PDFView/Open
دور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني.docxدور اقتصاديات التعليم في مواجهة تحديات سوق العمل الأردني51.69 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.