Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/132
Title: مستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية من وجهة نظر المعلمين بمنطقة غرب غزة التعليمية
Other Titles: The level of performance quality in educational TV UNRWA from the teachers point of view in the west of Gaza educational area
Authors: أبو الخير, أحمد
Keywords: TV
UNRWA
quality in educational
performance
teachers
Gaza educational area
e-learning
Issue Date: 2-Dec-2015
Publisher: University of Palestine, Majallat Jamiat Filastin lil-Abḥath
Abstract: The study aimed to identify the level of quality performance of the UNRWA TV from the perspective of primary school teachers in the school district west of Gaza of the UN Relief and Works Agency (UNRWA). The researcher used in this study descriptive analytical method, and adopted the questionnaire to collect data where this tool consisted of (38) items measure the two areas of performance according to quality standards. The questionnaire was applied to the amount of sample (95) of the teachers. The study found the results to the level of quality performance of UNRWA TV was above average relative weight (68.62). As it turns out that the quality of the performance of educational software providers level in UNRWA TV was high relative weight (75.34) The level of quality look and directing educational programs in UNRWA TV has been moderate relative weight (62.58). The hay also said there were no statistically significant differences in sample study on the calendar UNRWA TV performance of the educational views of differences attributable to the variables (sex and years of service.) The study recommended training tutorials providers in the TV on the use of different types of teaching aids. and employ stimulate motivation. The study also recommended that the development of the technical performance of UNRWA TV by giving the opportunity for viewers to communicate directly with the tutorial provider through sms messages, fax, Internet or telephone.هدفت الدراسة الحالية للتعرف الى مستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية من وجهة نظر معلمي المدارس الابتدائية في منطقة غرب غزة التعليمية التابعة لوكالة غوث وتشغيل اللاجئين (الأونروا) ، واستخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، واعتمد على الاستبانة لجمع البيانات ، وتكونت الأداة من (38) عبارة تقيس مجالين من مجالات الأداء حسب معايير الجودة ، وقد تم تطبيق الاستبانة على عينة مقدارها (95) معلماً ومعلمة ، وتوصلت الدراسة الى أن مستوى جودة الأداء لقناة الأونروا التعليمية الفضائية كان فوق المتوسط بوزن نسبي قدره (68.62) ، كما تبين أن مستوى جودة أداء مقدمي البرامج التعليمية في قناة الأونروا الفضائية كان عالياً بوزن نسبي قدره (75.34) ، أما مستوى جودة الشكل والإخراج للبرامج التعليمية في قناة الأونروا الفضائية فقد كان متوسطاً بوزن نسبي قدره (62.58)، وتبين أيضاً انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تقدير عينة الدراسة لمستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية يعزى لمتغيرات ( النوع وسنوات الخدمة)، وأوصت الدراسة بضرورة تدريب مقدمي الدروس التعليمية في القناة الفضائية على استخدام الأنواع المختلفة من الوسائل التعليمية ، وتوظيف أساليب استثارة الدافعية ، وأن يتم تطوير الأداء الفني لقناة الأونروا الفضائية وذلك بإعطاء الفرصة للمشاهدين بالاتصال المباشر مع مقدم الدرس التعليمي من خلال رسائل sms والفاكس والإنترنت أو التليفون.
Description: مستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية من وجهة نظر المعلمين بمنطقة غرب غزة التعليمية
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/132
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية .docxمستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية من وجهة نظر المعلمين بمنطقة غرب غزة التعليمية65.04 kBMicrosoft Word XMLView/Open
مستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية .pdfمستوى جودة أداء قناة الأونروا الفضائية التعليمية من وجهة نظر المعلمين بمنطقة غرب غزة التعليمية815.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.