Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/157
Title: المسئولية الاجتماعية وعلاقتها بتغيير الاتجاهات التسويقية نحو الخدمات البنكية دراسة حالة: المستفيدين من خدمات بنك فلسطين بمحافظة خانيونس
Other Titles: Social responsibility and its relationship to change attitudes toward marketing bank services
Authors: اشتيوي, محمد
أبو مصطفى, ياسر
Keywords: Beneficiaries
relationship
Social responsibility
bank services
Khanunis Governorate
marketing
attitudes
Issue Date: 12-Mar-2016
Publisher: University of Palestine, Majallat Jamiat Filastin lil-Abḥath
Abstract: The study aimed to reveal the relationship between social responsibility and changing the beneficiaries marketing attitudes toward banking services "Commercial banks", This study is applied on Bank of Palestine as a case study and the result could be generalized on other banks. The two researchers followed the descriptive analytical approach, applying a questionnaire as a tool study which consists of five – axis, applied on a sample study of a number of (450) beneficiaries of the banks services. Where the two researches depend on the choice of random sample of visitors to the bank during the period of first and second week from January 2016. It represents the total study population, among the most important results of the study that the practice of the bank social responsibility in all its dimensions coincided with the orientations of the beneficiaries of the services provided significantly relative weight (69.46%). That the reality of the marketing attitudes towards beneficiaries of services beneficiaries of services offered by the bank, which has a relative weight (74.48%), it was a significant degree. That there is a very big and positive correlation relationship between them which was (0.859). one of the main recommendations that emerged form the study: to increase attention of the humanitarian responsibility. It could be considered one of the most important aspects that can affect the attitudes of community marketing, and to decide whether to deal with the bank or not. مستخلص الدراسة: هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين المسئولية الاجتماعية وتغيير اتجاهات المستفيدين التسويقية من الخدمات البنكية للبنوك التجارية، حيث طبقت مفردات الدراسة على بنك فلسطين كدراسة حالة ويمكن أن تنطبق نتائجها على باقي البنوك الأخرى، حيث اتبع الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وطبق أداة الدراسة" الاستبانة" مكونة من خمسة محاور على عينة الدراسة البالغ عدد مفرداتها (450) مستفيد من خدمات البنك، حيث اعتمد الباحثان على اختيار عينة صدفية عشوائية من المرتادين على البنك خلال فترة الأسبوع الأول والثاني من يناير 2016، لتمثل مجتمع الدراسة الكلي، ومن أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة: أن ممارسة البنك للمسئولية الاجتماعية بجميع أبعادها توافقت مع توجهات المستفيدين من الخدمات المقدمة بدرجة كبيرة بوزن نسبي (69.46%). وأن واقع اتجاهات المستفيدين التسويقية نحو الخدمات التي يقدمها البنك كانت بوزن نسبي (74.48%) وهي درجة كبيرة. وأن هناك علاقة ارتباطية موجبة كبيرة جداً بينهما كانت بنسبة (0.859). ومن أهم التوصيات التي خرجت بها الدراسة: زيادة الاهتمام بجانب المسئولية الإنسانية، فقد تعتبر من أهم الجوانب التي يمكن أن تؤثر في اتجاهات المجتمع التسويقية وفي قرار التعامل مع البنك من عدمه.
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/157
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Social responsibility and its relationship .docSocial responsibility and its relationship to change attitudes toward marketing bank services463 kBMicrosoft WordView/Open
Social responsibility and its relationship.pdfSocial responsibility and its relationship to change attitudes toward marketing bank services745.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.