Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/162
Title: المسؤولية الاجتماعية لمؤسسات القطاع الخاص وانعكاساتها على المجتمع الفلسطيني
Authors: فروانة, حازم
الديب, سليمان
Keywords: شركة جوال
بنك فلسطين
القطاع الخاص
المسؤولية الاجتماعية
المجتمع الفلسطيني
Issue Date: 12-Mar-2016
Publisher: University of Palestine, Majallat Jamiat Filastin lil-Abḥath
Abstract: Abstract The study aimed to identify the role of quality in strengthen the social responsibility in private sector institutions in Gaza Strip. The researcher used the descriptive analytical method; the most appropriate approach for the study.The study population was the employees in (Jawwal company, Paltel Company and the Bank of Palestine). The researcher used Random Sampling Method. After the validity and integrity was confirmed, 130 questionnaire papers were distributed of which 126 were retained, which means the retained rate was (93%) The result of this study was that these institutions adopt the social responsibility. In addition to that, the quality has an effective role in strengthen the dimensions of the social responsibility (economic, social, legal, and environmental dimension). The results showed a great majority supports the effective role of the quality in improving the social responsibility in these institutions. The study recommended that it is necessary to apply techniques and economical models that help in improving the quality in the institutions. Also, it recommended that the need to implement economic, social, legal and environmental standards that allow improving of the institution's performance and the community as a whole, and enable the institution to achieve an important leading position. الملخص هدفت هذه الدراسة الى التعرف على دور الجودة في تعزيز ابعاد المسؤولية الاجتماعية في مؤسسات القطاع الخاص في قطاع غزة. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، لمناسبة هذا المنهج لمثل هذا النوع من الدراسات، وقد تكون مجتمع الدراسة من الموظفين العاملين في ثلاث من مؤسسات القطاع الخاص في قطاع غزة وهي (شركة جوال، شركة الاتصالات الفلسطينية، بنك فلسطين). وقد استخدم الباحث طريقة العينة العشوائية، حيث تم توزيع (135) استبانة على عينة الدراسة، وقد تم استرداد (126) استبانة بنسبة استرداد (93%). وقد توصلت الدراسة إلى ان هذه المؤسسات تبنت المسؤولية الاجتماعية، وأن الجودة لها دور فعال في تعزيز أبعاد المسؤولية الاجتماعية (البعد الاقتصادي، البعد الاجتماعي، البعد القانوني، البعد البيئي) حيث أظهرت النتائج غالبية عظمى تؤيد الدور الفعال للجودة في تعزيز المسؤولية الاجتماعية في هذه المؤسسات. وقد اوصت الدراسة بضرورة تطبيق أساليب ونماذج اقتصادية تساعد على تحسين الجودة في المؤسسات، و ضرورة تطبيق المعايير الاقتصادية والاجتماعية والقانونية والبيئية التي تسمح بالرفع من أداء المؤسسة والمجتمع ككل، وتمكن المؤسسة من تحقيق مركز ريادي مهم.
Description: المسؤولية الاجتماعية لمؤسسات القطاع الخاص وانعكاساتها على المجتمع الفلسطيني ورقة عمل بعنوان "دور الجودة في تعزيز أبعاد المسؤولية الاجتماعية في مؤسسات القطاع الخاص في قطاع غزة" دراسة حالة (شركة جوال، شركة الاتصالات الفلسطينية، بنك فلسطين)
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/162
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المسؤولية الاجتماعية لمؤسسات القطاع الخاص وانعكاساتها على المجتمع الفلسطيني.docالمسؤولية الاجتماعية لمؤسسات القطاع الخاص وانعكاساتها على المجتمع الفلسطيني474.5 kBMicrosoft WordView/Open
المسؤولية الاجتماعية لمؤسسات القطاع الخاص وانعكاساتها على المجتمع الفلسطيني.pdfالمسؤولية الاجتماعية لمؤسسات القطاع الخاص وانعكاساتها على المجتمع الفلسطيني792.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.