Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/195
Title: توجهات النظم السياسية العربية تجاه الأقليات
Other Titles: Trends of Arab Political Systems Towards Minorities
Authors: الأغا, أحمد
Keywords: الاقليات
Arab Political Systems
Towards Minorities
Trends of Arab Political
النظم السياسية العربية
Issue Date: 1-Dec-2014
Publisher: University of Palestine, Majallat Jamiat Filastin lil-Abḥath
Abstract: This study aims to shed light on the nature of the relationship between the Arab minorities and political systems and their orientations through realizing the nature of these systems and their pillars, in addition to studying the problem of legitimacy relating to some Arab political systems. On the other side this study will also talk about the crisis of building a modern state, and its impact on the status of minorities, and ending with tracking the practices of these different systems in their quest of finding appropriate solutions to the problem of minorities, note that most of these problems associated with political, economic and social dimensions pursued by these systems. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على طبيعة العلاقة بين الأقليات والنظم السياسية العربية وتوجهاتها من خلال البحث في ماهية هذه النظم والمرتكزات القائمة عليها، إضافة إلى الحديث عن إشكالية الشرعية التي تحيط ببعض النظم السياسية العربية. في جانب آخر يمكن الحديث أيضاً عن أزمة بناء الدولة الحديثة، وانعكاس ذلك على وضعية الأقليات، وانتهاءاً بالبحث عن ممارسات هذه النظم على اختلافها في سعيها نحو ايجاد الحلول الملائمة لإشكالية الأقليات، علماً بأن معظم هذه الإشكاليات مرتبطة بأبعاد سياسية واقتصادية واجتماعية تنتهجها هذه النظم.
Description: مما لا شك فيه أن العلاقة التي تربط النظم السياسية العربية بالأقليات اعترتها العديد من الإشكاليات، لعل منها النهج الذي تتبعه هذه النظم في تعاملها مع الأقليات، ويرجع ذلك في غالبه إلى طبيعة هذا النظام السياسي، ومدى امتلاكه المقومات الشرعية في وجوده، بالإضافة إلى إشكاليات أخرى تنعكس على طبيعة العلاقة، نذكر منها أزمة بناء الدولة الحديثة في العالم العربي بعد موجة الاستقلال. يمكن القول أن هذه الإشكاليات لم تمنع تلك النظم من القيام بممارسات عديدة في سبيل تبديد تلك الإشكاليات، والوصول بالتالي إلى حلول وسط يمكن من خلالها ترتيب العلاقة التي تجمعها بمجتمع الأقلية، وذلك من خلال العمل على تقديم عدد من المقترحات الخاصة بالإنتقال نحو مجتمع تعددي ديمقراطي.
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/195
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
توجهات النظم السياسية العربية تجاه الأقليات.pdfTrends of Arab Political Systems Towards Minorities509.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.