Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/222
Title: درجة ممارسة مديرات المدارس الثانوية بمدينة جدة للقيادة التشاركية وعلاقتها بالتنمية المهنية من وجهة نظر المعلمات
Authors: الرفاعي, رانيا
Keywords: high schools
participatory leadership
professional development
Issue Date: 1-Oct-2016
Publisher: جامعة فلسطين -عمادة البحث العلمي والدراسات العليا
Abstract: The study aimed to identify the practical degree of participative leadership for high schools principals and to know the professional development level for high schools teachers and the relationship between applying the participative leadership at the high schools and professional development for high schools teachers. A descriptive survy based study used, consisted of (395) teachers, and the data was analyzed by using "SPSS" Program. Results shown that applying degree of high Schools Principals of participative leadership in Jeddah as high, with (3.74) average ,the level of the professional development of high schools teachers is high, that its general average is (3.97) ,there is positive relationship between the participative leadership of the high schools principals and the professional development for high schools teachers in Jeddah, and value of "Person Correlation" was (0.564). Authors recommendes Prepariation of the educational principals to support participative leadership methods in general, to increase professional development of teachers, and to achieve the effectiveness and qualification of the educational process.
Description: هدف البحث هو التعرف إلى درجة ممارسة مديرات المدارس الثانوية بمدينة جدة للقيادة التشاركية و معرفة درجة تقدير المعلمات لمستوى التنمية المهنية لديهن و إيجاد العلاقة بين درجتي تقدير أفراد العينة لممارسة القيادة التشاركية وتقديرهن لمستوى التنمية المهنية، و اتبع المنهج الوصفي التحليلي في البحث الحالي وتم استخدام الاستبانة كأداة قياس لمحور القيادة التشاركية، و كذلك التنمية المهنية، و تكونت عينة البحث من (395) معلمة، و تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي لتحليل البيانات، وتبين أن درجة ممارسة مديرات المدارس الثانوية بمدينة جدة للقيادة التشاركية كانت بدرجة كبيرة بمتوسط حسابي بلغ(3.47)، و تبين أن درجة تقدير المعلمات لمستوى التنمية المهنية جاءت بدرجة كبيرة حيث بلغ المتوسط العام (3.97)، و أيضا وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين درجتي تقدير أفراد العينة لممارسة القيادة التشاركية و تقديرهن لمستوى التنمية المهنية حيث كانت قيمة معامل الارتباط بيرسون(0.564)، و يوصي البحث الحالي بتهيئة عناصر العمل التربوي لتعميم نمط القيادة التشاركية لرفع مستوى التنمية المهنية للمعلمات و المساهمة في تحقيق الفعالية و الكفاءة للعملية التربوية و التعليمية. الكلمات المفتاحية : المدارس الثانوية، القيادة التشاركية، التنمية المهنية.
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/222
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
درجة ممارسة مديرات المدارس الثانوية بمدينة جدة للقيادة التشاركية وعلاقتها بالتنمية المهنية من وجهة نظر المعلمات.pdfدرجة ممارسة مديرات المدارس الثانوية بمدينة جدة للقيادة التشاركية وعلاقتها بالتنمية المهنية من وجهة نظر المعلمات594.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.