Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/249
Title: دور الثقافة التنظيمية كمتغير معدل في العلاقة بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء
Authors: فرج الله, أحمد
Keywords: Organizational
culture
Palestinian universities
الثقافة التنظيمية
المال الفكري وتطوير الأداء
Issue Date: 4-Dec-2016
Publisher: University of Palestine
Abstract: This study aimed to identify the availability of intellectual capital in Palestinian universities, and to identify the nature of the relationship and direction between intellectual capital and performance development, in addition to determining the moderating role of organizational culture between intellectual capital and the development of performance. To achieve study objectives, the researcher designed a questionnaire as a study tool, was distributed on sample of (184) employee with managerial positions in Palestinian universities. The main findings of the study: intellectual capital components (structures, customers and humans) are available in the Palestinian universities with a high degree. There is a positive impact with a statistical significance between intellectual capital and performance development on the total and sub level. Organizational culture modify the relationship between intellectual capital and performance development. The main recommendations of the study: Continuously working on renewing intellectual capital in all components because of their impact on long-term performance development in Palestinian universities. deployment the organizational culture and intellectual capital concepts, through workshops and panel discussions, as to be accelerate the implementation in order to improve performance.
Description: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى توافر رأس المال الفكري في الجامعات الفلسطينية، والكشف عن طبيعة العلاقة واتجاهها بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء في الجامعات الفلسطينية، إضافة إلى تحديد ما إذا كانت الثقافة التنظيمية تلعب دور المعدل في العلاقة ما بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بتصميم استبيان كأداة للدراسة تم توزيعه على عينة الدراسة البالغة(184) موظف وموظفة من ذوي المناصب الإدارية في الجامعات الفلسطينية. ومن أهم نتائج الدراسة: تتوافر مكونات رأس المال الفكري (الهيكلي، الزبائني، البشري) في الجامعات الفلسطينية بدرجة كبيرة. وجود اثر معنوي ذو دلالة إحصائية موجبة بين رأس المال الفكري وتطوير أداء الجامعات الفلسطينية على المستوى الكلي والفرعي. كشفت نتائج الدراسة إلى أن الثقافة التنظيمية تعدل العلاقة بين رأس المال الفكري وتطوير أداء الجامعات الفلسطينية بصورة واضحة. ومن أهم توصيات الدراسة: الحرص وبشكل مستمر على تجديد رأس المال الفكري بجميع أبعاده لما لها من أثر على المدى البعيد في تطوير الأداء بالجامعات الفلسطينية. تبني نشر مفاهيم الثقافة التنظيمية وقيم رأس المال الفكري من خلال ورش عمل وحلقات نقاشية، على أن يتم الإسراع في تنفيذ ذلك من أجل الارتقاء ﺑﺎلأداء.
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/249
ISSN: 2410-874X
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور الثقافة التنظيمية كمتغير معدل في العلاقة بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء.pdfدور الثقافة التنظيمية كمتغير معدل في العلاقة بين رأس المال الفكري وتطوير الأداء1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.