Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/320
Title: التفاعل بين التوجه بالسوق والتوجه بالتعلم وأثرهما على المرونة الإنتاجية
Authors: إبراهيم, صديق
فرج الله, أحمد
Keywords: strategic
orientation
performance
operational performance
industrial companies
Issue Date: 22-Aug-2017
Abstract: This study aimed to identify the extent of adopting market and learning orientation in Palestinian industrial companies, and reveal the nature of relationship and direction between each of market and learning orientation and Production Flexibility in those companies, In addition to determine whether the interaction between market orientation and learning orientation affect Production Flexibility. To achieve study objectives, the researcher designed a questionnaire as a study tool, was distributed on sample of (231) employee selected from the senior management in Palestinian industrial companies. The results shows: Palestinian industrial companies are working on adopting market and learning orientation significantly. There is a positive impact with a statistical significance for adopting market orientation on Production Flexibility in Palestinian industrial companies. There is a positive impact with a statistical significance for adopting learning orientation on Production Flexibility in Palestinian industrial companies. Results revealed a positive impact with a statistical significance for the interaction between market and learning orientation on Production Flexibility. The Main recommendations: Needing to do periodic studies to identify the changes and developments in the Palestinian industry environment, and working to keep up with those changes. Emphasize the importance of adopting market and learning orientation together, because of their obvious effect in Production Flexibility, Which will reflect positively on the companies by profitability and maintaining market share and to increase it
Description: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تبني الشركات الصناعية الفلسطينية للتوجه بالسوق والتوجه بالتعلم، والكشف عن طبيعة العلاقة واتجاهها بين كل من التوجه بالسوق والتوجه بالتعلم وتحقيق المرونة الإنتاجية في تلك الشركات، إضافة إلى تحديد ما إذا كان التفاعل بين التوجه بالسوق والتوجه بالتعلم يؤثر على المرونة الإنتاجية. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بتصميم استبيان كأداة للدراسة تم توزيعه على عينة الدراسة البالغة (231) موظف وموظفة من الإدارة العليا بالشركات الصناعية الفلسطينية. وقد أظهرت النتائج: تعمل الشركات الصناعية الفلسطينية على تبني التوجه بالسوق والتوجه بالتعلم بدرجة كبيرة. وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية موجبة لتبني التوجه بالسوق على المرونة الإنتاجية في الشركات الصناعية الفلسطينية. وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية موجبة لتبني التوجه بالتعلم على المرونة الإنتاجية في الشركات الصناعية الفلسطينية. كشفت نتائج الدراسة عن وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية موجبة للتفاعل بين التوجه بالسوق والتوجه بالتعلم على المرونة الإنتاجية. وقد أوصت الدراسة: ضرورة القيام بدراسات دورية للتعرف على التغيرات والتطورات في بيئة الصناعة الفلسطينية، والعمل على مواكبتها. التأكيد على أهمية تبني التوجه بالسوق والتوجه بالتعلم معاً، لما لها من أثر واضح في تطوير المرونة الإنتاجية مما ينعكس ايجاباً على الشركات من حيث تحقيق الربحية والمحافظة على الحصة السوقية والعمل على زيادتها.
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/320
Appears in Collections:Journal



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.