Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/351
Title: تقويم دور الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة في تعزيز منظومة القيم الجامعية
Authors: السر, خالد
Keywords: تقويم
دور الجامعات الفلسطينية
القيم الجامعية
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: The aim of this study is to determine the degree of the contribution of the Palestinian universities in governorates of Gaza in promoting the University values system, and provide an educational vision for activating the role of these universities in promoting these values. For this purpose, the searcher used electronical questionnaire, which consisted six fields and (35) items. The questionnaire was distributed among 215 students. The results showed that the student average estimates of the degree of the contribution of the universities in promoting the University values were middle for all dimensions, except the firstdimension values which Respect to loyalty and belonging. This dimension awarded to high estimate. The results also showed an effect of the University variable in favor of Islamic University, and having no effect of the sex variable, or specialization on the students’ estimates. The researcher provided an educational vision, outlining the tenets of this vision, the University values proposed and the role of the curriculum, the College Professor and the departments of universities in promoting the University values system.
Description: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة مساهمة الجامعات الفلسطينية في محافظات غزة في تعزيز منظومة القيم الجامعية، وتقديم رؤية تربوية لتفعيل دور هذه الجامعات في تعزيز القيم الجامعية. ولهذا الغرض استخدم الباحث استبانة إلكترونية، تكونت من ستة مجالات، و 53فقرة، تم توزيعها على 513طالب وطالبة. وأظهرت النتائج أن متوسط تقديرات الطلبة لدرجة مساهمة جامعاتهم في تعزيز القيم الجامعية متوسطة لجميع الأبعاد، ما عدا البعد الأول المتعلق بقيم الولاء والانتماء، حيث حاز هذا البعد على تقدير مرتفع. وأظهرت النتائج أي ً ضا وجود أثر لمتغير الجامعة لصالح الجامعة الإسلامية، وعدم وجود أثر لمتغير الجنس، والتخصص على تقديرات الطلبة. وقدم الباحث رؤية تربوية، حدد فيها مرتكزات هذه الرؤية، والقيم الجامعية المقترحة، ودور كل من المناهج التعليمية، والأستاذ الجامعي، لتعزيز منظومة القيم الجامعية
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/351
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
خالد السر.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.