Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/352
Title: دور المحتوى الرقمي في شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز القيم الحضارية من وجهة نظر طلبة الجامعات الفلسطينية
Authors: العوضي, رأفت
ابو نمر, موسى
Keywords: المحتوى الرقمي
شبكات التواصل الاجتماعي
القيم الحضارية
طلبة الجامعات الفلسطينية
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع إسهام المحتوى الرقمي في شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز القيم الحضارية كما يراها طلبة الجامعات الفلسطينية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من ( )258طالب جامعي، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من طلبة الجامعات الفلسطينية (الإسلامية، الأزهر، الأقصى) في محافظة غزة، طبقت عليهم استبانة مكونة من ( )31فقرة موزعة على مجالات القيم الحضارية: المحبة والسلام، والعدل والمساواة، والعمل والكفاءة، والتطوع والمسؤولية. وقد كشفت النتائج أن نتائج متابعة عينة الدراسة من طلبة الجامعات الفلسطينية لشبكات التواصل الاجتماعي من وجهة نظرهم جاءت بنسبة ( )%2..8بدرجة كبيرة جداً، و( )%8..2بدرجة كبيرة، ( )%1..3بدرجة متوسطة، و(...%) بدرجة قليلة، و( )%3.8بدرجة قلية جداً. وجاءت الدرجة الكلية لمتوسطات درجات تقدير عينة الدراسة على واقع إسهام المحتوى الرقمي في شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز القيم الحضارية من وجهة نظر طلبة الجامعات الفلسطينية ككل بلغت نسبة مئوية ()%.2..8 بدرجة كبيرة. وجاء مجال المسؤولية بالمرتبة الأولى بنسبة مئوية ( )%25.2بدرجة كبيرة، وفي المرتبة الثانية جاء مجال العدالة والمساواة بنسبة مئوية ( )%.2.2بدرجة كبيرة، وفي المرتبة الثالثة جاء مجال التطوع بنسبة مئوية ()%.5.8 بدرجة كبيرة، وفي المرتبة الرابعة جاء مجال العمل والكفاءة بنسبة مئوية ( )%22.8بدرجة كبيرة وفي المرتبة الأخيرة جاء مجال المحبة والسلام بنسبة ( )%22.2بدرجة متوسطة. وكشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( )α ≥ ...5بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمجالات واقع إسهام المحتوى الرقمي في شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز القيم الحضارية من وجهة نظر طلبة الجامعات الفلسطينية تعزى إلى متغير الجنس ومتغير المستوى الدراسي، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( )α ≥...5في استجابات عينة الدراسة تعزى إلى متغير الكلية، ولصالح طلبة الكليات (العلمية.) وقد قدمت الدراسة عدد من التوصيات والمقترحات
Description: The study aimed at revealing the reality of the contribution of digital content in the social networks to the promotion of cultural values as seen by the students of Palestinian universities. The study used the descriptive analytical method. The sample consisted of (852) university students, , Al-Azhar, Al-Aqsa) in Gaza Governorate, applied a questionnaire consisting of (31) sections distributed on the fields of cultural values: love and peace, justice and equality, work and efficiency, volunteerism and responsibility. The results revealed that the results of the follow-up of the sample of the students from the Palestinian universities for the social networks from their point of view came at (40.2%) very significantly, (27.6%) significantly, (19.3%) with a moderate degree, and (9.7% , And (3.2%) with a very small degree. The overall score of the sample mean of the study on the contribution of digital content in the social networks in promoting the cultural values from the point of view of Palestinian university students as a whole reached (3.73) percentage (74.72%). The field of responsibility came first with 8 a percentage of (85.4%). The second place came in the field of justice and equality percentage (78.4%) to a great extent. In the third place came the field of volunteering percentage (75.2%) significantly, (68.2%). In the last place came the field of love and peace by (66.4%) with a medium degree. The results revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance of (0.05 α α) between the average of the sample estimates of the subjects of the reality of the contribution of digital content in the social networks in promoting the cultural values from the point of view of Palestinian university students, The results showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05 α) in the responses of the study sample due to the college variable and for the students of the scientific colleges. The study made a number of recommendations and proposals.
URI: http://dspace.up.edu.ps/xmlui/handle/123456789/352
Appears in Collections:Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رأفت العوضي + موسي أبو نمر.pdf860.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.