Issue 3
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
1 - 5 of 15
-
Itemمعوقات النشر العلمي في المجلات العلمية المعتمدة من قاعدة البيانات العالمية (isi) من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ببعض الجامعات السعودية( 2019-10-01)هدفت الدراسة التعرف إلى معوقات النشر العلمي بقاعدة البيانات العالمية(isi) من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في ضوء بعض الجامعات السعودية، مع بيان تأثير بعض المتغيرات الدموجرافية وذلك، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، واعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت علي عينة بلغت (600) عضو هيئة تدريس، وتوصلت إلى وجود مجموعة من المعوقات للنشر العلمي بقاعدة البيانات العالمية (isi) من أبرزها: غياب الحوافز التشجيعية للأبحاث المتميزة والمبدعة، غياب التعريف بالأبحاث المنشورة بالمجلات التابعة لقاعدة بيانات isi في المجتمع لتحقيق أقصى استفادة منها، صعوبة تحقيق الشروط والمعايير الفنية للنشر في المجلات التابعة لقاعدة بيانات isi، ضيق الفترة الزمنية المحددة لإجراء تعديلات المحكمين من قبل هيئة النشر بالمجلات التابعة لقاعدة بيانات (isi)، ضعف المخصصات المالية للنشر العلمي بصفة عامة، الالتزام بحرفية القوانين والتعليمات والتشدد في التركيز على الشكليات دون المضمون، طول الفترة الزمنية بين تقديم البحث ونشره في المجلات التابعة لقاعدة بيانات (isi)، بينما توجد فروق في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغيرات (النوع/ الرتبة الوظيفية/ التخصص). The current study aimed to identify the obstacles of scientific publishing in the (ISI) journals from the viewpoints of the faculty staff members in some Saudi Universities. The study also investigated the effect of some demographic variables and made use of the descriptive method. A questionnaire was utilized for collecting the target data from the study participants (600 faculty staff members). The results of the study revealed some obstacles in relation to scientific publishing in the (ISI) journals, namely, the absence of incentives of encouragement for conducting outstanding and creative research projects, the absence of sharing suitable information about the research published in the (ISI) journals to be best utilized by those who are interested, the difficulty of fulfilling the standards and conditions for publishing in the (ISI) journals, The limitedness of time for conducting the reviewers’ amendments, the insufficiency of the financial resources for scientific publishing in general, the adherence to the laws and regulations superficially, the emphasis on formalization and neglecting content, the length of time in relation to the presentation of the research and its publication in the (ISI) journals. The results also indicated that there are differences in the responses of the study participants due to the variables of (gender/ rank / specialization).
-
Itemواقع التنمية المهنية الإلكترونية وأثرها على عمليتى التدريس والتعلم فى ضوء آراء معلمات مدارس الطائف بالمملكة العربية السعودية( 2019-10-01)هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد واقع التنمية المهنية الإلكترونية وأثرها على عمليتي التدريس والتعلم فى ضوء اراء معلمات مدارس الطائف بالمملكة العربية السعودية حيث قامت الباحثة بتحليل بنود استبيان تم تطبيقه على عينة عشوائية من مجتمع الدراسة لتحديد الواقع الحالى للتنمية المهنية الإلكترونية وأثرها على عمليتي التدريس والتعلم وكذلك الوقوف على أبرز معوقات التطبيق في ضوء آرائهن . وتمثلت عينة الدراسة فى 103 مدرسة توزعت ما بين 55 للمرحلة الابتدائية و43 للمرحلة المتوسطة و5 للمرحلة الثانوية وتمثلت أبرز النتائج اتفاق المعلمات بمختلف المراحل التعليمية على تحقيق استفادة من التنمية المهنية الالكترونية وزيادة قدرتهن على تفعيل طرق تدريسية متطورة ومعاصرة للعصر الرقمى الحالى وفى ضوء النتائج كانت من بين توصيات الدراسة ضرورة التحول الجذرى في تطوير أساليب التدريس وأنماط التعليم ومجالاته بما يتوافق مع التحديات التقنية المتغيرة والمتسارعة The present study aimed to determine reality of electronic professional development and its impact on teaching and learning processes in the light of female teachers views’ at Taif schools in Saudi Arabia. The researcher analyzed questionnaire responses which applied to a random sample of the study society to determine the current reality of electronic professional development and its impact on teaching and learning, On the main constraints of the application in the light of their views. The study sample consisted of 103 schools divided between 55 for the primary and 43 for the intermediate and 5 for the secondary stage. The most prominent results were the agreement of the teachers in different educational stages to benefit from the electronic professional development and increase their ability to activate modern and contemporary teaching methods for the current digital age. The study recommends the need for a radical transformation in the development of teaching methods and patterns of education and its fields in line with the changing and accelerating technical challenges
-
ItemStudents' Misconceptions and Mistakes in General Mathematics Course Among Al-Quds Open University Students( 2019-10-01)The aim of this study was to identify the misconceptions and mistakes made by students of a general mathematics course by analyzing the students' responses to the test questions. The study test consisted of five open-ended problems and interviews with some students. The sample of study consisted of 50 students enrolled in a general mathematics course at Al-Quds Open University. To analyze data, the descriptive analysis method was used. The results showed that some students have some misconceptions and misunderstandings in solving inequalities and operations on problem solving with fractional linear inequalities. The least ratio of common errors was (24%), which occurred when carrying out elementary algebraic operations, but the most common mistakes ratio was (46%),that occurred when students were asked to solve fractional linear inequalities.
-
Itemمنهج الامام أبي داوود في تراجمه دراسة تطبيقية على كتابه السنن( 2019-10-01)للسنة النبوية أهمية كبرى في التشريع الإسلامي، كيف لا وهي المصدر الثاني من مصادر الاستدلال بعد القرآن الكريم، ومن هذا المنطلق جاءت أهمية كتاب سنن أبي داوود الذي يعد من الكتب الستة التي تحتوي أهم الأحاديث النبوية وأشملها، فهو يسمى كتاب الفقهاء لكونه ملاذا للفقهاء يستدلون به على مسائلهم الفقهية. وقد جاءت هذه الدراسة مركزة على التراجم لهمع أحاديثها، والتي لم تنل حظا واسعا من الدراسة من قبل السابقين، التي امتازت تراجمه بطابع الاختصار، كما أنها لم تخلوا من الفقه والاستنباط، فبراعة أبي داوود ظاهرة في تراجمه وأحاديثه، مع بيان جزء من علاقة الأحاديث بعضها ببعض، وقد حاولت تسليط الضوء على هذا الجانب بإيجاز، طالبا من الله تعالى العون منه والتوفيق. The Sunnah of the Prophetic Sunnah is of great importance in the Islamic legislation, how it is not the second source of inference after the Holy Quran, and from this point came the importance of the book of Sunan Abu Dawood, which is one of the six books containing the most important and most prophetic Hadiths. On their jurisprudential issues. This study was focused on the translations of Abu Dawood, which did not enjoy much of the previous study by the former, whose translations were characterized by the nature of the abbreviation, and they did not abandon the jurisprudence and devising AbhaDawood phenomenon in his books and conversations, I have tried to shed light on this aspect in brief, asking God Almighty for help and success.
-
Itemتقييم البيئة التعليمية في القاعات الدراسية في المباني الجامعية مبنى القدس في الجامعة الإسلامية بغزة كحالة دراسية( 2019-10-01)لقد كان الاهتمام بالتعليم بصفة عامة وبالتعليم العالي بصفة خاصة سبباً في نهضة العديد من الدول النامية والتي أصبحت حالياً من الدول المتقدمة، ويعد توفير البيئة التعليمية المناسبة أهم عنصر من عناصر تقدم العملية التعليمية وتطورها وتحقيق الهدف المنشود منها بإنشاء جيل متعلم، من خلال تشييد المباني الجامعية وتركيز الاهتمام على الفراغ الرئيسي فيها ألا وهو القاعات الدراسية، وهذا الاهتمام ينبع بصورة أساسية من مقولة ونستون تشرشل المشهورة: (نحن نشكل مبانينا، وهذه المباني بعد ذلك تشكلنا) وما تحتويه هذه العبارة من مصطلحات ومفاهيم شاملة يجب على صانع القرار أخذها بعين الاعتبار حتى تحقق القاعات الدراسية الكفاءة المطلوب منها لينعكس ذلك على جودة مخرجات التعليم العالي، من هنا جاءت فكرة هذا البحث بدراسة تقييم البيئة التعليمية في القاعات الدراسية في المباني الجامعية، لما تشكله هذه الدراسة من أهمية التعرف إلى المتطلبات والاعتبارات التصميمة الواجب توفرها في هذه القاعات الدراسية، وضرورة دراستها بصورة شاملة، وهذا بهدف وضع التصورات الأمثل والاعتبارات الأكثر تحقيقاً لجودة هذه الفراغات التعليمية. ولذا جاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على تأثير القاعات الدراسية علي جودة البيئة التعليمية؟وبالتالي تناولت الدراسة مبنى القدس في الجامعة الإسلامية في غزة وحللت مدى التزامها بهذه المعايير، لتخرج بعد ذلك الدراسة بمجموعة من النتائج والتوصيات، كان أهمها أن المبنى التعليمي يعد أهم أساسيات العملية التعليمية، وعاملاً مؤثراً من عوامل نجاح العملية التعليمية، وزيادة مستوى التحصيل العلمي لدي الطلاب، فكلما كان المبنى التعليمي ملائماً ومجهزاً بكافة السبل والوسائل كلما كانت الجودة التعليمية أفضل، وللوصول إلى ذلك لابد من اتخاذ الاعتبارات التصميمية بما يضمن التوجيه الجيد للقاعات الدراسية والإضاءة والتهوية والصوتيات لجعل البيئة التعليمية أكثر جودة وفعالية. The interest of education in general and higher education in particular was the main reason of the advancement of many developing countries. The provision of the appropriate educational environment is the most important component of the improvement of the educational process and its goal of creating an educated generation through the construction of suitable buildings,and giving more attention on the main space, which is the classrooms.This interest stems mainly from the famous saying of Winston Churchill: (We shape our cities, and then theyshape us),sothe decision maker must know what to take in consideration in order to achieve the required classrooms which its efficiency is reflected on the quality of higher education outputs. Hence, the idea of this research is to study the assessment of the educational environment in the classrooms in the university buildings. This study represents the importance of identifying the requirements and the design considerations that should be provided in these classrooms, and the need to study them comprehensively, in order to develop the best perceptions and considerations for the quality of these educational spaces. So this study attempts to explore the impact of the classrooms on the quality of the educational environment? Thus, the study dealt with the Al-Qudsbuilding at the Islamic University of Gaza, and analyzed the extent of its commitment to these standards, after which the study came out with a set of conclusions and recommendations,the most important of which is that the educational building is the most important element of the educational process. It is an important factor in the success of the educational environment and the level of achievement of the students. The more the educational building is suitable and equipped in all ways and means the better the educational quality. Therefore, design considerations should be taken in account to ensure good classroom orientation, lighting, ventilation and acoustics to make the teaching environment with more quality character and more effective